Farstatjej90
S sjoelund skrev:
Min dusch varnar familjemedlemmar att det varma vattnet snart stängs av om de håller på för länge...
Låter fruktansvärt. Ingen jävla dusch ska berätta något för mig. Tänk att ha en dusch som chef. Vilket liv....

• Gilla
Jättefranskan och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänk att ha en dusch som chef.
Bättre än att ha sin chef som dusch...

• Haha
  • Gilla
Filbert och 14 till
  • Laddar…
Farstatjej90
useless useless skrev:
Bättre än att ha sin chef som dusch...
En erfarenhet du gärna får låta bli att dela med dig av...

• Gilla
  • Haha
Screew och 6 till
  • Laddar…
Man bör få använda den fulla kapacitet som mätarsäkringen tillåter utan något sådant trams med nätägaren.

• Gilla
Filbert och 17 till
  • Laddar…
De kanske vill ha in informationen för att garantera att ni även fortsatt kan använda er fulla säkring? Så att inte grannens nya laddare sänker lokala transformatorstationen 🤣

• Gilla
SnyggPer
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
De kanske vill ha in informationen för att garantera att ni även fortsatt kan använda er fulla säkring? Så att inte grannens nya laddare sänker lokala transformatorstationen 🤣
Nu skall du inte vara sådan. ;)

pacman42 pacman42 skrev:
I de nya gemensamma villkoren för elavtal som branschen har så kan man läsa:

Tur att jag installera värmepump, laddbox och spabad innan årsskiftet...

Detta är de saker som drar el och som även påverkar effekttsarifferna, så det är ju egentligen inte förvånande.
Men det där kan väl inte gälla oss hempulare som kopplar allt själv?
Det står ju att det gäller "registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör" så det är nog lugnt. 😄

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Emanuel01 och 18 till
  • Laddar…
Läste precis villkoren för mitt elnätbolag. De har ändrat till samma lika. Vi går mot ett samhälle där du ska fråga om lov för allt mellan himmel och jord.

Kinas styre skrattas det åt, men övervakningssamhället är precis utanför vår ytterdörr.

• Gilla
  • Ledsen
Emanuel01 och 9 till
  • Laddar…
Nu har jag iofs CEE-uttag till LLVP, laddboxar och Badtunna, så jag bör vara undantagen...

• Gilla
lutorm och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Ska ju inte vara nå hinder, man har betalat för sin anslutning och för sin säkringsstorlek så då bör man rimligen ha täckning för det och om dom har översålt och underinvesterat låter det som ett dom problem och inte ett "jag" problem.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ska ju inte vara nå hinder, man har betalat för sin anslutning och för sin säkringsstorlek så då bör man rimligen ha täckning för det och om dom har översålt och underinvesterat låter det som ett dom problem och inte ett "jag" problem.
Jag utgår från att de dimensionerar upp nätet som ett resultat av informationen, de skulle ju inte be om tillåtelse, bara informera.

Det finns ingen möjlighet alls att alla abbonenter hela Sverige skulle kunna maxa sina säkringar samtidigt, så nätet är definitivt överbokat, och då är det väl bra att försöka förutspå problem istället för att vänta på att de inträffar

• Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Avtalsbrott
Har man t.ex. som jag 3 x 16A in i huset, så ska elbolaget skita i vad jag använder den elen upp till 3 x 3840W till. Jag kan alltså använda totalt max 11520W utan att de kan säga något. Däremot gör jag som han som bodde i huset tidigare, bytte ut bottenpluggarna från 3 x 16 till 3 x 25A utan att meddela bolaget, då är det straffbart. När jag köpte huset så satt det just 3 x 25A i säkringsskåpet, men jag blev debiterad för 3 x 16A i 2-3 år utan att känna till det, men så helt plötsligt så ökade säkringsavgiften till 3 x 16A och då ringde jag elbolaget och frågade varför den ökat. Då meddelade dem mej att det satt större säkringar i skåpet än vad som uppgivits. Givetvis sa jag till dem att ändra tillbaks till det rätta och sen hände inget mera i ärendet. Inga straffavgifter eller så. Vet inte hur det gick för den tidigare fastighetsägaren, men troligtvis hade gått för lång tid innan elbolaget upptäckte det, så de avskrev ärendet.

• Gilla
n0rberg
  • Laddar…
Om man redan har solceller och ansluter lite fler paneler till samma växelriktare, är det en väsentlig förändring? Om man har batteri idag, men ökar kapaciteten?

Äh, snart är ändå de fasta avgifterna så dyra så det är bättre att säga upp elservisen och köra ett dieselelverk när man behöver ström. Kyl och frys på sommaren kan köras med batteri och solceller

Vad i helvete händer med sverige. Är detta sant?! Tur att jag har off-grid snart. Tänker bara köpa billig rysk olja o ladda mina batterier. Snart stänger de ner det öppna internet också. Orwell 1984.

• Gilla
  • Ledsen
Emanuel01 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.