1 838 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Märka upp VP-rör
Jag ska dra ut en massa flexrörskanalisation och de ska gå till teknikrummet där även elcentralen ska finnas, och då tänkte jag vara så pass klurig att jag faktiskt märker upp rören så att jag vet var de går.
Finns det något standardiserat sätt att göra detta? Det bästa jag kommit på hittils är att sätta märkband på rören och märka upp på ritningen vilken dosa (eller kombination av dosor) röret går till.
Dosorna hade jag tänkt märka enligt KNX-standard, dvs varje rum får ett tresiffrigt nummer och sedan får varje dosa ett tvåsiffrigt nummer. T.ex. om vardagrummet får nr 101 (för våning 1, rum nr 1) och röret går till dosa nr 03 så märker jag upp röret med 10103.
Finns det något standardiserat sätt att göra detta? Det bästa jag kommit på hittils är att sätta märkband på rören och märka upp på ritningen vilken dosa (eller kombination av dosor) röret går till.
Dosorna hade jag tänkt märka enligt KNX-standard, dvs varje rum får ett tresiffrigt nummer och sedan får varje dosa ett tvåsiffrigt nummer. T.ex. om vardagrummet får nr 101 (för våning 1, rum nr 1) och röret går till dosa nr 03 så märker jag upp röret med 10103.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Jag har ett standardiserat sätt att märka upp kablarna i rören iallafall, tuschpenna 
Om du märker upp alla kablar går det väl att lista ut var rören också går
Om du märker upp alla kablar går det väl att lista ut var rören också går
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Dra in en dragtråd, stoppa in en hemlig lapp i röret, eller skicka dragfjädern från uttags-hållet när det blir dags att dra in något
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Räcker med tomrör och märkning tex Central - Vardagsrum Dragtråd ska man alltid dra i innan väggarna slås igen.
Klicka här för att svara