Hej,
vill redan nu förvarna för ett långt inlägg då jag har många frågor, några knutna till varandra men också oberoende sådana, och vill försöka förtydliga så gott det går för ett bra utfall i era rekommendationer
Hoppas även illustrationen förtydligar, givetvis är den inte skalenlig eller 100% sann utan i syfte att ge ytterligare detaljer till frågorna.
Relativt nyinflyttade i ett hus från -33, uppvärmt med bergvärme sedan 1999, byggt på naturstensgrund med en oisolerad, ouppvärmd och obebodd källare (snickarbod, målarbod, pannrum och förvaring av trädgårdsredskap). Bor på västkusten i ett klimat där det emellanåt regnar på tvären veckor i sträck.Tilläggsisolerat för rätt många år sedan, vad jag känner till ingen ångspärr/diffussionsspärr mellan våningsplanen eller vinden.
Fönster byttes av föregående ägare, förutom i ett burspråk där originalfönstrena är kvar, för ett antal år sedan till moderna versioner och man ändrade med största sannolikhet förutsättningarna för husets ventilation i och med det.
På vinden sitter en mekanisk frånluftsfläkt, Systemair K Sielo 125 M fläkt som på maxeffekt skall kunna suga ut 52L/S om jag förstått det rätt som är kopplad på kanalerna i de två badrummen samt en hemmasnickrad lösning för tvättstugan. Utförligare beskrivning i skiss samt längre ner.
Håll gärna inne med killgissningar men bidra gärna med den extremt höga kompetens som jag har sett finnas här inne.
Stort tack på förhand!
vill redan nu förvarna för ett långt inlägg då jag har många frågor, några knutna till varandra men också oberoende sådana, och vill försöka förtydliga så gott det går för ett bra utfall i era rekommendationer
Relativt nyinflyttade i ett hus från -33, uppvärmt med bergvärme sedan 1999, byggt på naturstensgrund med en oisolerad, ouppvärmd och obebodd källare (snickarbod, målarbod, pannrum och förvaring av trädgårdsredskap). Bor på västkusten i ett klimat där det emellanåt regnar på tvären veckor i sträck.Tilläggsisolerat för rätt många år sedan, vad jag känner till ingen ångspärr/diffussionsspärr mellan våningsplanen eller vinden.
Fönster byttes av föregående ägare, förutom i ett burspråk där originalfönstrena är kvar, för ett antal år sedan till moderna versioner och man ändrade med största sannolikhet förutsättningarna för husets ventilation i och med det.
På vinden sitter en mekanisk frånluftsfläkt, Systemair K Sielo 125 M fläkt som på maxeffekt skall kunna suga ut 52L/S om jag förstått det rätt som är kopplad på kanalerna i de två badrummen samt en hemmasnickrad lösning för tvättstugan. Utförligare beskrivning i skiss samt längre ner.
- Fråga 1
I källaren har vi under sommartid ca 60-64% RF och på vissa ställen lite för hög luftkvot när jag gör stickprov i syll etc, runt 18-19%. Har en avfuktare som får gå relativt hårt sommartid men bra klimat vintertid. Källaren har endast en ventil som är "öppen året runt" (Typ ett spirorör rakt ut genom grunden med ett grovmaskigt galler vilket i praktiken innebär att vi avfuktar varm luft som kondenserar under sommartid?!) 😳 Antar att man borde täta sommartid och ventilera vintertid.
När jag gjort mätningar i resten av huset, dvs entréplan och övervåning har vi motsvarande dagar mellan 57-61% RF i hela huset (dvs det känns som att RF är likvärdigt överallt )vilket jag önskar få ner något av komfortskäl. Dränering är inget alternativ och jag kan tänka mig att mycket av fukten kommer både från väggar och bottenplattan.
Tror ni att, genom att installera en fuktstyrd PAX-fläkt i syfte att skapa undertryck i källaren sommartid ko
mer gynna klimatet både i källare och i bodelen? Har varit inne på att installera fläktdrivet konvektorelement kopplat till BVP i syfte att dels få ett torrare klimat i källaren (hålla samma temp som i bodel) men också då värmen stiger få nytta av den i resten av huset. Finns ingen annan anledning att värma då vi inte bor/vistas direkt i källaren. Vi har (enligt min uppfattning) väldigt låga uppvärmningskostnader så några extra kilowatt gör mig inget även om det kanske innebär att elda lite för kråkorna.
- Fråga 2 – Vilken ventil?
På entréplanet har jag insett att vi inte har några friskluftsventiler öht, utan att tilluft förväntas komma genom de gamla originalfönstren i burspråket. När vi varit bortresta och huset stått stängt en längre tid upplever jag att luften är ”instängd”/”luktar pensionär”. När man öppnat dörrar och vistats i huset upplever vi att lukten är borta (eller så har man vant sig) Har för avsikt att under hösten sätta in en eller två friskluftsventiler i matsalen och vardagsrummet (se skiss). När jag börjat kolla vad som finns inser jag att det finns väldigt enkla, typ en vanlig tallrik eller dyrare varianter som anpassar sig efter utomhustemperatur. Jag vill hellre ha bra än billigt – inom rimliga gränser.
Vilken variant har ni erfarenheter av?
