Behöver råd.
Det här är bilder på en slänt som sluttar mot min parkering. Slänten är nyligen omgjord och efter att den upprättade muren, gjordes för (3 v sedan) har det runnit ut mer jord än vanligt på gruset på parkeringen. Vid regn har jag ett rejält vattenflöde som går som en ådra genom parkeringen och drar med sig grus. Vattnet kommer kan komma av ett naturligt vattenflöde i marken. Men blev mycket värre efter grannens nybygge och upprättade, dag-, spillvatten och dräneringsmarkarbeten. Det har nyligen gjorts en stenkista för att förbättra omständigheterna.
På bilderna ser man delvis stenarna vid stenkistan. Har själv lagt ned ett dräneringsrör som är placerad längs med tomtpinnarna med ett vattenavledande solid, dräneringsrör. Men det har inte hjälpt något.
Min fråga..
Vad kan jag göra åt vattenflödet? Undrar samtidigt om förslag, på vad jag kan göra för att upprätta en estetiskt acceptabel tomtlinje längs med min och grannens tomt? I dagsläget och så som det har varit de senaste åren faller stora stenar och jord ut från slänten.
Alla funderingar, tips och råd är välkomna.
Det här är bilder på en slänt som sluttar mot min parkering. Slänten är nyligen omgjord och efter att den upprättade muren, gjordes för (3 v sedan) har det runnit ut mer jord än vanligt på gruset på parkeringen. Vid regn har jag ett rejält vattenflöde som går som en ådra genom parkeringen och drar med sig grus. Vattnet kommer kan komma av ett naturligt vattenflöde i marken. Men blev mycket värre efter grannens nybygge och upprättade, dag-, spillvatten och dräneringsmarkarbeten. Det har nyligen gjorts en stenkista för att förbättra omständigheterna.
På bilderna ser man delvis stenarna vid stenkistan. Har själv lagt ned ett dräneringsrör som är placerad längs med tomtpinnarna med ett vattenavledande solid, dräneringsrör. Men det har inte hjälpt något.
Min fråga..
Vad kan jag göra åt vattenflödet? Undrar samtidigt om förslag, på vad jag kan göra för att upprätta en estetiskt acceptabel tomtlinje längs med min och grannens tomt? I dagsläget och så som det har varit de senaste åren faller stora stenar och jord ut från slänten.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
En översiktsbild hade underlättat.
Generellt så är grannen ansvarig för sitt dagvatten, och har det blivit sämre av sin markhöjning så är det deras ansvar att hantera det.
Slänten kan förstärkas med grov makadam (tänk banvall) eller växtlighet.
Generellt så är grannen ansvarig för sitt dagvatten, och har det blivit sämre av sin markhöjning så är det deras ansvar att hantera det.
Slänten kan förstärkas med grov makadam (tänk banvall) eller växtlighet.
Frågan är hur ävergående detta är. Det tar viss tid för sand och ler att binda sig i aggregat efter schaktning. Så det torde bli bättre med tiden. Ett sätt att skynda på att partiklarna binds är att kalka rikligt hos grannen, alltså på den högre marken. Växtlighet är den andra saken som naturligt löser problemet, partiklarna binds i rottrådar och mikroorganismers biomassa.
Men vattenflödet lär inte blir bättre vid störtregn på sommaren. För att hantera det så behövs en ränna, ett litet dike eller ett stendike med kattskallar/grovmakam i. Typ här:
Men vattenflödet lär inte blir bättre vid störtregn på sommaren. För att hantera det så behövs en ränna, ett litet dike eller ett stendike med kattskallar/grovmakam i. Typ här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju vägrännor, kolla med grannen om ni kan dela på kostnaden
/ B
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...MIwem5lsepgAMVdpJoCR1KPQOYEAQYASABEgJe0PD_BwE
/ B
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...MIwem5lsepgAMVdpJoCR1KPQOYEAQYASABEgJe0PD_BwE
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
De här känns ju idealiska:
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...a-betongranna-vikt-16-5kg-st/p/6438256045683/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.lakkapaa.se/sv/byggmate...a-betongranna-vikt-16-5kg-st/p/6438256045683/
Jag hade grävt ett mindre dike. Lagt i ett dränrör utefter tomtlinjen i detta dike, fyllt det med makadam. Sedan täckt hela slänten med makadam så att vattnet kan rinna obehindrat i makadamen ned i drändiket med röret, och sedan för estetstiken lagt på kullersten, mindre fraktion typ 100-200. Naturligtvis så får man planera slänten innan makadam läggs på. Torr väderlek är att föredra vid arbetet.
Svårt att se på bilderna men är gabionerna inte motfyllda alls på din sida? Generellt så brukar gabionleverantörer föreskriva att minst 10% av murhöjden skall vara motfylld. Det ser dessutom ut att vara väldigt smal hylla framför gabionmuren, risken är då stor att muren undermineras mer och mer ju längre tiden går.
Alltså: om det inte är en synvilla så bör grannen åtgärda det där snarast, kanske till och med reklamera jobbet om han haft någon entreprenör som utfört det.
Alltså: om det inte är en synvilla så bör grannen åtgärda det där snarast, kanske till och med reklamera jobbet om han haft någon entreprenör som utfört det.
Vad säger grannen om det hela?
Byt ut jordmassorna mot grövre makadamm.K Kim2022 skrev:Behöver råd.
Min fråga..
jag håller med om att den gabionmuren ser inte ut att hålla specielt länge.... Man borde haft nåt mothåll. Sen håller jag med de som ovan föreslagit nåt dike/rännor längs muren och din infart. Men kolla hur det ser ut där vattnet ska tas emot nedanför! Viktigt att det finns en godtagbar fortsättning på vattnet som rinner i din ränna. Att det tex finns vattendrag, dagbrunn, eller mark som kan svälja allt vatten.S Surly skrev:Svårt att se på bilderna men är gabionerna inte motfyllda alls på din sida? Generellt så brukar gabionleverantörer föreskriva att minst 10% av murhöjden skall vara motfylld. Det ser dessutom ut att vara väldigt smal hylla framför gabionmuren, risken är då stor att muren undermineras mer och mer ju längre tiden går.
Känns ju spontant som att gabionerna kommer att välta ner att döma av din sista bild.
Kommer vattnet ut under gabionen ned mot din väg? Har du stått och kollat hur vattnen rinner när det regnar?
Kommer vattnet ut under gabionen ned mot din väg? Har du stått och kollat hur vattnen rinner när det regnar?
Håller med ovanstående talare, ser ut som gabionerna är ställda direkt på grusbädden man ser, zoomar man in på den nedersta vågrätta strängen i gabionen så ser man att det är botten på gabionen, på ett ställe kan man även antyda gabionbottnen.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Känns som det är ett stort problem grannen borde löst dränering på sin sida muren och gjort ett upplag att ställa muren på men det kommer nog att lösa sej när den rasar. Snabbaste sättet är nog att göra grannen införstådd med detta så kan dom ju plocka ner den och göra rätt
Är det inte grannen själv som byggt så vet grannen nog inte om att det kan vara felbyggt, tipsa om att ta in en besiktningsman