S skogaliten skrev:
Kräver bandbredd = fiber = fiber existerar inte (överallt) på landsbygden...

Ska det vara så svårt att förstå, att majoriteten av dem som tittar på "antenn-tv", gör det eftersom det inte finns användbara alternativ?
Är du användaren lillakitte? Vet du att han varken har bredband eller tex 4-5G, det kan också gå bra. Ska det vara så svårt att förstå att många sitter kvar i gamla vanor och behöver hjälp att komma igång med ny teknik?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du användaren lillakitte? Vet du att han varken har bredband eller tex 4-5G, det kan också gå bra. Ska det vara så svårt att förstå att många sitter kvar i gamla vanor och behöver hjälp att komma igång med ny teknik?
Var inte så otrevlig och inskränkt.

Tror du verkligen att det finns fungerande 5G på landsbygden? Eller ens 4G?

Det finns fortfarande stora områden, och nu pratar vi inte Norrland, utan, Sverige söder om Dalälven. Alltså i Skåne, Blekinge, Småland, Västergötland, Bohuslän, Östergötland, Närke, Värmland, Dalsland, Uppland, Dalarna, Halland, där det inte går att använda mobilnätet för att tala i telefonen inomhus, och utomhus bara på vissa platser, och ofta bara om man har abonnemang hos "rätt" operatör, alltså den har en mast inom räckhåll.

Det går liksom inte att plocka ner några levande bilder, eller använda "Byggahus" via mobiltelefonen, utan att ha en antenn på taket med förstärkning.

I de här områdena är den smala bandbredd man har tillgång till, reserverad för för sådant som inte förbrukar för fort och för mycket...

Enkelt uttryckt: det funkar inte att streama live-tv...

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Användaren lillakitte är registrerad i Stockholm och det var honom jag svarade! Tagga ner nu och sluta komma med dåliga jämförelser.

N
C cpalm skrev:
Men innebär det verkligen att boxen är klar för MPEG4?
Dvs. sänds inte nuvarande SVT HD med MPEG2-kodning?
SVT HD på programplars 61 m.fl. sänds i MPEG4 och dessutom i DVB-T2.

Efter migreringen kommer de att sändas på programplats 1 o.s.v. i MPEG4 men i DVB-T. En mottagare som klarar även DVB-T2 kommer alltså inte längre att behövas för att se SVT (och TV4) i HD. TV4 HD kommer heller inte längre att sändas kodad som idag.

Om man ändå skall köpa ny mottagare köper man givetvis en som även klarar DVB-T2 för att vara framtidssäkrad.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Användaren lillakitte är registrerad i Stockholm och det var honom jag svarade! Tagga ner nu och sluta komma med dåliga jämförelser.
Hur vet att hen inte råkar ha sitt hus, i någon av de mer avlägsna delarna av Stockholms län, där det också är uselt med bandbredd i luften?

Tänk på att inte alla tekniska nyheter, alltid är fördelaktiga vare sig för individen eller för samhället.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
C
N Nalleman64 skrev:
SVT HD på programplars 61 m.fl. sänds i MPEG4 och dessutom i DVB-T2.
Hm, vilken röra. Bara och vänta och se om det kommer att funka eller inte antar jag.

N
C cpalm skrev:
Hm, vilken röra. Bara och vänta och se om det kommer att funka eller inte antar jag.
Om du kan se SVT HD idag är det inga problem för dig efter migreringen för då klarar din mottagare "allt" d.v.s. såväl MPEG4 som DVB-T2.

Redan nu sänds även en "Testkanal" på samma frekvens som SVT:s kanaler (ej i HD). Kan du se testkanalen klarar din mottagare MPEG4 och du kommer att kunna se SVT i HD efter migreringen

Säger som jag brukar, skönt med parabol.
Men det är väl bara en tidsfråga innan de lägger ner de oxå ??

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
N Nalleman64 skrev:
Om du kan se SVT HD idag är det inga problem för dig efter migreringen för då klarar din mottagare "allt" d.v.s. såväl MPEG4 som DVB-T2.
Min nuvarande box klarar inte DVB-T2 så det kan jag inte. Däremot är det möjligt att den klarar MPEG4 antar jag.

En gång i tiden kunde jag se både SVT och SVT HD, så uppenbarligen har de någon gång i tiden skickat SVT HD på DVB-T. Men det kanske var med MPEG2-kodning(?) Eftersom jag numera bara har en SVT i kanallistan utgick jag från att det var en HD-signal, men inser nu att anledningen till att jag inte ser två uppsättningar SVT-kanaler längre är att HD-kanalerna ligger på en DVB-T2-mux.

N
C cpalm skrev:
Min nuvarande box klarar inte DVB-T2 så det kan jag inte. Däremot är det möjligt att den klarar MPEG4 antar jag.

En gång i tiden kunde jag se både SVT och SVT HD, så uppenbarligen har de någon gång i tiden skickat SVT HD på DVB-T. Men det kanske var med MPEG2-kodning(?) Eftersom jag numera bara har en SVT i kanallistan utgick jag från att det var en HD-signal, men inser nu att anledningen till att jag inte ser två uppsättningar SVT-kanaler längre är att HD-kanalerna ligger på en DVB-T2-mux.
Men gör en kanalsökning på nuvarande SVT (alltså de kanaler som sänds i SD) så du ser om du får in Testkanalen. Får du inte in den klarar inte din mottagare MPEG4. Får du in Testkanalen kommer du att kunna se SVT i HD efter migreringen då de kommer att sända i MPEG4 men använda DVB-T.

C
N Nalleman64 skrev:
Men gör en kanalsökning på nuvarande SVT (alltså de kanaler som sänds i SD) så du ser om du får in Testkanalen. Får du inte in den klarar inte din mottagare MPEG4.
Ja, det är nog bästa testet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ska det vara så svårt att förstå att många sitter kvar i gamla vanor och behöver hjälp att komma igång med ny teknik?
Ska det vara så svårt att förstå att för vissa av oss är ny teknik enbart intressant om den medför förbättringar? ;):thinking: Ny teknik som försämrar befintliga lösningar kan i alla fall jag vara utan. :thumbdown:

• Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska det vara så svårt att förstå att för vissa av oss är ny teknik enbart intressant om den medför förbättringar? ;):thinking: Ny teknik som försämrar befintliga lösningar kan i alla fall jag vara utan. :thumbdown:
Inte det jag manade på för direkt men med ny teknik förbättras tex bild och ljudkvalitet, utbudet kan öka för de som har behov av det, man kan skräddarsy sin segna program, typ Netflix, viaplay Mfl. Man slipper reklam om man är beredd att betala ca 129kr/mån osv. Men förnyelse är nog farligt , bäst att göra som vi alltid gjort, som alla andra…

Måste säga att det känns rätt onödigt när det gäller dom fria kanalerna. Dessa ses till största delen av äldre människor som faktiskt inte efterfrågar HD eller 4K. Det största problemet för dom är nog inte att köpa ny box eller tv, utan att dom inte klarar det själva och har svårt att lära sig hantera flera fjärrkontroller. (Har jobbat på företag som hjälpt den kategorin och en hel del klarar inte konceptet med två fjärrar något vidare, vilket resulterar att dom ringer och säger att "Tv-fungerar inte" efter att ha börjat trycka på fel kontroll...
För egen del lär jag få kasta några fullt fungerande inspelningsbara boxar, bla dom sista DVD-inspelarna, inte så mycket använda nuförtiden men trist ändå,

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.