Byggahus.se
Hej,

Har en stuga på en skogstomt och ska smälla upp ett mindre förråd. Ca 12 kvm

Har som sagt en skogstomt och det är otroligt stenigt, mycket träd, blåbärsris och enormt mycket rötter.

Började att gräva för hand för att se hur illa det var och om det ens är möjligt att komma ner på lite djup för hand, utan att få ett psykbryt på sten och rötter.
Som sagt bara grävt upp ytan och kommit mer ca 5 cm. Sen går det inte mer för hand.

Marken är ganska jordig och lös mellan stenar och rötter. Det ligger rejäla stenar (på flera ton) på tomten på samma typ av underlag där jag gräver, som inte rört sig på generationer.

Vad tror ni är bäst för att kunna få upp en enkel grund? Jordankare, nöja sig med 5 cm och sen markduk singel och lecablock? Kan borra i någon av stenarna som ligger och sedan gjuta ner stolpsko. Att gräva ner plintar jag plockat bort som alternativ.

Det jag lutar åt är borra i de stenarna som ligger (de rubbas inte), sen gräva 5 cm på med markduk singel och lecablock.
 
  • En skogstomt med grävd yta på 5 cm bland rötter och sten, omgiven av grönt blåbärsris och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis uppriven skogstomt med jord, rötter, och gräs som omger en grävd grop med synliga stenar och byggmaterial i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör en grund av vanlig natursten, blir lite slit/släp men stabilt.
Du verkar ju ha mycket sten dessutom.😉
 
A AndersS skrev:
Gör en grund av vanlig natursten, blir lite slit/släp men stabilt.
Du verkar ju ha mycket sten dessutom.😉
Sten är det ingen brist på. Också tänkt på det, men få det i våg har jag bara hemska minnen ifrån 🤦‍♂️☺️
 
Finns det stenar att bygga på så är ju det en vettig lösning.
 
  • Gilla
Lövenhagen
  • Laddar…
Man kan sala på/lägga under mellan sten och bjälklag om det är besvärligt.
Lite fusk men till ett uthus duger det.
 
  • Gilla
Lövenhagen
  • Laddar…
Tack för svaren. Ska undersöka stenar lite närmare. Tänker ni då att lägga det löst ovanpå stenarna eller fästa på något sätt?

Behöver jag göra något marken under? Marlduk? Singel?
 
K
Lövenhagen Lövenhagen skrev:
Tack för svaren. Ska undersöka stenar lite närmare. Tänker ni då att lägga det löst ovanpå stenarna eller fästa på något sätt?

Behöver jag göra något marken under? Marlduk? Singel?
Borra hål, i med fästmassa och stolpsko? Borrar som duger finns billigt på Biltema (4 skär), och det duger med en ganska enkel borrhammare.
 
  • Gilla
Lövenhagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.