3 889 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Manuellt timerstyrt ventilationsspjäll, som i en spiskåpa, men för ventilationskanaler i allmänhet?
Hej!
I lägenhetskök med gemensam ventilationsfläkt kan det ju sitta en spiskåpa med ett spjäll som man öppnar manuellt med ett vred och som stänger sig efter nån halvtimme med hjälp av en mekanisk timer.
Finns det liknande manuella timerstyrda spjäll för montage varsomhelst på ventilationskanaler?
Jag tänker mig att det vore användbart på alla de ställen där man typiskt har frånluft i en typisk bostad:

I lägenhetskök med gemensam ventilationsfläkt kan det ju sitta en spiskåpa med ett spjäll som man öppnar manuellt med ett vred och som stänger sig efter nån halvtimme med hjälp av en mekanisk timer.
Finns det liknande manuella timerstyrda spjäll för montage varsomhelst på ventilationskanaler?
Jag tänker mig att det vore användbart på alla de ställen där man typiskt har frånluft i en typisk bostad:
- I ett lägenhetskök. Att ha spjället nere i spiskåpan gör att det effektivt sprids ett oljud, både när det är öppet och när det är "stängt" (dvs på glänt). Om man istället hade haft ett timerspjäll högre upp på imkanalen så hade man haft plats för en ljuddämpare innan spiskåpan.
- I ett badrum. Med forcerad ventilation skulle man vilja kunna öka genomdraget vid och efter duschning, men slippa ha onödigt mycket genomdrag för jämnan. Ett timerspjäll skulle kunna vara behändigt, exempelvis med ett snöre att dra i när en stunds ventilation önskas.
- På en toalett. Av någon anledning önskar man ibland ventilera ut luften lite snabbare än annars, och en liknande lösning som i badrumsfallet ovan vore väldigt användbart.
För WC:
https://www.exhausto.se/produkter/Armaturer/Fugtstyrede ventiler
Inställbart grundflöde och forcering med högre luftflöden via fuktstyrning, extern signal eller närvarosensor. riktigt spännande produkt!
https://www.exhausto.se/produkter/Armaturer/Fugtstyrede ventiler
Inställbart grundflöde och forcering med högre luftflöden via fuktstyrning, extern signal eller närvarosensor. riktigt spännande produkt!
Håller med, det ser användbart ut! Tack för tipset. Önskar bara att den kunde sitta inne i en ventilationskanal så att man slapp höra den.Ropia skrev:
"Manuellt timerstyrt" var orden jag började inlägget med, men det kanske du missade? ;-)E exerg skrev:
Klicka här för att svara