44 822 läst ·
487 svar
45k läst
487 svar
Många anser att amortering är en kostnad
Om du bara amorterat 2% per år så är resten det ökad värdet av att ha en bostad iSverige med det läget som du har. Det beror på Födsar för 26 år sedan, döda senaste året In - Utvandring, Summan blir antalet husköpare, Mängden pengar de kan är villiga att betala blir priset.
Jo men hade du lagt exakt samma summa i aktier så hade du haft de bra mycket bättre ställtAnna_H skrev:
För den som har mycket månad kvar i slutet av pengarna förstår jag att det ses som en kostnad. Själv har jag alltid prioriterat amorteringar högt. Fyller 50 i år, hela huslånet är betalt och jag har pengar på banken, renoverat hemma, nya fasad och nytt tak. Semester blir det för pengar som finns, bil likaså. Studielånet var slutbetalt innan jag fyllde 30. Jämfört med de första åren som husägare blir det omkring 3000 mer i månaden i plånboken när inget lån ska betalas, vilket ger en rejäl skillnad.
Det kallas "opportunity cost" i ekonomiska termer, dvs kostnaden för att du gör ett sämre val än det optimala. Sett ur det perspektivet är amortering (just nu) en kostnad, dvs man hade fått bättre avkastning på aktier.H hul skrev:
Så det finns någon som på allvar tror sig kunna låna 3 miljoner och sätta dom på börsen och ha en långsiktig avkastning på 8 %.
Man kan ju undra varför bankerna inte använder pengarna där i stället för att låna ut dom till husbyggare ? Där får dom ju bara 2-3-% i avkastning.
Man kan ju undra varför bankerna inte använder pengarna där i stället för att låna ut dom till husbyggare ? Där får dom ju bara 2-3-% i avkastning.
För att obligationsmarknaden inte tillåter det.E elmont skrev:
Givetvis kan du snitta 8% på några miljoner.
https://www.msci.com/documents/10199/178e6643-6ae6-47b9-82be-e1fc565ededb
Jag hoppas du förstår varför dom inte gör de självE elmont skrev:
Jo jag kan förstå varför bankerna inte låter alla pengarna "föröka" sig på där dom ger 8 % men kanske inte alla.
Vore det så enkelt skulle ingen vilja låna ut pengar till några %.
Hög ränta är mycket starkt förknippad med hög risk och visst kan man vinna men det kan man även på trav och lotto.
Vore det så enkelt skulle ingen vilja låna ut pengar till några %.
Hög ränta är mycket starkt förknippad med hög risk och visst kan man vinna men det kan man även på trav och lotto.
Jag tror inte du har koll på hur breda, globala aktieindex beter sig. Du kan, på sikt, i princip förvänta dig en dubblering av pengarna vart 9-10e år. Iaf har det varit så historiskt. Det är inget lotteri.E elmont skrev: