Har ett Marbodal kök ifrån 2012 där det sitter inbyggda lysrörsarmaturer som bänkbelysning i överskåpen. Alla lysrör har gått sönder nu och det verkar som att det inte finns att köpa nya alls dels pga EU regler.

Har pratat med Marbodal och dom säger bara att man får byta hela armaturerna och det kommer kosta över 10000kr plus installation av en elektriker.

Såklart är det specialmått på lysrören så har inte hittat någon led konverterad lysrör i samma mått.

Någon som har haft samma problem och lyckats lösa det på något relativt billigt och bra sätt?

• Lysrör T4 22W 4100K ligger på en måttstock med synliga måttmarkeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Läge att sätta dit någon billigare Led-belysning från Ikea eller annan kedja i stället?

Kanske kan man sätta LED-strips istället för rören och sen en driver för dessa på något dolt ställe.

RoTe
72cm led rör finns ju lite överallt på internet så jag fattar inte vad som är special? Eller bygga om lite till nåt som finns i affär i Sverige. Eller byta till LED-strip. Omöjligt för oss att säga då du inte visar någon bild på armaturen.

Redigerat:
BirgitS
RoTe RoTe skrev:
72cm led rör finns ju lite överallt på internet så jag fattar inte vad som är special?
Sockeln ska stämma också.
OBS! Det saknas standardmått på T4 lysrör. T ex Marbodal har avvikande mått.
Vi uppger längden både inklusive stift och exklusive stift.
Diametern på lysrören är 12 mm och sockeln kallas G5.
Mät noga innan ni beställer.
https://www.lamportillallt.se/se/sv/Lampform/Lysrör/T4-Lysrör/c/f-lta-shape-fluorescent-T4

RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Sockeln ska stämma också.

[länk]
Grejen med lysrör är ju att man måste endera bygga om idag eller montera LED glimtändare. Man lär ha lite koll själv och kanske bygga om lite. Har man inte det föreslår jag elektriker.

RoTe RoTe skrev:
72cm led rör finns ju lite överallt på internet så jag fattar inte vad som är special? Eller bygga om lite till nåt som finns i affär i Sverige. Eller byta till LED-strip. Omöjligt för oss att säga då du inte visar någon bild på armaturen.
Hittar du några T4 lysrör som är 72cm får du gärna länka till det.

Armaturerna är infrästa i överskåpen så lär väl krävas lite ombyggnad isåfall. Kanske är det där de slutar, men ville höra lite här först om det fanns något smidigare alternativ.

• Inbyggd armatur med dubbla T4 lysrör synlig i ett överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Eftersom lysrör inte längre får säljas måste du bygga om hur som helst. Du får titta runt lite vad som blir enklast för just dig. Finns det möjlighet att få genomgång mellan alla armaturer är ju en inbyggd ledstrip najs, finns det inte, ja säg det. Omöjligt utan att se ditt kök skulle jag säga.

BirgitS
Nox1989 Nox1989 skrev:
Armaturerna är infrästa i överskåpen så lär väl krävas lite ombyggnad isåfall. Kanske är det där de slutar, men ville höra lite här först om det fanns något smidigare alternativ.
Att låta lysrören vara och komplettera med ledtejp bredvid som nämnts. Kan anslutas med stickkontakt i något vägguttag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.