kulle
No comment!!!!!

P
Ingen av dem kan språket. Knapphändig engelska. Ingen av dem kan branschregler eller handtera avfall.
Borde vara straffavgifter på företag som tar in dem.

• Gilla
hiaokk och 2 till
  • Laddar…
Uppskruvat kostnadsläge och Europa-samarbete.
Vägval man måste göra, alltid svårt att både äta kakan och ha den kvar.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
som upplagt för strul när man inte kan prata med byggkillarna....

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Dom få gånger jag anlitar firma för arbete så gör jag klart för dom att jag vill inte ha öststatsfolk eller andra som inte kan svenska.
Alla har förstått hittils och jag varit nöjd

• Gilla
Hugo Allani
  • Laddar…
Branschen skriker efter folk. Alla är välkommna......men de behöver uppfylla vissa kunskapskrav och jobba på lika vilkor annars går den svenska byggbranschen åt he-vete.
Tyvärr är det ett konsumentbaserat problem, vilket gör det ohyggligt svårt att få bukt på. Många gånger handlar det ju om att JAG vill ha allt så billigt det bara går :thumbdown:

• Gilla
maglag
  • Laddar…
Värst är alla storbolagen, vet inte hur mycket backjobb som vi fått pga utländsk arbetskraft, värst är nog bron de byggde över en å i Norrtälje,, när den var klar, formen riven osv så sjönk den 5 cm när en lastad dumper åkte över, bara o göra om göra rätt, men de är ju billig timpenning......

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
buspojken skrev:
Värst är alla storbolagen, vet inte hur mycket backjobb som vi fått pga utländsk arbetskraft, värst är nog bron de byggde över en å i Norrtälje,, när den var klar, formen riven osv så sjönk den 5 cm när en lastad dumper åkte över, bara o göra om göra rätt, men de är ju billig timpenning......
Det låter ju som om det är fel på konstruktionen i så fall.

Jag jobbar på ett större entreprenadbolag som enbart jobbar med underentreprenörer. Vi har UE:s med både svensk och utländsk arbetskraft och ofta blandat. I regel enbart polacker. De flesta är väldigt duktiga och har hög arbetsmoral. De behöver ju dock arbetsledning på ett annat sätt en svensk arbetskraft, men det är inget problem. Där finns många svenska byggnadsarbetare som är betydligt sämre än dessa. Framför allt gnäller svenska hantverkare 10 ggr mer. Självklart är det en förutsättning att de pratar engelska eller svenska, vilket en hel del av våra åtminstone förstår.

Tyvärr har jag hittills bara positiv erfarenhet av polska byggare. Dom är noggranna, gör det man bett dom om och blir färdiga i tid.

Undantag finns det alltid.
jag tror inte för att man är polack så är man sämre.
däremot så känner jag folk som har egna byggfirmor. Dom får göra en otroligt många backjobb pga tidigare har gjort fel.
då är det dessutom 9/10 ggr utlänningar som varit och gjort tidigare jobb, ibland helt utan kunskap.

Som vanligt så gäller det att kolla referenser innan man sätter igång.

Enligt dom polska hantverkare jag har varit i kontakt med. Ca 12-15st så gör dom som du ber dom om.
Ber du dom att bygga en vägg så gör dom det. Dock måste du säga hur och var den ska stå. Vill du att den ska vara rak så måste du påpeka det. Ber du om en vägg som ska gå snabbt och billigt får du troligtvis en vägg som du får göra om.

• Gilla
hiaokk och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Undantag finns det alltid.
jag tror inte för att man är polack så är man sämre.
däremot så känner jag folk som har egna byggfirmor. Dom får göra en otroligt många backjobb pga tidigare har gjort fel.
då är det dessutom 9/10 ggr utlänningar som varit och gjort tidigare jobb, ibland helt utan kunskap.
:heart::heart:

• Haha
MrJay
  • Laddar…
Problemet är att det är alldeles för lätt och starta bolag i Sverige. En helt vanlig människa utan någon utbildning kommer till Sverige och starta AB. Jag tycker man skall kunna juridiken för att kunna starta eget. Det är svårt när polacker som kommer hit och startar bolag. Hela ansvaret flyttas till konsumenter.

• Wow
  • Gilla
hiaokk och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.