35 611 läst ·
244 svar
36k läst
244 svar
Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
Men du gissar fortfarande på att 1 miljon TV-apparater kommer att slängas?C cpalm skrev:
Ledsen, men du måste komma med siffror om jag ska lägga någon vikt vid din åsikt att skiftet till mpeg4 är onödigt om man ser till bandbredden.C cpalm skrev:
En mycket snabb sökning (som mycket väl kan vara fel) ger att de finns 22mbit/s i varje MUX. En sådan används till public service och en annan till de andra fria kanalerna. Fyra kanaler i varje vilket verkar mer eller mindre göra dem fulla om man inte går över till en effektivare komprimering (MPEG4). Detta redan vid låg upplösning.
Missar jag något?
Kul för dig. Gamla prylar kan säkert vara kul att samla på, även om det aldrig lockat mig. Föredrar exempelvis enkelheten och det överlägsna ljudet i de moderna ljudformaten framför kassettband.Workingclasshero skrev:
Tycker du verkligen att det är rimligt att vi bromsar utvecklingen i för samhället i stort för att några få vill klamra sig kvar i dåtiden? Skulle vi, för att återknyta, stoppat digitaliseringen av ljud för att vissa inte hade lust att skaffa sig CD-spelare?
Jag skrev faktiskt "någon miljon TV-apparater och boxar".R RoAd skrev:
Kanske ligger högt i den gissningen, vem vet?
Nja, det går fyra HD-kanaler eller 8 SD-kanaler per mux som man valt att disponera det. Dvs. bortsett från barnkanalen och svt24 sänds redan alla kanaler på mux 1 och 2 i HD.
Nu fattar jag ingenting. Om det nu går in fyra HD-kanaler och det är vad som sänds idag så är det ju fullt och då borde väl en uppgradering till MPEG4 vara en utmärkt idé? Vad hände med ditt påstående att "det finns gott om bandbredd för den som vill sända HD"?C cpalm skrev:
Jag är verkligen ingen expert i ämnet, men det du skriver verkar inte gå ihop.
Finns det inte fler "muxar"?
Digitaltv är jag rudis på, slängde ut sista teven på analogtiden.
Digitaltv är jag rudis på, slängde ut sista teven på analogtiden.
Jo det finns fler som används till betalkanaler. Problemet är att detta handlar om trådlös överföring så det går inte att bara lägga till fler för att få plats med fler kanaler. Det måste finnas utrymme i luften också och där börjar/är det fullt eftersom TV ska samsas med alla andra trådlösa tekniker. Exempelvis mobiltelefoni.Fotografen skrev:
Så om man kan minska mängden data som måste skickas är det väldigt bra. Att gå över till MPEG4 är ett sätt att göra det.
Vad innebär det att parallellsändningen av SD/HD upphör?
För närvarande parallellsänds tv-kanalerna SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5 både
som standard-tv-kanaler (kanalplats 1-5) och i hdtv-kanaler (kanalplats 61-65).
I samband med MPEG4-migrationen genomförs så upphör denna parallellsändning
och de fem kanalerna kommer därefter enbart sändas ut som HD-kanaler på
kanalplats 1-5.
MPEG4-migration 2021 - Frågor och svar.pdf
För närvarande parallellsänds tv-kanalerna SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5 både
som standard-tv-kanaler (kanalplats 1-5) och i hdtv-kanaler (kanalplats 61-65).
I samband med MPEG4-migrationen genomförs så upphör denna parallellsändning
och de fem kanalerna kommer därefter enbart sändas ut som HD-kanaler på
kanalplats 1-5.
