Hejsan...

Har för närvarande en hygrostat (fuktstyrd brytare) kopplad till en kanalfläkt i badrummet... Dvs en apparat som gör att fläkten startar automatiskt när fuktnivån i badrummet stiger över en viss gräns... Hygrostaten bryter fasen till fläkten...

Nu till frågan... Hur kopplar jag om jag vill ha en manuell brytare för fläkten också ?? Dvs en vanlig brytare som drar igång fläkten fast det är torrt i badrummet... Detta måste ske så att ingenting händer även om hygrostaten också skulle dra igång samtidigt som den manuella brytaren är "på"... Hur löser jag det ??


Förstår ni ;) ? Och är det möjligt ? eller blir det en väldigt avancerad historia ??

mvh
 
Har hygrostaten elektronisk utgång eller reläutgång, eller är det en mekanisk modell? Är det en mekanisk modell så är det bara att koppla en strömställare parallellt med hygrostaten. Är det relä kopplas strömställaren parallellt med reläutgången. Är det elektronisk måste man koppla så att strömställaren bryter bort hygrostaten och sluter till fläkten.
 
Redigerat:
Vad jag har tittat och förstått på hygrostaten och instruktionerna så verkar det vara ett relä som styr utgången till fläkten... Men om jag kopplar strömställaren paralellt med reläutgången händer det inget om hygrostaten också skickar igång då ??
 
Inget händer om reläutgången är galvaniskt skild från resten av kretsen vilket brukar vara det normala, men det är ju inget som kan garanteras.
 
snaggletooth skrev:
Inget händer om reläutgången är galvaniskt skild från resten av kretsen vilket brukar vara det normala, men det är ju inget som kan garanteras.
hmm... jaa och hur får man reda på det ;) ?

Finns det några andra tekniker ? T ex en strömställare som har 1 ingång och 2 utgångar... dvs en kabel in och 2 kablar ut... 1 kabel som går ut till hygrostaten och 1 kabel som går som går direkt till fläkten... Så om strömställaren står på "av" så är det bara kontakt med kabel in och kabel ut till hygrostat... och strömställare "på" så är det kontakt mellan kabel in och kabel ut till fläkt... och om hygrostaten går igång med strömställaren "på" så händer inget eftersom det inte finns nåntings att bryta... men om strömställaren är "av" så bryter den fasen till fläkten som om det inte fanns nån strömställare...

Känner att förklaringen är lite luddig ;) men finns det nån sådan produkt... typ en shunt fast för ström...
 
Ett sätt är att säga vad du har för märke/modell på hygrostat här så kommer någon kunnig att berätta om det går bra.

Nu tror jag iofs att "faran" överdrivs då de hygrostater generellt sett ofta används tillsammans med diverse strömställare och timers. Ok, då ofta med ett slavrelä där manövern styrs av hygrostat och strömställare/timer parallellt, men det blir samma effekt där.
 
En vanlig 1-polig trappströmställare (växlande kontakt) gör jobbet:
1. anslut fläkten till den gemensamma anslutningen på strömst. istället för hygrostaten
2. anslut utgången från hygrostaten till ena anslutningen på strömst.
3. anslut fas till den andra på strömst.

Är du det minsta osäker så anlita en elektriker.
 
Ja, då blir ju de två lägena på brytaren "Auto" resp "På"...

Hehe, ibland är de uppenbara och enkla lösningarna för långt in i huvudet :cool:
 
Redigerat:
ja ibland ser man inte skogen pga alla träd ;)

enklare än så blir det inte...
 
Less is more....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.