Hej,

vi har i våras köpt en fastighet på Österlen nära Rörum. Fastigheten bestod av ca 20 hektar åker (klass8 eller 9) resp ca 10 hektar bete och vårt drömhus. Då vi "bara" är intresserade av huset och en liten tomt runtomkring så undrar jag vad vi ska göra med marken. Vissa råd vi får är att arrendera ut marken (vad är skäligt arrende?) andra tycker vi bör sälja marken till en lokal bonde (vad är "rätt" pris?) och ett tredje förslag är att försöka få bygglov för att på så sätt exploatera marken, dock inte för nära vårt hus. Är det någon på forumet som kan ge oss några kloka råd?
Tacksam för svar,
mvh
J&K

Microkatten
Jag antar att ni köpt fastigheten för (fritids-)boende? Vitsen med Österlen är väl då knappast att exploatera marken runt sitt eget paradis. Att äga mark är aldrig fel, så finns det inget ekonomiskt behov att sälja, skulle jag nog arrendera ut. Alternativt behåll de 10 ha bete (eller bete+åker, dvs mark närmast huset) och sälj resten.

Eller varför inte satsa själv på lite jordbruk och starta äppelodling eller odla ekologiska palsternackor...:P

Håller med föregående talare! Mark är väldigt svårt att köpa tillbaka och som det är nu så förräntar det sig bättre att arrendera ut bättre än att sälja!

För att få ett riktigt pris på arrendet så hade jag hört av mig till en mäklare (eller ev LRF eller Hushållningssällskapet) som vet vad marken kan vara värd. Mest värd är den för grannar som har nära och kan bruka sina maskiner ytterligare. Skriver du ett arrendekontrakt längre än 12 månader (eller är det 11?) så har du ett sämre "skydd" gentemot din arrendator. Tänk på att priset kan skifta beroende på vem som tar stödet. Detta är också något du bör tänka på i kontraktskrivningen så att du inte förlorar dina stödrätter! Med andra ord - ta hjälp av någon som verkligen kan detta!

Tack för era kvicka svar. Det låter förnuftigt att vända sig till LRF eller liknande så kanske vi kan få ett svar på ett vettigt arrendepris. Vad jag förstår så ligger åkermarken runt 150-200tkr hektaren så frågan är om arrende verkligen ger någon vettig avkastning eller om man ska "lita" på värdestegring på marken. Tack för synpunkten om arrendekontraktets längd - det ska vi tänka på. Att få bygglov på vissa bitar i "utkanten" gissar vi fem till tiofaldigar värdet men det kanske vi ska behålla som en framtida möjlighet.
Korrekt, detta är ett sommarnöje idag men kanske ett framtida permanentboende när ekonomin tillåter det...

Det later som ni har ett underbart problem. Jag skulle absolut inte grata om jag hade en sa stor fastighet pa Osterlen. Behall marken, vad ni an gor. Arrendera garna ut sa mycket ni kan men som andra redan papekat, se till att ha kolla pa stodratterna. Det kan bli mycket pengar pa ar! Jag tror att akta bonder ar mer intressresserade av att att arrandera an att kopa, och det ar inte heller troligt att nagon bonde i narheten har en sa pass stor summa pengar liggandes att det ar mojligt att kopa loss en ev. avstyckning. Alternativt styckar ni av ert hus och bygger ett nytt vid sidan om for att salja.

Som så många säger så arrendera ut marken, priset ligger någonstans kring 2500:- ha och år om jag inte missminner mig. Fast det beror visserligen på lite vad det är tal om för mark. Jag skulle i alla fall aldrig sålt marken brevid huset så någon annan får för sig att explotera omrdået. Bättre att ha det för sig själv så vet man att det blir öppet och lugnt kring sitt hus.

Locos skrev:
priset ligger någonstans kring 2500:- ha och år om jag inte missminner mig.
Tillgång och efterfrågan styr. Får själv betydligt bättre för vår mark, men då är det mycket större areal, bevattningsmöjligheter och många intressenter! Sen beror priset också på som tidigare sagts, vem som tar bidragen. Jag rekommenderar att arrendatorn använder stödrätterna, för då blir det han som blir återbetalningsskyldig om han inte lever upp till kraven. Men det är viktigt att man skriver in i kontraktet att stödrätterna tillfaller markägaren vid arrendets upphörande.

Är betesmarken inhägnad kan man försöka hyra ut till hästägare (de betalar bättre än ko-bönder. Men även detta kan man konsultera tex LRF, då det finns lite regelverk om vem som ansvarar för vad osv, hästägare - markägare! För OK bete med bra staket kan man hos oss få 500:- per månad och häst och då är det hästägaren som ansvarar för tillsynen (och jag som markägare kollar givetvis så ofta jag kan).

J Jessica2 skrev:
Hej,

vi har i våras köpt en fastighet på Österlen nära Rörum. Fastigheten bestod av ca 20 hektar åker (klass8 eller 9) resp ca 10 hektar bete och vårt drömhus. Då vi "bara" är intresserade av huset och en liten tomt runtomkring så undrar jag vad vi ska göra med marken. Vissa råd vi får är att arrendera ut marken (vad är skäligt arrende?) andra tycker vi bör sälja marken till en lokal bonde (vad är "rätt" pris?) och ett tredje förslag är att försöka få bygglov för att på så sätt exploatera marken, dock inte för nära vårt hus. Är det någon på forumet som kan ge oss några kloka råd?
Tacksam för svar,
mvh
J&K
Vi köper gärna lite av marken Jessica? Vart exakt ligger den? :)

Joel Alberyd Joel Alberyd skrev:
Vi köper gärna lite av marken Jessica? Vart exakt ligger den? :)
Tråden är tyvärr från 2010.
Tillägg: trådstartaren har inte heller varit inloggad sedan september 2010.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tråden är tyvärr från 2010.
Tillägg: trådstartaren har inte heller varit inloggad sedan september 2010.
Värt att fråga ändå, även om chansen är liten

Lycka till!
Välkommen till forumet, förresten :D!

• Gilla
Joel Alberyd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.