- Fråga 3 – ”Hitte-på-lösning” i tvättstugan
I badrumet på våning 1 (se skiss) har vi mekanisk frånluft (konstantdrift) med intilliggande tvättstuga. Upplever att luftfuktigheten är för hög där även när vi inte tvättar då luften blir stillastående då man har gjort en specialare och gjort ett hål i innerväggen och satt en "ventil" i syfte att skapa frånluft i tvättstugan indirekt från badrummet med uselt undertryck som resultat. Borde man plugga igen ventilen i innerväggen och istället sätta en fuktstyrd paxfläkt i tvättstugans "yttervägg" istället? Det kan låta självklart men installationen gjordes av fackman av tidigare ägare därav att jag är osäker på vad man borde göra.
- Fråga 4 - Igensatta väggventiler pga (o)balans i luftflöde?!
I samband med att den konstanta mekaniska frånluften installerades samt bytefönsterbytet valde man att täta/plugga befintliga väggventiler i två av sovrummen (barnens rum) på övervåningen som har balkong. Se skiss. Dessa är fylla med någon form av isolering/"lin". I stället nyttjar man spaltventilerna i balkongdörrarna. Motiveringen jag hört var för att balansera luftflödena i huset då man installerade den mekaniska frånluften. Som jag förstått det är väggventiler mycket effektivare och att vi istället borde nyttja dessa och istället stänga spaltventilerna? Finns det risk att man istället suger in för mycket fuktig luft? Är det därför man gjort så?
- Fråga 5
I badrummet på våning två, som har mekanisk frånluft, ser det ut att sitta en ventil in mot murstocken till skorstenen och som är "öppen". Skall den vara de? Jag antar att man inte vill ha tilluft till badrummet samt att all cirkulation borde gå ut via mekaniska frånluften? Eller får man någon form av frånluft i den öppnade väggventilen via skorstenen/murstocken på något sätt?
Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Avfukta är ju bara vettigt om det är ett rätt stängt utrymme. Annars så försöker man avfukta hela omgivningen.S seerikand skrev:Har en avfuktare som får gå relativt hårt sommartid men bra klimat vintertid. Källaren har endast en ventil som är "öppen året runt" (Typ ett spirorör rakt ut genom grunden med ett grovmaskigt galler vilket i praktiken innebär att vi avfuktar varm luft som kondenserar under sommartid?!) 😳 Antar att man borde täta sommartid och ventilera vintertid.
Har du bott där flera somrar?S seerikand skrev:
Den här sommaren är ju rätt unik för västkusten och det är kanske inte så meningsfullt att lägga pengar på något som egentligen bara behövs vart 10:e år.
Ventilation bör ske per våningsplan och därmed bör inte en fläkt i källaren påverka våningen ovanför. Jag skulle vilja ha källardörren stängd under de förhållanden som du har.S seerikand skrev:
Normen är 0,35 l/s och kvm boyta genom flrånluftsfläktarna, dock minst 4 l/s och person som vistas där (mest intressant för sovrum med flera personer) samt 15 l/s i badrum och 10 l/s i kök, tvättstuga och toaletter. Så visst behöver du tilluft på entréplanet.S seerikand skrev:På entréplanet har jag insett att vi inte har några friskluftsventiler öht, utan att tilluft förväntas komma genom de gamla originalfönstren i burspråket. När vi varit bortresta och huset stått stängt en längre tid upplever jag att luften är ”instängd”/”luktar pensionär”. När man öppnat dörrar och vistats i huset upplever vi att lukten är borta (eller så har man vant sig)
Även kontoret bör ha tilluft.
Erfarenhet av enkla spaltventiler, vilket räckte bra för att uppfylla normen där vi bodde förut.S seerikand skrev:
Om man väljer ventil i väggen så bör det vara en ventil som skickar luften mot taket så att det inte upplevs som kalldrag.
Det mest intressanta är nog hur mycket luft som går ut genom den fläkt som finns och om det räcker till för våningsplanet.S seerikand skrev:
Enkla spaltventiler räckte till för att uppfylla normen där vi bodde förut.S seerikand skrev:I samband med att den konstanta mekaniska frånluften installerades samt bytefönsterbytet valde man att täta/plugga befintliga väggventiler i två av sovrummen (barnens rum) på övervåningen som har balkong. Se skiss. Dessa är fylla med någon form av isolering/"lin". I stället nyttjar man spaltventilerna i balkongdörrarna.
Det låter som en äldre frånluftsventilation, vilket fungerade så länge som murstocken var varm. Nu vill man ju inte att luften ska komma in den vägen utan fläkten ska ju blåsa ut luft som har kommit in i sovrummen så stäng igen eller sätt fläkten där (förutsätter att kanalen är tät).S seerikand skrev:Fråga 5
I badrummet på våning två, som har mekanisk frånluft, ser det ut att sitta en ventil in mot murstocken till skorstenen och som är "öppen". Skall den vara de? Jag antar att man inte vill ha tilluft till badrummet samt att all cirkulation borde gå ut via mekaniska frånluften? Eller får man någon form av frånluft i den öppnade väggventilen via skorstenen/murstocken på något sätt?
Bara en fläkt på övre plan kan vara för lite eftersom det är 4 rum som ska ventileras. Kanske en frånluft i övre hallen skulle vara bra.
Klicka här för att svara