10 609 läst ·
49 svar
11k läst
49 svar
Kan BRF:en kräva att mina barn ska äga en andel av lägenheten?
Sida 1 av 4
Hej,
Jag ska köpa en lägenhet tillsammans med min fru, där hon ska övernatta ett par nätter i veckan när hon jobbar och jag ska övernatta enstaka gånger. Det kommer en andra bostad för oss, praktiskt då vi bor tio mil från stan.
Och nu till frågan: kan bostadsrättsföreningen kräva att våra barn (under 18) ska äga 10 % av lägenheten var om de också ska övernatta där varje vecka när de studerar? Kan vi kräva att föreningen bevisar att varje person under 18 år som bor i bostadsrättsföreningen äger 10 % av sin lägenhet? Snart skriver vi under kontraktet.
Tack på förhand för alla råd.
Med vänliga hälsningar,
Jag ska köpa en lägenhet tillsammans med min fru, där hon ska övernatta ett par nätter i veckan när hon jobbar och jag ska övernatta enstaka gånger. Det kommer en andra bostad för oss, praktiskt då vi bor tio mil från stan.
Och nu till frågan: kan bostadsrättsföreningen kräva att våra barn (under 18) ska äga 10 % av lägenheten var om de också ska övernatta där varje vecka när de studerar? Kan vi kräva att föreningen bevisar att varje person under 18 år som bor i bostadsrättsföreningen äger 10 % av sin lägenhet? Snart skriver vi under kontraktet.
Tack på förhand för alla råd.
Med vänliga hälsningar,
Vad står det i stadgarna?
Här är bostadsrättslagen,
https://lagen.nu/1991:614
Här är barnet visserligen över 18 år,
https://lawline.se/answers/kravs-medlemskap-i-bostadsrattsforening-for-att-fa-bo-i-bostadsratt
Här är bostadsrättslagen,
https://lagen.nu/1991:614
Här är barnet visserligen över 18 år,
https://lawline.se/answers/kravs-medlemskap-i-bostadsrattsforening-for-att-fa-bo-i-bostadsratt
Ja, en omyndig person får vara delägare i bostadsrätt, men det är lite krångel med förmyndare/överförmyndare mm,
https://lawline.se/answers/kan-en-omyndig-bli-delagare-i-en-bostadsratt
https://lawline.se/answers/kan-en-omyndig-bli-delagare-i-en-bostadsratt
Om barnen skall utnyttja lägenheten "självständigt" så är det en upplåtelse som kräver föreningens tillstånd om barnen inte är medlemmar i föreningen, ja.
Men om din fru även stadigvarande utnyttjar bostaden ett par dagar i veckan och då bor där tillsammans med barnen är det enligt min åsikt ett gränsfall om man kan anse att barnens nyttjande är självständigt, eller om man kan betrakta dem som "inneboende" dvs. ett sedvanligt familjeförhållande.
Jämför t.ex. med om man har en bostadsrätt och jobbar borta i veckorna - skulle inte ens barn få bo hemma då?
Men om din fru även stadigvarande utnyttjar bostaden ett par dagar i veckan och då bor där tillsammans med barnen är det enligt min åsikt ett gränsfall om man kan anse att barnens nyttjande är självständigt, eller om man kan betrakta dem som "inneboende" dvs. ett sedvanligt familjeförhållande.
Jämför t.ex. med om man har en bostadsrätt och jobbar borta i veckorna - skulle inte ens barn få bo hemma då?
Detta ser liknande ut:C cpalm skrev:Om barnen skall utnyttja lägenheten "självständigt" så är det en upplåtelse som kräver föreningens tillstånd om barnen inte är medlemmar i föreningen, ja.
https://www.familjensjurist.se/frag... bostadsrättshavaren,för att ha en inneboende
Jag undrar också hur en minderårig person kan ha en självständig rätt att nyttja lägenheten eller att hyra ut i andra hand om de saknar förmåga att skriva kontrakt?
Varken du eller din fru kommer att vara folkbokförda på adressen, det är skillnaden mot frågan i "familjensjurist", däremot stämmer min tidigare länk till "lawline" i det avseendet men med skillnaden på barnets ålder.
Grundskole-/gymnasiestuderande barn får vara folkbokförda på samma adress som föräldrarna fastän barnet bor & studerar på annan ort.
https://skatteverket.se/privat/folk...lyttsomstudent.4.18e1b10334ebe8bc8000240.html
Grundskole-/gymnasiestuderande barn får vara folkbokförda på samma adress som föräldrarna fastän barnet bor & studerar på annan ort.
