Tjena.

Jag och en vän till min mamma har kommit överens om ett pris och en storlek på en tomt som jag är intresserad utav. Vi har gemensamt skrivit ett kontrakt där det framgår att jag skall köpa tomten förutsatt att förhandsbesked och avstyckning godkänns. dock är det så att hon som äger marken inte lämnat in papprerna till kommunen trots att hon har sagt att hon gjort så. När jag ringer henne så svarar hon inte. I övrigt så framgår det klart och tydligt att endast köparen har rätten att dra sig ur köpet. Vi har även ett vittne, både vid kontraktförhandlingen och vid anvisandet av marken.

Priset på tomten är ca 50% utav värdet som jag fått av en mäklare.

Vad kan jag göra? om hon backar från denna affären vill jag att hon ersätter mig.

Mvh Tommy

Är det nödvändigtvis den nuvarande markägaren som skall skicka in papper om avstyckning? Kan inte du själv skicka in en ansökan om avstyckning med köpeavtalet som grund? Jag vet inte, men det kanske är en väg frammåt.

Jag har alla papper framför mig, påskrivna och klara.
Jag är lite osäker dock på om jag är villig att genomgå denna affären om hon inte själv väljer att göra det hon har åtagit sig. Vad finns det för juridiska möjligheter?

/ Tommy

Vad är det du är ute efter egentligen?

Om hon inte vill göra det hon sagt så vill du tvinga henne med juridikens hjälp?

Men du vill inte genomföra affären om hon själv inte gör som hon har sagt?

Att få ett skadestånd/ersättning för att hon inte gör som utlovat är nog bara möjligt om du har haft kostnader som du kan påvisa.
Har ni ett köpekontrakt så är det bindande. Vill du tvinga henne att göra som utlovat så lär du kontakta en jurist.

Numera en f.d. vän till mamma?

Ert avtal om försäljning gäller inte. Man kan inte avtala om att eventuellt köpa en tomt eller skriva att jag tänker köpa denna fastighet om tex tre veckor.

vad är problemet med avtalet? Det låter ju som ett villkorat köpeavtal, sådana brukar vara giltiga under förutsättning att villkoren uppfylls.

Det kanske är så att hon har varit omedveten om vad marken är värd tidigare och nu blivit upplyst om det och känner sig lurad. Jag tycker i alla fall att det verkar märkligt att hon ska sälja till dig för 50% av marknadsvärdet.

Jag misstänker att den springande punkten är vem som ska betala avgift för lantmäteriförättning och förhandsbesked. Har ni avtalat skriftligt vem som ska betala något av detta? Om icke gäller att den som ansöker om åtgärden blir avgiftsbelagd.

Finns det några datum på kontraktet, för tillträde eller frist för hävning av kontraktet?

Så här säger Jordabalken Kap 4 om fullbordan:
Villkorligt köp

4 § Köps fullbordan eller bestånd får ej göras beroende av villkor under mer än två år från den dag då köpehandlingen upprättades. Har längre tid avtalats, är köpet ogiltigt. Om tiden ej bestämts, skall den anses vara två år.
Första stycket äger icke tillämpning på villkor, varigenom förvärvets fullbordan eller bestånd göres beroende av att köpeskillingen erlägges eller att i 7-9 §§ avsedd fastighetsbildning sker, och utgör ej heller hinder att uppställa villkor som grundas på bestämmelse i lag.

Och så här om villkorad avstyckning:
Köp av del av fastighet

7 § Köp, som innebär att visst område av fastighet kommer i särskild ägares hand, är giltigt endast om fastighetsbildning sker i överensstämmelse med köpet genom förrättning, som är sökt senast sex månader efter den dag då köpehandlingen upprättades och, om förrättningen ej är avslutad vid utgången av nämnda tid, skall verkställas på grundval av köpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.