P-plats P-plats skrev:
Jag kanske är dum men sparande är väl sparande, kostnader är väl kostnader och amortering är väl amortering?!?
Varför ska amortering vara något annat än det är???
Håller med, jag lärde mig också att amortering är amortering, och spara är spara, men denna nya sätt o se ekonomi....

Och amortera av ett lån till bil, gör man ju helst så det är färdigbetalt innan man måste skrota den. Men hus ser man som en stor tillgång som kan säljas dyrt osv, och då tycker många att det skall kallas att varje amortering är ett "sparande"

För mig känns det mer att jag amorterar av huset, så man någongång faktiskt äger det, och inte banken gör det.....

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
T Polos skrev:
Nej ränta och amortering ökar inte på min förmögenhet. Förstår du inte det?
Fast amortering ökar ju din förmögenhet.

Om du har 100kr på banken och 100kkr i skulder så är din förmögenhet 0kr. Amorterar du 50kkr på din skuld så är din förmögenhet 50kkr. Dessutom har du då minskat din räntekostnad till hälften.

Det är netto som räknas, annars skulle man kunna bli förmögen även om ens skulder var större än tillgångarna...

• Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Jag ska nog starta ett företag då skulderna inte verkar räknas in i balansräkningen enligt vissa ;)

Precis samma sak i privatekonomin gäller. tillgångar - skulder = smör på mackan. Öka tillgångar eller minska skulder så får du mer pengar.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
H
N Nils82 skrev:
Nja, vissa gör ju inte det. Det ser man ju titt som tätt. Rådande mentalitet kring detta borgar också för att allt fler INTE kan betala tillbaka sina lån......men det har vi inte sett än.
ytterst få som inte betalar tillbaka hela sina lån, inte ens en promille som inte gör det om jag får gissa.
hur tror du annars låneinsitut går runt?

H
S sinclairhacker skrev:
Håller med, jag lärde mig också att amortering är amortering, och spara är spara, men denna nya sätt o se ekonomi....

Och amortera av ett lån till bil, gör man ju helst så det är färdigbetalt innan man måste skrota den. Men hus ser man som en stor tillgång som kan säljas dyrt osv, och då tycker många att det skall kallas att varje amortering är ett "sparande"

För mig känns det mer att jag amorterar av huset, så man någongång faktiskt äger det, och inte banken gör det.....
alltså ett sparande

stefancrs stefancrs skrev:
Fast amortering ökar ju din förmögenhet.

Om du har 100kr på banken och 100kkr i skulder så är din förmögenhet 0kr. Amorterar du 50kkr på din skuld så är din förmögenhet 50kkr. Dessutom har du då minskat din räntekostnad till hälften.

Det är netto som räknas, annars skulle man kunna bli förmögen även om ens skulder var större än tillgångarna...
Visst är det nettot som räknas, men blev det inte fel i din kalkyl?
100 på banken och 100 i lån. Noll i netto
Amortera 50 från banken, blir 50/50 fortfarande noll i netto
Amortera hela skulden från bankkontot. 0 skuld och noll på banken. Noll i netto
Förmögenheten blir inte 50 när du amorterar 50 och skulden då sjunkit till 50.
Det skapas inga nya pengar när man amorterar. Nettot samma. Antingen pengar på banken, eller motsvarande lägre skuld.
Räntan påverkas däremot.

H hul skrev:
ytterst få som inte betalar tillbaka hela sina lån, inte ens en promille som inte gör det om jag får gissa.
hur tror du annars låneinsitut går runt?
Jag tänker bara att lånehysterin inte har visat hela sin baksida ännu. Låneinsituten går det ingen nöd på, även om inte alla betalar tillbaka.

H
N Nils82 skrev:
Jag tänker bara att lånehysterin inte har visat hela sin baksida ännu. Låneinsituten går det ingen nöd på, även om inte alla betalar tillbaka.
vilka betalar inte tillbaka?
kan ju inte varamånga som inte betalar tillbaka allt

H
P Pin skrev:
Visst är det nettot som räknas, men blev det inte fel i din kalkyl?
100 på banken och 100 i lån. Noll i netto
Amortera 50 från banken, blir 50/50 fortfarande noll i netto
Amortera hela skulden från bankkontot. 0 skuld och noll på banken. Noll i netto
Förmögenheten blir inte 50 när du amorterar 50 och skulden då sjunkit till 50.
Det skapas inga nya pengar när man amorterar. Nettot samma. Antingen pengar på banken, eller motsvarande lägre skuld.
Räntan påverkas däremot.
fel och återfel
du har ju ett värde i vad du amorterat
så självklart ökar nettot

G gimmok skrev:
Grundskolekurs:

Du har 20 000 på bankkontot och 100 000 i skuld till banken. Vad är din förmögenhet om 1 månad med en månadsränta om 10% om

1) Du betalar (amorterar) av 20 000 första dagen i månaden

2) Du rör inte pengarna på bankkontot och betalar inte (amorterar) av lånet

3) Du festar varje helg och har 0 kvar på bankkontot i slutet av månaden och betalar inte (amorterar) av lånet
Här är svaren åt dig Polos:

1) -88 000 kr

2) -90 000 kr

3) -110 000 kr

H hul skrev:
vilka betalar inte tillbaka?
kan ju inte varamånga som inte betalar tillbaka allt
Den som lever får veta.

• Gilla
bonardi.jonas
  • Laddar…
T Polos skrev:
Skämtar du?
Menar du på allvar att man får pengar om man amoterar på ett lån?

Se ovan...

H
N Nils82 skrev:
Den som lever får veta.
men närman dör så betalas ju lånet av?

H hul skrev:
men närman dör så betalas ju lånet av?
Ja, precis. Det är precis det som jag ser framför mig. Att folket lever i skuld tills dom dör eftersom återbetalning på lånet är en "jädra kostnad".

Och man kan knappast jämföra en amortering på ett hus och amortering på en bil. Huset är rätt värdesäkrat medans bilen är en förbrukningsvara som garanterat minskar i värde.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.