MrJay
J j-o75 skrev:
Det du nämner är absolut inga problem eller svårigheter att få. Jag har också startat ett par bolag
Men har du månne försökt få ett bankkonto i samband med företagsregisteringen som utländsk medborgare med bara ett samordningsnummer från SKV och/eller att inte vara en känd kund? Nej? Då är det ganska svårt.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Men har du månne försökt få ett bankkonto i samband med företagsregisteringen som utländsk medborgare eller med bara ett samordningsnummer från SKV? Nej? Då är det ganska svårt.
Jag har svensk personnr så….
 
MrJay
H Hugo Allani skrev:
Jag har svensk personnr så….
Jag pratade inte med dig men jag tror du skulle stöta på problem ändå :)
 
  • Gilla
Hugo Allani
  • Laddar…
H Hugo Allani skrev:
Jag har svensk personnr så….
Det hjälper inte långt. Jag har precis startat ett AB och det var ett helvete att öppna ett bolagskonto och få ett bankintyg att betala in aktiekapitalet på.
Svea, SEB, Danske & Swedbank vägrade, man måste vara privat helkund i Danske (vissa angav ingen orsak alls), Sparbanken Skåne lyckades det hos
Dom ska ha affärsplaner och budgetar innan man ens startat!

Enda sättet att starta bolag enkelt är att köpa ett färdigt med bankkonto med inbetalt aktiekapital (lagerbolag duger inte).

Till saken hör att jag drivit flera AB i många år innan, men sålt för några år sedan.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det hjälper inte långt. Jag har precis startat ett AB och det var ett helvete att öppna ett bolagskonto och få ett bankintyg att betala in aktiekapitalet på.
Svea, SEB, Danske & Swedbank vägrade, man måste vara privat helkund i Danske (vissa angav ingen orsak alls), Sparbanken Skåne lyckades det hos
Dom ska ha affärsplaner och budgetar innan man ens startat!

Enda sättet att starta bolag enkelt är att köpa ett färdigt med bankkonto med inbetalt aktiekapital (lagerbolag duger inte).

Till saken hör att jag drivit flera AB i många år innan, men sålt för några år sedan.
Jag tycker det är bra att bankerna kräver så mycket. Det borde finnas krav på juridiken också.
 
H Hugo Allani skrev:
Jag har aldrig haft någo mot någon. Jag påpekar på ett problem.
Frågan är då varför du gör det. Om du inte märkt det så har byggande tvärstoppat och importen av byggare från Polen likaså. Du kom in lite sent, men sånt händer. Bättre lycka med din fortsatta aktivitet här. Det finns massor av mer aktuella ämnen och trådar.
 
H Hugo Allani skrev:
Jag tycker det är bra att bankerna kräver så mycket. Det borde finnas krav på juridiken också.
Jag tycker det är bra om det finns folk som kan och vill arbeta vitt, juridiken, administrationen osv kan man lämna bort om man är hantverkare...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tycker det är bra om det finns folk som kan och vill arbeta vitt, juridiken, administrationen osv kan man lämna bort om man är hantverkare...
Om man är Handverkare men vi pratar just nu om företags verksamhet.
 
H Hugo Allani skrev:
Om man är Handverkare men vi pratar just nu om företags verksamhet.
Om man är svensk eller polsk hantverkare kan kvitta om man kan sitt yrke och vill jobba och betala skatt, den som kommer hit och vill jobba och tjäna pengar måste självklart få göra det, språket, juridiken eller nått annat ska inte behöva hindra en skicklig polsk hantverkare från att konkurrera på lika villkor, vill jag ha nån som kan perfekt svenska kan du tyvärr inte komma i fråga oavsett hur duktig hantverkare du är och hur lågt du prissätter din tid men om du är överjävlig på att hugga sten kanske jag anställer dig trots dina övriga brister.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
H Hugo Allani skrev:
Jag tycker det är bra att bankerna kräver så mycket. Det borde finnas krav på juridiken också.
Jag tycker att det är för jävligt att en bank ska ha åsikter om mitt företagande generellt, och kunna ha veto om jag ska kunna starta eller inte!

Jag har inte tänkt låna en krona så ingen risk för banken, Skatteverket och Bolagsverket är dom som ska kunna ha åsikter men banken ska inte kunna hindra start av ett bolag genom att vägra öppna företagskonto att sätta in aktiekapital på tycker jag.

Särskilt kravet på att privatpersonen JAG måste vara helkund i banken som juridiska personen BOLAGET ska ha konto i är f*n helt sjukt!
 
Hoppas mer på att dessa bolag kan sätta lite mer press på dom svenska byggarna. Hantverkare idag lattjar bäst dom vill med sina påslag och hittepå summor på fakturorna (nej inte alla)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.