P
Vad har hittats i Lantmäteriets arkiv? Vad står det där? Vad är det för tomtmarkeringar som ska finnas?
Beroende på var och vad det är för fastighet så kan markeringarna vara av olika slag.
Är det en villafastighet i ett större område så är det ju bara att leta efter grannarna på båda sidor och sen ta måtten.

Så vad är det för fastighet och vad står det i arkiven? Har ni inte uppgifterna så plocka fram dom.

Själv saknade vi en markering. Vi hade alla mått men pga lutande fastighet så var det lite krångligt. Nu är det en fastighet som var avstyckad på 90 talet och därmed hade "pinne i mark".
Jag tog och hyrde en metalldetektor på en verktygsuthyrningsfirma och efter lite grävande hittade vi pinnen 30 cm ner i marken.

• Gilla
trilithium
  • Laddar…
Claes Sörmland
Efter att ha sett en del småhusbyggen i grannskapet med nyavstyckade tomter så har jag sett vart tomtpinnarna tar vägen. De schaktas regelmässigt över av markentreprenören. Ibland grävs de bort. Sällan man håller sig inom fastighetens gränser när man bygger småhus, det är trångt, entreprenörerna brer ut sig.

Så jag gissar också att de flesta metallrör ligger där i marken där de en gång sattes.

För 800 kr kan man lätt hitta dem enligt recensionsförfattarna som har använt denna metalldetektor till just detta:

https://www.jula.se/catalog/fritid/...I4WdgBsKPpliaAjuJFqP-Kjnvb9zee78aAofWEALw_wcB

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Efter att ha sett en del småhusbyggen i grannskapet med nyavstyckade tomter så har jag sett vart tomtpinnarna tar vägen. De schaktas regelmässigt över av markentreprenören. Ibland grävs de bort. Sällan man håller sig inom fastighetens gränser när man bygger småhus, det är trångt, entreprenörerna brer ut sig.

Så jag gissar också att de flesta metallrör ligger där i marken där de en gång sattes.

För 800 kr kan man lätt hitta dem enligt recensionsförfattarna som har använt denna metalldetektor till just detta:

[länk]
Jag gillar speciellt den här recensionen. Känns som om funktionen bekräftas.

I mitt fall var den nästan värdelös. Jag hade tappat bort guldsmycken i huset. Maskinen piper på allt som har metall i sig, så det var inte lönt att använda den

• Haha
JSten och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

[länk]
L Lundsdan skrev:
Hör med din kommun (plan- bygg) och hör om de har metalldetektor för utlåning. Så gjorde jag och det var superenkelt att hitta den då. Du har säkert en aning om var de finns ungefär.
Tänk dock på att innehav av en sådan metalldetektor kräver tillstånd.
Tillståndet gäller ett specifikt datum, mellan två klockslag. Tillståndet är personligt, vilket innebär att man inte kan "låna" någon annans tillstånd.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sebastiannielsen skrev:
Tänk dock på att innehav av en sådan metalldetektor kräver tillstånd.
Tillståndet gäller ett specifikt datum, mellan två klockslag. Tillståndet är personligt, vilket innebär att man inte kan "låna" någon annans tillstånd.
Det är användningen, inte innehavet som är förbjudet. Med undantag för att den inte får medföras utan tillstånd till fornlämningar. Så det går bra att låna ut den till annan men även den personen måste ha tillstånd för att använda den. Tillstånd söks hos länsstyrelsen.

Se 18 § kulturmiljölagen:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/kulturmiljolag-1988950_sfs-1988-950/

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Det blev inget med Lantmäteriet, men idag hade jag ute två väldigt trevliga killar från ett företag som tog typ 800-900 kr/timmen.

De mätte in de två befintliga punkterna och kunde därefter leta efter de två som jag inte hittat.

Lång historia kort - de hittade ena röret och hitta det andra på ett ungefär. Jag kunde själv gräva runt tills jag hittade det sista.

Det tog ungefär en timme, och lite resväg osv. Det går säkert på ett gäng tusenlappar - men långt ifrån Lantmäteriets +30 000.

• Markyta med grävningsspår och rosa markeringar, omgiven av skog och växter. Ett rör sticker upp ur jorden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Man i svart kläder använder mätinstrument i grässkog, med ett långt rött och silverfärgat rör för att mäta och lokalisera markpunkter.
    Skapa konto
  • Två personer mäter med utrustning utomhus i ett skogsområde, den ena håller en stång och den andra använder en GPS-enhet.
    Skapa konto
  • Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.