Jag har ju inga planer på att följa de ”reglerna”. Frågan är snare hur de ska kunna säkerställa att reglerna efterlevs och till vilken nytta de finns? Jag betalar redan för en möjlig totaleffekt genom att jag betalar för mina huvudsäkringar. Så länge de klarar av lasten anser jag mig följa den överenskommelse jag betalar för.

Ska man ha hit en elektriker för att föranmäla och sedan färdiganmäla ett spabad?

Utsättaren Utsättaren skrev:
Vilka dumheter. Jag betalar för ett abonnemang som ger mig el och betalar utifrån förbrukning. Vad jag sen väljer att driva med elen jag förbrukar ska de skita ett stort stycke i.
Man kan också välja att tänka positivt.
En gammal ledning som "klarat sig" i ett gammalt fjärrvärme område.
Får nu en anmälan om att de ska kopplas in 3 spabad , 4 bergvärme, 2 snabbladdare.
Tidigare har det klarat sig i områden pga at alla inte använder allt på en gång.

Men nu är det dags att uppgradera.
Det blir billigare för alla att det görs i förebyggande syfte.
Det blir dyrare om det ska göras när säkringen för området går.

Men betalar man för säg 22kw så ska de inte neka en 11kw laddare. Utan enbart sätta fart med uppgraderingen...

A Alexn72 skrev:
Man kan också välja att tänka positivt.
En gammal ledning som "klarat sig" i ett gammalt fjärrvärme område.
Får nu en anmälan om att de ska kopplas in 3 spabad , 4 bergvärme, 2 snabbladdare.
Tidigare har det klarat sig i områden pga at alla inte använder allt på en gång.

Men nu är det dags att uppgradera.
Det blir billigare för alla att det görs i förebyggande syfte.
Det blir dyrare om det ska göras när säkringen för området går.

Men betalar man för säg 22kw så ska de inte neka en 11kw laddare. Utan enbart sätta fart med uppgraderingen...
De har koll på förbrukningen idag också. Det känns mer som att man vill veta vad jag använder elen till för att i framtiden kunna styra...

• Gilla
videopac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I de nya gemensamma villkoren för elavtal som branschen har så kan man läsa:

Tur att jag installera värmepump, laddbox och spabad innan årsskiftet...

Detta är de saker som drar el och som även påverkar effekttsarifferna, så det är ju egentligen inte förvånande.
Scammer gäller inte alla el bolag

Lustigt att så många blir "upprörda" över nått som har funnits så länge som jag har varit aktiv och troligen mycket längre. Elfirman lämnar in en föranmälan innan jobbet med utökningen drar i gång.
Det är helt enkelt för att nätägarna ska veta hur stora laster det blir på nätet och bromsa där nätet är för svagt. Gör dom inte det så kommer det garanterat att bli problem.

E elmont skrev:
Lustigt att så många blir "upprörda" över nått som har funnits så länge som jag har varit aktiv och troligen mycket längre. Elfirman lämnar in en föranmälan innan jobbet med utökningen drar i gång.
Det är helt enkelt för att nätägarna ska veta hur stora laster det blir på nätet och bromsa där nätet är för svagt. Gör dom inte det så kommer det garanterat att bli problem.
Så du menar att alla som installerar värmepumpar och spabad idag gör en föranmälan till nätägaren, väntar på godkännande innan installationen, gör en färdiganmälan och väntar på godkännande innan prylen driftsätts?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Bara om man behöver öka på sin huvudsäkring.

E elmont skrev:
Bara om man behöver öka på sin huvudsäkring.
Tolkar att man i dem nya villkoren även anmäla dom du installerar en fast Laddbox, spabad, värmepump. Även om du inte ändrar säkringen.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hur det för nu vet jag inte för jag har inte sett "någon ny". Men den ga regeln var att man måste göra en föranmälan OM man ökar förbrukningen så att man ligger över den förbrukning man har anmält. Oavsett orsak till den ökade förbrukningen. Som installatör ligger det på mig att avgöra om en utökning behövs och då gör jag en föranmälan.
Rent praktiskt ringer jag till vid tveksamma fall till nätägaren och pratar med en "nätansvarig" och får ett "förhandsbesked".

E elmont skrev:
Hur det för nu vet jag inte för jag har inte sett "någon ny". Men den ga regeln var att man måste göra en föranmälan OM man ökar förbrukningen så att man ligger över den förbrukning man har anmält. Oavsett orsak till den ökade förbrukningen. Som installatör ligger det på mig att avgöra om en utökning behövs och då gör jag en föranmälan.
Rent praktiskt ringer jag till vid tveksamma fall till nätägaren och pratar med en "nätansvarig" och får ett "förhandsbesked".
Anmäler man förbrukningen? Skickar man in om säkringsstorlek?

Elinstallationsarbete som medför behov av ny anslutning, ändrad anslutning eller väsentlig förändring av konsumentens anläggning ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget av ett registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör. Sådan förändring kan exempelvis vara ändring av avgiftsbestämmande passdel och huvudsäkring, installation av fast ansluten laddbox, solceller, värmepump, batteri (energilager), spabad eller liknande.

J
Känns som många övertolkar, tror inte att nätbolagen avser eller har kapaciteten att hantera allt som många nu befarar, utan det som avses är väsentlig förändring av konsumentens anläggning..

Så ni kan somna om och sova ut😉

• Gilla
N3rox
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Känns som många övertolkar, tror inte att nätbolagen avser eller har kapaciteten att hantera allt som många nu befarar, utan det som avses är väsentlig förändring av konsumentens anläggning..

Så kanske det, men kan bara läsa det som står.

Om allt ska skickas in så kommer det ta tid att hantera ärenden. Frågan är hur handläggningstiden kommer vara.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T trickydicky skrev:
Snart stänger de ner det öppna internet också
Varning för mycket Off-topic:

Det hände här i Tanzania den 29:e när presidentvalet skedde, den nya diktaturen hade då lyckats sätta alla opositionsledare i fängelse eller ogiltigförklarat deras partis företrädare så det fanns ingen annan att rösta på...

Många regimkritiker bara försvann, kidnappade på natten av okända män i stora svarta bilar..presidenten säger "vi har tillsatt en utredning" som aldrig kom fram med ett svar.

Det (valet) blev såklart stökigt värre, med massor av döda prototesterande medborgare och utegångsförbud, nästan alla affärer stängda, alla bensinstarioner var stängda, landets "swish" var offline (mobilbetalningar är jätteviktigt här) och militär överallt, massor av "checkpoints".

Nätet kom inte tillbaks förrän den 4:e Nov på eftermiddagen.

Det går fort att avveckla demokrati när medborgarna är rädda för sitt lands *ledare* och militären är med på tåget.
https://yle.fi/a/7-10087285

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:

Ja, som jag skrev tidigare, det blir som det alltid har varit.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.