MPEG4-migration 2021 - Frågor och svar.pdf
Ja, men det finns ju två muxar för fria marksändningar = plats för 8 HD-kanaler eller 16 SD-kanaler. Och i nuläget sänds 4 HD-kanaler (SVT 1, SVT 2, Kunskapskanalen och TV4) och 2 SD-kanaler (SVT 24 och Barnkanalen). Dvs. utrymme för ytterligare 3 HD-kanaler. Men jag kanske är ute och cyklar, är ingen expert på detta... Verkar ju hur som helst inte finnas något intresse av att utöka det fria utbudet eftersom det med tiden bara har minskat. Kanske vill man kunna få in fler betalkanaler på mux 1 & 2?R RoAd skrev:
Okej, wikipediasidan nämnde fler kanaler men den kanske är fel. Hur som helst tycker jag att en marginal på tre kanaler (SD anser jag helt ointressant) inte direkt är "gott om plats".C cpalm skrev:Ja, men det finns ju två muxar för fria marksändningar = plats för 8 HD-kanaler eller 16 SD-kanaler. Och i nuläget sänds 4 HD-kanaler (SVT 1, SVT 2, Kunskapskanalen och TV4) och 2 SD-kanaler (SVT 24 och Barnkanalen). Dvs. utrymme för ytterligare 3 HD-kanaler. Men jag kanske är ute och cyklar, är ingen expert på detta... Verkar ju hur som helst inte finnas något intresse av att utöka det fria utbudet eftersom det med tiden bara har minskat. Kanske vill man kunna få in fler betalkanaler på mux 1 & 2?
Dessutom (antar jag) sänds kanalerna i 720 vilket jag menar är låg upplösning. Det räcker m.a.o. redan med nuvarande kanalutbud inte till för att öka upp till 1080. Detta när flera konkurrenter kör 4k.
Ju mer jag börjar förstå situationen, ju mer förstår jag bytet.
Är det någon som kan svara på frågan nedan:T tergo skrev:
På landet idag tar vi emot standard TV från SVT/TV4 (gammal lågupplöst). Denna kommer från en lokal närbelägen "slavsändare". HD kanalerna sänds av en "avlägsen" sändare och de går ej att ta emot (man kan "ana" dessa men störningarna är helt dominerande).
Kan man hoppas på att den aktuella omläggningen kommer att medföra att HD-kanalerna kommer att sändas av den närbelägna sändaren och därmed gå att ta emot störningsfritt?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Det värsta är att det var varit typ noll information till konsumenterna.....jäklar vad vi blev nedringda förra onsdagen efter omläggningen 5/10.
Inte verkar grossisterna vara med på tåget heller, Triax hade 240 boxar i lager och visste inte när de skulle få in fler. Electra hade 15 boxar......
Inte verkar grossisterna vara med på tåget heller, Triax hade 240 boxar i lager och visste inte när de skulle få in fler. Electra hade 15 boxar......
Beror ju på hur man ser det. Intresset för att sända gratis-TV verkar ju extremt svalt. TV6 försvann ju nu härom månaden, och andra kanaler som försvunnit genom åren är TV3, TV8, Axess TV, Aftonbladet TV, Öppna kanalen och vad det nu varit.R RoAd skrev:
Vet inte vad betalkanalerna på T2-muxarna skickar för upplösning, men det skulle nog kunna vara 720p som gäller där också för HD-kanalerna (istället klämmer man in dubbelt så många HD-kanaler på samma utrymme).
Vad gäller gratiskanalerna känns det i mitt huvud felprioriterat att marksända dessa i UHD eller ens FHD. Så j-vla bra är inte SVT och TV4
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
TIttar just nu på en TV från 1999 som funkar hur bra som helst trots att migreringen från MPEG-2 till MPEG-4 redan ägt rum här.T tergo skrev:
Inga problem i och med att jag har box som klarar såväl MPEG-4 som DVB-T och DVB- T2 ansluten till TV:n. Samma sak på övervåningen. Gammal TV men ny box = inga problem.
Så här slängs inga TV-apparater så länge de fungerar.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Japp i och med migreringen slutar SVT och TV4 att sända i SD och kommer enbart att sända i HD. Krävs en box/TV som klarar MPEG-4 som är den nya tekniken. Däremot kommer man att sända i DVB-T så det är inget krav att mottagaren även klarar DVB-T2. OBS! Att SVT Barn/SVT24 och Kunskapskanalen fortsätter sända i SD. TV4 HD har tidigare krävt ett kort för Boxer men kanalen blir nu en helt öppen kanal.Alfredo skrev:
Är det någon som kan svara på frågan nedan:
På landet idag tar vi emot standard TV från SVT/TV4 (gammal lågupplöst). Denna kommer från en lokal närbelägen "slavsändare". HD kanalerna sänds av en "avlägsen" sändare och de går ej att ta emot (man kan "ana" dessa men störningarna är helt dominerande).
Kan man hoppas på att den aktuella omläggningen kommer att medföra att HD-kanalerna kommer att sändas av den närbelägna sändaren och därmed gå att ta emot störningsfritt?