8 462 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Markbädd blir mättad med vatten?
Ett dräneringsdike borde ha fixats vid projektering under dessa förhållanden där mark lutar mot bädd. Har de också använt fiberduk som avskiljare mellan gruskikten, speciellt för dräneringslagret så är den nog mättad med lera, då måste bädd göras om.
Men en spolning av dräneringsrör med spolbil avgör om det räcker innan man gör avskärande drändike eller nått mer
Men en spolning av dräneringsrör med spolbil avgör om det räcker innan man gör avskärande drändike eller nått mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 inlägg
Missade, trodde du hade en pump i brunnen som pumpade vattnet vidare. Det är för övrigt en tillfällig lösning: Häng ner en billig dränpump i brunnen med vippa, är den liten kan du använda en vanlig gardenaslang som du bara lägger ut en bit bort (lutar tomten åt något håll så lägg den ditåt). Då kommer du tar ner nivån.J JockZon skrev:
Du ska först tömma trekammarbrunnen, så att du inte riskerar slamflytt till marknaden.
Sedan ska du spola dina spridare.
Ring en sambolagen för att göra båda saker samtidigt. Skulle det bli väldigt dyrt med jourtelefon, kan du under tiden tömma trekammarbrunnen med en hink på ett snöre.
Då krävs det att du har ett lämpligt ställe på tomten där du kan tömma hinken och i och med att du har marksänd, faller den möjligheten bort. Du ska inte leda ordnat vatten i krondiket.
När du har gjort det får du kolla om allt funkar igen. Funkar det inte, ska du pumpa vattnet från spridarröret innan trekammarbrunnen blir för fullt (inte direkt I diket, men det ska infiltrera någonstans samtidigt ska du akut fundera över ett nytt avlopp.
Sedan ska du spola dina spridare.
Ring en sambolagen för att göra båda saker samtidigt. Skulle det bli väldigt dyrt med jourtelefon, kan du under tiden tömma trekammarbrunnen med en hink på ett snöre.
Då krävs det att du har ett lämpligt ställe på tomten där du kan tömma hinken och i och med att du har marksänd, faller den möjligheten bort. Du ska inte leda ordnat vatten i krondiket.
När du har gjort det får du kolla om allt funkar igen. Funkar det inte, ska du pumpa vattnet från spridarröret innan trekammarbrunnen blir för fullt (inte direkt I diket, men det ska infiltrera någonstans samtidigt ska du akut fundera över ett nytt avlopp.
I InsidersUnited skrev:Missade, trodde du hade en pump i brunnen som pumpade vattnet vidare. Det är för övrigt en tillfällig lösning: Häng ner en billig dränpump i brunnen med vippa, är den liten kan du använda en vanlig gardenaslang som du bara lägger ut en bit bort (lutar tomten åt något håll så lägg den ditåt). Då kommer du tar ner nivån.
Vattnet går från huset till reningsverk ner och genom markbädd sedan rinner det till brunn och där pumpas det vidare till krondike.
H håbbe1961 skrev:Ett dräneringsdike borde ha fixats vid projektering under dessa förhållanden där mark lutar mot bädd. Har de också använt fiberduk som avskiljare mellan gruskikten, speciellt för dräneringslagret så är den nog mättad med lera, då måste bädd göras om.
Men en spolning av dräneringsrör med spolbil avgör om det räcker innan man gör avskärande drändike eller nått mer
Jag som inte kan mycket tänker mig att det borde gjorts dräneringpga att mark lutar mot bädden. här är de enda bilder som finns. dock är den sista bilden från min bädd de andra 3 är från grannens men samma utförande.
På sista bilden är min markbädd, det svarta röret skall vattnet gå i bort till efter gröna stängslet där samlas vattnet i en brunn som det pumpas ivg ifrån till krondike. och det röret har jag vatten står i.
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du ska inte försöka spola uppifrån, då skjuter du kanske skiten framför dig till en stor propp som inte kommer att lossna/flytta sig. Bäst är om det går att få ner massor av vatten upptill och högtryckarn instoppat uppifrån så munstycket går förbi stopp/skiten och spola. En högtryckare spolar framåt, finns munstycken som spolar bakåt, så man kan rensa från utloppssidan, det gäller att få ut skiten rätt väg och det är mot den del av röret som är lägst.J JockZon skrev:
Jag fyllde upp en hink med 5-6 liter vatten och så tippade vi i det i det svarta röret. Efter cirka 30sec så började det rinna på snabbare i brunnen som skall pumpa iväg det rena vattnet till krondike.Claes Sörmland skrev:
Vill även tillägga att det små rinner konstant från min sida ner i brunnen som ska pumpa iväg vattnet. Men det rinner inget från grannes sida.
Jag mätte med tumstock från botten av svarta röret och har en vatten nivå på 16cm vatten. Efter vi tippade i dessa 5-6 liter så står nivån ändå kvar på 16cm.
Kollade även vattnet i svarta röret som är genomskinligt och fint luktar inget. Kollade även vattnet som kommer till brunnen som pumpar iväg och samma där rent och fint luktar inget.
Japp det har jag. Uponor minireningsverk - markbädd - gemensam brunn för utpumpning av rent vatten till krondike.H håbbe1961 skrev:
OK, då tror jag vi feldiagnostiserade detta. Jag tror helt enkelt att ditt dräneringsrör har bakfall på kring 16 cm. Det kan bero på att röret felaktigt lades med bakfall eller för att schaktbottnen har sjunkit så att bakfallet har uppstått p g a sättningar. Det sistnämnda kan uppstå om man t ex har grävt schakten för djupt så att schaktbottenen är rörd och sedan har försökt återfylla den för djupa delen.J JockZon skrev:Jag fyllde upp en hink med 5-6 liter vatten och så tippade vi i det i det svarta röret. Efter cirka 30sec så började det rinna på snabbare i brunnen som skall pumpa iväg det rena vattnet till krondike.
Vill även tillägga att det små rinner konstant från min sida ner i brunnen som ska pumpa iväg vattnet. Men det rinner inget från grannes sida.
Jag mätte med tumstock från botten av svarta röret och har en vatten nivå på 16cm vatten. Efter vi tippade i dessa 5-6 liter så står nivån ändå kvar på 16cm.
Kollade även vattnet i svarta röret som är genomskinligt och fint luktar inget. Kollade även vattnet som kommer till brunnen som pumpar iväg och samma där rent och fint luktar inget.
Varför smårinner det konstant vatten från mitt håll tror du?Claes Sörmland skrev:
OK, då tror jag vi feldiagnostiserade detta. Jag tror helt enkelt att ditt dräneringsrör har bakfall på kring 16 cm. Det kan bero på att röret felaktigt lades med bakfall eller för att schaktbottnen har sjunkit så att bakfallet har uppstått p g a sättningar. Det sistnämnda kan uppstå om man t ex har grävt schakten för djupt så att schaktbottenen är rörd och sedan har försökt återfylla den för djupa delen.
Kav även tillägga att det kommer massa vatten från min markbädd när det regnar ute och fyller även upp svarta röret.


