44 822 läst ·
487 svar
45k läst
487 svar
Många anser att amortering är en kostnad
Håller med, jag lärde mig också att amortering är amortering, och spara är spara, men denna nya sätt o se ekonomi....P-plats skrev:
Och amortera av ett lån till bil, gör man ju helst så det är färdigbetalt innan man måste skrota den. Men hus ser man som en stor tillgång som kan säljas dyrt osv, och då tycker många att det skall kallas att varje amortering är ett "sparande"
För mig känns det mer att jag amorterar av huset, så man någongång faktiskt äger det, och inte banken gör det.....
Fast amortering ökar ju din förmögenhet.T Polos skrev:
Om du har 100kr på banken och 100kkr i skulder så är din förmögenhet 0kr. Amorterar du 50kkr på din skuld så är din förmögenhet 50kkr. Dessutom har du då minskat din räntekostnad till hälften.
Det är netto som räknas, annars skulle man kunna bli förmögen även om ens skulder var större än tillgångarna...
Jag ska nog starta ett företag då skulderna inte verkar räknas in i balansräkningen enligt vissa 
Precis samma sak i privatekonomin gäller. tillgångar - skulder = smör på mackan. Öka tillgångar eller minska skulder så får du mer pengar.
Precis samma sak i privatekonomin gäller. tillgångar - skulder = smör på mackan. Öka tillgångar eller minska skulder så får du mer pengar.
ytterst få som inte betalar tillbaka hela sina lån, inte ens en promille som inte gör det om jag får gissa.N Nils82 skrev:
hur tror du annars låneinsitut går runt?
alltså ett sparandeS sinclairhacker skrev:Håller med, jag lärde mig också att amortering är amortering, och spara är spara, men denna nya sätt o se ekonomi....
Och amortera av ett lån till bil, gör man ju helst så det är färdigbetalt innan man måste skrota den. Men hus ser man som en stor tillgång som kan säljas dyrt osv, och då tycker många att det skall kallas att varje amortering är ett "sparande"
För mig känns det mer att jag amorterar av huset, så man någongång faktiskt äger det, och inte banken gör det.....
Visst är det nettot som räknas, men blev det inte fel i din kalkyl?stefancrs skrev:
Fast amortering ökar ju din förmögenhet.
Om du har 100kr på banken och 100kkr i skulder så är din förmögenhet 0kr. Amorterar du 50kkr på din skuld så är din förmögenhet 50kkr. Dessutom har du då minskat din räntekostnad till hälften.
Det är netto som räknas, annars skulle man kunna bli förmögen även om ens skulder var större än tillgångarna...
100 på banken och 100 i lån. Noll i netto
Amortera 50 från banken, blir 50/50 fortfarande noll i netto
Amortera hela skulden från bankkontot. 0 skuld och noll på banken. Noll i netto
Förmögenheten blir inte 50 när du amorterar 50 och skulden då sjunkit till 50.
Det skapas inga nya pengar när man amorterar. Nettot samma. Antingen pengar på banken, eller motsvarande lägre skuld.
Räntan påverkas däremot.
Jag tänker bara att lånehysterin inte har visat hela sin baksida ännu. Låneinsituten går det ingen nöd på, även om inte alla betalar tillbaka.H hul skrev:
fel och återfelP Pin skrev:Visst är det nettot som räknas, men blev det inte fel i din kalkyl?
100 på banken och 100 i lån. Noll i netto
Amortera 50 från banken, blir 50/50 fortfarande noll i netto
Amortera hela skulden från bankkontot. 0 skuld och noll på banken. Noll i netto
Förmögenheten blir inte 50 när du amorterar 50 och skulden då sjunkit till 50.
Det skapas inga nya pengar när man amorterar. Nettot samma. Antingen pengar på banken, eller motsvarande lägre skuld.
Räntan påverkas däremot.
du har ju ett värde i vad du amorterat
så självklart ökar nettot
Här är svaren åt dig Polos:G gimmok skrev:Grundskolekurs:
Du har 20 000 på bankkontot och 100 000 i skuld till banken. Vad är din förmögenhet om 1 månad med en månadsränta om 10% om
1) Du betalar (amorterar) av 20 000 första dagen i månaden
2) Du rör inte pengarna på bankkontot och betalar inte (amorterar) av lånet
3) Du festar varje helg och har 0 kvar på bankkontot i slutet av månaden och betalar inte (amorterar) av lånet
1) -88 000 kr
2) -90 000 kr
3) -110 000 kr