Jag spekulerar på ett 1800-tals hus där totalrenovering gäller. Trossbotten kommer behöva göras om, och planlösningen skall ändras. Det skall byggas ett nytt mellanbjälklag högre upp än det befintliga för att få högre takhöjd på första plan. Förhoppningen är att göra bjälklaget så självbärande som möjligt.
Hanbjälkarna ska tas bort för att ha det öppet upp till nock.

ja det jag behöver hjälp med är om jag ska gjuta istället för att bygga ny trossbotten. Hur får jag ett självbärande bjälklag på bästa sätt. Synliga järnbalkar får det gärna vara. Jag kommer förmodligen bli tvungen att flytta murstocken då dess placering i dagsläget inte fungerar med det lilla jag planerat kring planlösning. Majoriteten av arbetet kommer utföras av mig själv, då jag är snickare med yrkesbevis men inte jobbat som det på ett par år.

ganska öppna frågor och tar tacksamt emot tips, råd eller vad som helst för att göra mina beräkningar så korrekta de kan bli samt vilka tillvägagångssätt jag ska välja. Huset är ca 9*8 meter med två utbyggda verandor. Och totalt är första plan på ca 88,5m2 med verandorna.

jag har bra kontakter kring det mesta så arbetskostnaderna kommer att hållas hyfsat låga (beroende på om allt flyter på eller inte). Vad jag känt med näsan och sett med ögonen är huset väldigt friskt trots obebott på över 20 år och idag var det ca 3 grader varmt i huset. El och vatten är nära och kostar inte skjortan att gräva in men en trekammarsbrunn måste då det inte finns toa i huset. Tar också gärna emot tips på uppvärmning då jag gärna vill ha golvvärme i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.