35 607 läst ·
244 svar
36k läst
244 svar
Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Den jag tittar på just nu är en mycket flitigt använd 22-åring...fahlis skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Jag kollar ibland på min feta 36" tjockTV..........
Jag har en 14 år gammal TV och redan i början behövde vi en ny box när man gick över till digitala sändningar eftersom det såklart blev en annan MPEG (MPEG2?) än den TV:n hade.
Men TV antennen är borta sen länge, så här blir det inga problem, och ja TV:n behöver bytas ut vilket år som helst
Men TV antennen är borta sen länge, så här blir det inga problem, och ja TV:n behöver bytas ut vilket år som helst
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Det är nog en fråga för Teracom.Alfredo skrev:
Är det någon som kan svara på frågan nedan:
På landet idag tar vi emot standard TV från SVT/TV4 (gammal lågupplöst). Denna kommer från en lokal närbelägen "slavsändare". HD kanalerna sänds av en "avlägsen" sändare och de går ej att ta emot (man kan "ana" dessa men störningarna är helt dominerande).
Kan man hoppas på att den aktuella omläggningen kommer att medföra att HD-kanalerna kommer att sändas av den närbelägna sändaren och därmed gå att ta emot störningsfritt?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 318 inlägg
Slavsändare som idag enbart sänder Mux 1, kommer fortsättningsvis fortfarande bara sända Mux 1, men nu i HD.Alfredo skrev:
Är det någon som kan svara på frågan nedan:
På landet idag tar vi emot standard TV från SVT/TV4 (gammal lågupplöst). Denna kommer från en lokal närbelägen "slavsändare". HD kanalerna sänds av en "avlägsen" sändare och de går ej att ta emot (man kan "ana" dessa men störningarna är helt dominerande).
Kan man hoppas på att den aktuella omläggningen kommer att medföra att HD-kanalerna kommer att sändas av den närbelägna sändaren och därmed gå att ta emot störningsfritt?
Om det nu är svar på din fråga.
Tex Gusum i Östergötland
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min gamla tjocktv jag fick när jag var 13 fungerar mig veterligen fortfarande, det är om jag räknar rätt 23 år sen.fahlis skrev:
Min förra "platttv" 42" är nog 13 år nu i mint condition. Den gav jag till ett äldreboende för jag tyckte synd om gamlingarna som blev inlåsta som i ett fängelse och alla hade inte tv. Jädrans vad glad gubben blev som fick den så han kunde titta vidare på svt och sånt.
Men varför skulle inte dessa 13 åringarna klara av en box?
Har en liten, gammal TV i badrummet som endast har använts till att titta på nyheter/väder på morgonen (SVT och TV4). Kom som en komplett överraskning häromdagen, att den plötsligt inte hade några kanaler längre…Var köper man box till den, och vet någon ungefär pris? Kan väl köpa ny, liten TV också, men eftersom de används så lite, och jag bara behöver SVT och TV4, lägger jag gärna de pengarna på annat.
Du har ju tagit bild på den nu. Skicka in den till ett arkiv så att 10 generationer fram kan forska om vad det var för något.Keiller skrev:
Min är med kvar, men det är för att jag inte vågar klättra på tak. Den ryker nästa gång jag har lift hemma =)
Stången kan du sätta ett litet vindkraft på ju.
Rkarlsson skrev:
Jo, tanken är att den ska bort. Men det får bli när det är dags för vindskivor och takfot att målas. Behöver skylift för att nå upp och så tvinga upp frun i den. Själv är sjukt höjdrädd.A AndersS skrev:
Medlem
· Halland
· 4 516 inlägg
Antenn skall man definitivt ha kvar. Bara att vänja sig vid att köpa ny box då och då. Boxar är nämligen rätt billiga. Men FHD eller 4K-skärmar duger för mig oavsett vilken komprimeringsstandard eller upplösning dom nu väljer att sända i. Om man nu överhuvudtaget kollat på TV. Bättre att själv leta reda på material som intresserar en på internet.
Men en antenn fyller sin funktion i ett krisläge, som när el- och bredbandsnät lägger av pga elbrist och man vill kunna ta emot information och man kör på den egna dieselgeneratorn eller på egna solceller. Gäller dock att man planerat sitt elsystem för ödrift.
Men en antenn fyller sin funktion i ett krisläge, som när el- och bredbandsnät lägger av pga elbrist och man vill kunna ta emot information och man kör på den egna dieselgeneratorn eller på egna solceller. Gäller dock att man planerat sitt elsystem för ödrift.
Ja om jag förstår svaret rätt så är det precis ett svar på min fråga och dessutom ett positivt svar för det borde betyda att jag i fortsättningen på landet kan fortsätta att titta på SVT/TV4 fast i HD.[SKPG]Zamora skrev:
Det är bara det lilla problemet att det tar minst 10 gånger så lång tid att starta web TV som att starta en vanlig TV-apparat, kanske i praktiken 50 gånger så lång tid när jag tänker efter.Jonatan79 skrev:
Att starta en vanlig TV är ett tryck på en knapp och tar max en sekund extra när man sätter sig på holken.
"Framtiden" är ur denna aspekt fruktansvärt efterbliven tyvärr.