2 004 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Mannskapsbod under 10 kV ledning
Jag har fått en påstötning från eldistributören som äger den 10kV ledning som går fram över min skogsmark. Jag har placerat en hjulburen manskapsbod under en sådan ledning och dom vill att jag flyttar den. Ok det skulle jag kunna göra men, det är en ytterst lämplig plats att låta den vara uppställd på. Fikar och förvarar saker som har med mitt skogsbruk att göra, men uppehåller mig inte där regelbundet. Är det någon som har erfarenhet av liknande situation. Skulle helst inte vilja flytta på den. Räknas en hjulburen mannskapsbod som "Varaktig" vilket refereras till i Elsäkerhetsföreskrifter som Elsäkerhetsverket har hänvisat till i sin förordning för byggnader i närhet till högspänningsledning.
Boden är inte rakt under, utan någon meter i sida från yttersta ledaren. Men 5 m gäller i sida för att få bygga. Dock som jag skriver inledningsvis är detta en hjulburen bod. Ser ingen risk personligen för detta. Någon vet och har varit med om detta.
Kan man stå på taket och komma åt ledningen vore det lämpligt att flytta boden. Tycker du att den ska stå där får du kolla vad som står i avtalet med ledningsägaren om hur mycket fritt det ska vara runt ledningen.
Bästa svaret
När vi köpte vår tomt, ja egentligen en tomt med sommarstuga där det fanns en ännu mindre stuga utöver sommarstugan. Över tomten gick det en 10 kV ledning och den lilla stugan låg rakt under ledningen. En stuga som dessutom kommunen gett bygglov till. Verkade som om de på kommunens bygglovsenhet hade missat att strecket på kartan som gick rakt över stugan i själva verket var en elledning. Vi hörde oss för med ledningsägaren innan köpet om den ledningen skulle vara kvar. De svarade att den låg i deras "kö" för att flyttas/tas bort. Men de kunde inte riktigt ge någon tidplan. 6-7 år efter köpet försvann ledningen, den påverkade oss lite då man inte fick bygga närmare än 6 m (trots stuga rakt under). En av anledningarna till att den togs bort var att kommunen hade tillåtit ett antal mindre byggnader under och kring ledningen samt att de ville bli av med en underhållskrävande och redan överbelastad ledning. Exakt hur länge den lilla stugan hade funnits kommer jag inte ihåg nu men den låg i alla fall 6-7 år under ledningen efter vi hade köpt fastigheten.
Klicka här för att svara