Leker lite med tanken på att renovera en så kallad timmerhus. I stort sett hela huset har synliga timmerväggar inomhus. Gammalt och inte snyggt för fem öre. Jag är ingen snickare överhuvdtaget men för att slippa arbetskostnader vill jag göra de som går själv med lite hjälp av en snickar släkting.

Men jag har sååååå många frågor, var börjar man, hur gör man? Elen är gammal och synlig nu. Ovanpå tror jag de heter?

Om man vill sätta upp väggar så de ser mer ut som ett hem och gömma elen där emellan då måste man fixa hela huset sådär med en gång eller? Då går de inte med 1 rum i taget? Sen vad använder man för verktyg? Trä? Tjocklek? Och hur fäster man sånt? Har googlat massa men blir inte klok känns som alla gör olika??? Hur lång tid tar ett rum, kostnad?

Och vad ska man ha på reglerna tror jag de heter? Gips? Något mer man behöver göra innan man kan sätta dit tapeter? Isolering eller ska man isolera när man byter fasad ute? Eller ska man inte ha isolering alls?

Och sen golvet.. gör man det sist då? Ska man riva dom fula träplankorna, ska man riva allt ner till torpargrunden, isolera sen lägga nytt golv eller ska man lägga nytt golv över det gamla?

Önskar jag fick bygglinjen såhär i efterhand. Jag vill lära mig och göra rätt från början men jag kan verkligen naaaaadaaaaa

Har försökt titta på bilder men allt ser så olika ut. Sen ska man en del saker tydligen göra annorlunda med timmerhus

Var hittar jag bra bilder på hur man gör steg för steg. Vart är de bäst att köpa in materialet.

Börjar med ett oj, låter som ett mäktigt projekt du tänker på.
Sen inte för att verka elak eller dryg så verkar du inte ha så stor koll på snickeri eller vara så påläst. Jag skulle verkligen ta mig en tankeställare innan jag påbörjar ett så massivt projekt.

Som det låter så är huset inte moderniserat dom senaste 70 åren

Med din kunskapsnivå låter det som att det bästa är att du får tag i en snickare du har förtroende för som både kan hjälpa dig med bygg och ge vägledning i utförande och i vilken ordning saker ska göras.

surris
Jag vet inte statusen och skicket på timmerkåken, men förstör det bara inte...allt för många gamla hus har gått renoveringsdödens öde. Är det i uselt skick är det självklart att man måste göra åtgärder, men för mig handlar det om restaurering. Ska man göra det själv krävs det att man har koll på bygg, byggnadsteknik och byggnadsvård.

Steg 1. Bli rik.
Steg 2. Bli fattig.

För alla andra alternativ krävs driv/uthållighet/vilja/realism/lärande...

/ATW

Läs på om lerklining. Angående el, så kan man lerklina in vp rör och så drar elektrikern nya kablar i rören. Dosor kan fällas in i timret och lerklinas snyggt. Förr var all el utanpåliggande och vackert monterat.

Som yrkesverksam timmerman avråder jag bestämt från att fälla in eldosor och elledningar och rör i timret. Stockarna spricker med tiden och draget fläks upp och väggen tappar bärighet och det blir ett helvetes arbete.
Ett typexempel på hur man renoverar sönder ett hus.

Vill du ha släta väggar är enklaste och billigaste sättet att spika tretex/huokoleijona skivor direkt på timret. Dra elektriciteten i rör i tak och golv med synliga kablar därifrån den lilla biten till uttag och brytare.

• Gilla
Kapabel och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.