134 331 läst ·
461 svar
134k läst
461 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Enligt ts värmer hon uterummet så jag förstår fortfarande inte.DE73 skrev:
Men jag tycker att brf får komma med något annat än tyckande... Hur mycket är dörren öppen? Hur mycket mer värme gör hon av med?
Jag tror att detta egentligen handlar om något annat som inte kommit fram. Detta är sånt som "upptäcks" av nån som redan är irriterad...
Enligt brevet har hon dörren öppen stor del av dygnet vintertid. Enligt TS finns infravärme på balkongen men jag tvivlar att den är på 24/7? Infravärmen kan heller aldrig kompensera för all värme hon vädrar ut.Farstatjej90 skrev:
Enligt ts värmer hon uterummet så jag förstår fortfarande inte.
Men jag tycker att brf får komma med något annat än tyckande... Hur mycket är dörren öppen? Hur mycket mer värme gör hon av med?
Jag tror att detta egentligen handlar om något annat som inte kommit fram. Detta är sånt som "upptäcks" av nån som redan är irriterad...
Jag skulle tro att det handlar om en ekonomisk styrelse som kämpar för att spara och inte behöva höja avgifterna? Sedan så hade det varit bättre och prata och förklara det olämpliga i att ha dörren öppen. Men jag skulle gissa att föreningen har pratat med henne ett flertal gånger innan dom lessnade och skickade brevet?
K Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
Om det vintertid blir kallt för grannen genom nedkylning av väggar och tak, så borde damen frysa ihjäl innan grannarna ,börjar frysa .K Kanotisten skrev:Här är delar av brevet. Undertecknad av hsb juristen
Detta är alltså en begäran om rättelse, och därmed första steget om man vill vräka någon. Jag har full koll på att Brf inte skulle lyckas vräka på dessa lösa grunder, så därför ser jag det mest som ett sätt att försöka skrämma min mor till lydnad. Och om det är något jag inte gillar så är det att använda sådana metoder. Så jag har fått fullmakt från min mor att företräda henne i detta och jag kommer att begära ut en utförligare förklaring och underlag. Var går t ex gränsen för vädring? Är ju väldigt vag information.
Är också väldigt förvånad över att en jurist faktiskt skrivit ihop detta och skickat.
[bild]
Sommartid är det val ganska vanligt, att man har öppet hela sommaren , om det som nu sägs av juristen att, fukt kan uppstå och mikro, kan uppstå ,,,gör det det så är det ett tecken på obefintlig ventilation.
Ja du kanske antar det men innan man skickar hotfulla brev från jurister tycker jag man ska veta och inte bara anta...DE73 skrev:
Enligt brevet har hon dörren öppen stor del av dygnet vintertid. Enligt TS finns infravärme på balkongen men jag tvivlar att den är på 24/7? Infravärmen kan heller aldrig kompensera för all värme hon vädrar ut.
Jag skulle tro att det handlar om en ekonomisk styrelse som kämpar för att spara och inte behöva höja avgifterna? Sedan så hade det varit bättre och prata och förklara det olämpliga i att ha dörren öppen. Men jag skulle gissa att föreningen har pratat med henne ett flertal gånger innan dom lessnade och skickade brevet?
Ingen av oss vet hela historien och sanningen. Vad som hänt och gjorts innan brevet skickats kan vi bara spekulera i. Jag gav en alternativ bild av en styrelse som kämpar för att slippa höja avgifterna. Jag har själv varit kassör i en brf och försökte spara på både stort och smått för att undvika stora avgiftshöjningar. Alla lägenheter i den brf hade stora inglasade balkonger. Jag hade definitivt pratat med den personen som hade balkongdörren öppen 24/7 hela vintern. Många äldre i huset som ville ha varmt så värmekurvan var anpassad för det. Jag hade termostaterna inställda på mitten läget. Jag skulle aldrig kommit på idén att ha termostaterna på max och öppen dörr.Farstatjej90 skrev:
Redigerat:
Jag tror själv att det finns en konflikt bakom detta som inte kommit fram. Men jag tycker det är fult att lägga eventuella avgiftshöjningar på TS mammas dörr. Det är inte sant att den gör att man måste höja avgifterna. Det finns i så fall minst 100 saker till i BRF:n som bidrar lika mycket och som kunde undvikas. Lägg inte skulden på henne. Då har du inte gjort ditt jobb i styrelsen rätt.DE73 skrev:
Ingen av oss vet hela historien och sanningen. Vad som hänt och gjorts innan brevet skickats kan vi bara spekulera i. Jag gav en alternativ bild av en styrelse som kämpar för att slippa höja avgifterna. Jag har själv varit kassör i en brf och försökte spara på både stort och smått för att undvika stora avgiftshöjningar.
Jag lägger inte skulden på någon. I en brf äger man ihop och alla måste hjälpas åt. Gillar man inte det är det bättre med annan ägandeform.Farstatjej90 skrev:
Jag tror själv att det finns en konflikt bakom detta som inte kommit fram. Men jag tycker det är fult att lägga eventuella avgiftshöjningar på TS mammas dörr. Det är inte sant att den gör att man måste höja avgifterna. Det finns i så fall minst 100 saker till i BRF:n som bidrar lika mycket och som kunde undvikas. Lägg inte skulden på henne. Då har du inte gjort ditt jobb i styrelsen rätt.
Det ger inte en liten ökning, du kommer skälvklart få en ökad värmeförbrukning motsvarande den värme du släpper ut och det är nog ganska många kWh per dygn. Det är inte så att vattenburna system har något inbyggt magiskt system som skapar värme ur tomma intet.E Eld skrev:Ja returen kommer vara kallare och det ger en liten ökning av energiförbrukningen. Termostatventilerna är normalt öppna om värmesystemet är rätt reglerat. De ska bara stänga vid övertemperaturer tex pga matlagning eller solinstrålning. Termostatventiler är ganska dåliga på att reglera temperaturen de har för stor hysteresis. Så om det är så det fungerar så är värmesystemet felbyggt eller felaktigt inreglerat.
Självklart ska inte all skuld läggas på TA morsa, men att ha dörren öppen till ett oisolerat uterum vintertid är inte rätt, det är en kostnad som alla får ta och därav bär man kanske se över sina rutiner och stänga dörren. Att det sedan finns andra åtgärder för att spara in pengar är ointressant, de fel man se bör självklart åtgärdas.Farstatjej90 skrev:
Jag tror själv att det finns en konflikt bakom detta som inte kommit fram. Men jag tycker det är fult att lägga eventuella avgiftshöjningar på TS mammas dörr. Det är inte sant att den gör att man måste höja avgifterna. Det finns i så fall minst 100 saker till i BRF:n som bidrar lika mycket och som kunde undvikas. Lägg inte skulden på henne. Då har du inte gjort ditt jobb i styrelsen rätt.
Många bäckar små …H hablam skrev:Självklart ska inte all skuld läggas på TA morsa, men att ha dörren öppen till ett oisolerat uterum vintertid är inte rätt, det är en kostnad som alla får ta och därav bär man kanske se över sina rutiner och stänga dörren. Att det sedan finns andra åtgärder för att spara in pengar är ointressant, de fel man se bör självklart åtgärdas.