https://skatteverket.se/privat/folk...lyttsomstudent.4.18e1b10334ebe8bc8000240.html
Ja det kan man fundera på, men det, liksom folkbokföringsfrågan är troligen inte särskilt relevant i sammanhanget. Det kan ju åberopas som stöd för en viss uppfattning, men till syvende och sist lär det vara de faktiska omständigheterna som avgör. Dvs. det kan vara otillåten andrahandsupplåtelse även om det inte finns något formellt andrahandskontrakt, om upplåtelsen sker utan ersättning och/eller oavsett var nyttjaren resp. upplåtaren är folkbokförd. De är, så att säga, bara teknikaliteter i sammanhanget.arosenman skrev:
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Frågan är nog relativt komplex. OM barnen hade varit myndiga så är det solklart att de inte kan bo i en bostadsrätt där ni som föräldrar inte samtidigt bor. Det är oi så fall en andrahnadsupplåtelse. Men om detsamma gäller när barnen är omyndiga kan nog vara en gråzon.arosenman skrev:
Men om vi antar att föreningen har rätt. Så skall de registreras som delägare. Om de inte är delägare men ändå bor där (och förutsatt att föreningens tolkning är rätt), så kan föreningen begära böstadsrätten förverkad (blir såld på auktion) för att ni upplåter den som bostad till någon som inte är medlem i föreningen. Och ett problem för er är att OM föreningen begär den förverkad, och får rätt i domstolen, så är det försent att vidta rättelse för dig. Bostadsrätten blir då förverkad. Det här ger i praktiken tolkningsföreträde för föreningen, man kan inte ta risken att låta domstolen avgöra vem som har rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 887 inlägg
Nu är det väl iofs. så att det anses vara ett "beaktansvärt skäl" att man vill hyra ut till sitt barn. Så egentligen tror jag att man kan antingen låta barnen bli delägare, eller så ansöker man om tillstånd fär andrahandsuthyrning, typ ett år i taget. OM föreningen nekar uthyrning så får du (troligen) rätt om du drar det till hyresnämnden.
Och med tanke på det så tvivlar jag på ett någon vettig förening skulle bråka om du låter barnen bo där själva. Finns väsentligare saker att lägga tid på fär styrelsen.
Och med tanke på det så tvivlar jag på ett någon vettig förening skulle bråka om du låter barnen bo där själva. Finns väsentligare saker att lägga tid på fär styrelsen.
BRF har (oftast) som ändamål att upplåta bostäder åt sina medlemmar. Andrahandsuthyrning brukar oftast föreningarna och deras medlemmar vilja begränsa. De vill minimera "spring", "airbnb", "bordeller", "knark relaterad verksamhet", "gängkriminalitet" i sina hus. Att köpa en lägenhet man inte avser bo i ser BRF:er som en varningssignal.
Köper man men inte blir godkänd som medlem går köpet tillbaka eftersom medlemskap krävs för att få äga bostadsrätten.
Det du beskriver tolkar jag som att ingen av dig, frun eller barnen skall folkbokföras på lägenheten. Lagen kräver att man skall vara folkbokförd på den adress där man bor. Det är liksom själva syftet med folkbokföringen.
Så om varken du eller din fru bor i lgh annat än enstaka nätter och därmed inte får skriva er i lägenheten lär ni få svårt/omöjligt att vara ägare.
Då blir frågan om barnen kan skriva sig där eller inte. Skall barnen bo i lägenheten alla vardagar skall de alltså vara skrivna där. Så det är väl inget problem med den saken som jag ser det. I så fall finns inget som hindrar barnen att vara medlemmar i föreningen och ägare av bostadsrätten.
Om den som bara äger 10% kan bli medlem eller inte beror på vad som står i stadgarna och/eller vad föreningen (styrelsen) beslutar.
Det är ganska vanligt bland BRF:er att de inte godkänner ägare som inte är folkbokförda i lägenheten att bli medlemmar i föreningen.arosenman skrev:
Köper man men inte blir godkänd som medlem går köpet tillbaka eftersom medlemskap krävs för att få äga bostadsrätten.
Det beror på vad som står i stadgarna. Ladda upp eller länka till dem om du vill ha svar istället för mer gissningar.arosenman skrev:
Det du beskriver tolkar jag som att ingen av dig, frun eller barnen skall folkbokföras på lägenheten. Lagen kräver att man skall vara folkbokförd på den adress där man bor. Det är liksom själva syftet med folkbokföringen.
Så om varken du eller din fru bor i lgh annat än enstaka nätter och därmed inte får skriva er i lägenheten lär ni få svårt/omöjligt att vara ägare.
Då blir frågan om barnen kan skriva sig där eller inte. Skall barnen bo i lägenheten alla vardagar skall de alltså vara skrivna där. Så det är väl inget problem med den saken som jag ser det. I så fall finns inget som hindrar barnen att vara medlemmar i föreningen och ägare av bostadsrätten.
Det är precis tvärt om. Det är köparen som måste bevisa för föreningen att de köpt. Först därefter provar föreningen om köparen får bli medlem.arosenman skrev:
Om den som bara äger 10% kan bli medlem eller inte beror på vad som står i stadgarna och/eller vad föreningen (styrelsen) beslutar.
Att köpa innan man vet om man blir godkänd som medlem är oftast dumt. Efter som det bara är en massa krångel om köpet går tillbaka. Risk för att man inte får tillbaka pengarna, skadestånd mm...arosenman skrev:
Det kan kanske verka så.D Dilato skrev:
Men dessa regler definieras av föreningens stadgar. Som medlemmarna har beslutat om. Och det är de som har lägenheterna (bostadsrätterna) som är medlemmarna i föreningen. Dvs det är de som köpt och äger som har bestämt hur det skall vara. För att de, som ägare och boende, vill ha det som de vill.
Att ägarna bestämmer är väl inte sjukt
Undantaget barn under 18 år (ibland upp till 21) som går i grundskola/gymnasieutbildning, de behöver inte vara skrivna på studieorten utan kan fortsätta vara skrivna hos föräldrarna, se min tidigare länk till skatteverket.O skrev: