134 331 läst ·
461 svar
134k läst
461 svar
Mamma fått skriftlig varning från Brf terrassdörr öppen för ofta
Jag har jobbat på en av de två (HSB/Riksbyggen). Det var ett ständigt återkommande problem att folk vädrade "för mycket".
Dock har jag aldrig varit med om att det skulle orsaka fukt i konstruktionen om dörren går ut på en inglasad balkong, där är juristen ute och cyklar.
Att det skulle dra in så mycket fukt att det skulle bli påväxt stämmer inte heller, luften är torrare på vintern än på sommaren.
Det kan påverka ventilationen men då främst i hennes lgh.
Har hon självdrag eller mekanisk frånluft så kommer flödet genom frånluftsventilerna att, i viss mån öka (lägenheten ventileras mer) dock tappar man tryckdifferensen som behövs mellan till och frånluft så det kommer inte komma in någon friskluft utifrån i andra rum (där det saknas frånluft).
Är det så att alla hennes grannar har sina fönster ventiler stängda (vilket är mer fel än morsans dörr) så kan det bli så att luften tas från din mammas lgh och förser delvis de andra lgh, men det är då inte hennes fel.
Ftx (till och frånluft) påverkas i princip inte alls.
Har man självdrag står det t.o.m. i de äldre byggnormerna att man ska vädra för att öka ventilations flödet (föra ut fukt).
Dock kyler hennes överventilering ut byggnadsstommen vilket leder till kallare golv/väggar/tak i omkringliggande lägenheter som du värmesystemet måste hantera vilket leder till högre energikostnader.
Det kan även vara så att lägenheterna har s.k. ett-rörs värmesystem då ligger elementen efter varandra och den i slutet på slingan blir kallare eftersom värmen gått åt i den överventilerade lägenheten. Dock är det väldigt sällan så att samma slinga betjänar flera lägenheter.
Jag misstänker att huvudproblemet är att grannarna inte vill betala för den ökade energikostnaden som blir för att värma den oisolerade altanen.
Det är sådant utnyttjande av de gemensamma utgifterna, typ jag kan göra så här för det påverkar inte mig mentaliteten, som gör att föreningarna allt oftare sätter in individuell mätning på lägenheterna.
Får man en räkning på hur mycket värme eller varmvatten man gör av med så slösar man inte lika mycket.
Det din mamma kan göra, om hon vill fortsätta övervädra, är att stänga av sina element och låta föreningen mäta temperaturen i hennes lgh.
Kan hon påvisa genom mätningarna att elementen är avstängda och att hon därigenom förbrukar betydligt mindre energi så har inte föreningen något att komma med.
Jag vet, har fått göra detta förr.....
Dock har jag aldrig varit med om att det skulle orsaka fukt i konstruktionen om dörren går ut på en inglasad balkong, där är juristen ute och cyklar.
Att det skulle dra in så mycket fukt att det skulle bli påväxt stämmer inte heller, luften är torrare på vintern än på sommaren.
Har hon självdrag eller mekanisk frånluft så kommer flödet genom frånluftsventilerna att, i viss mån öka (lägenheten ventileras mer) dock tappar man tryckdifferensen som behövs mellan till och frånluft så det kommer inte komma in någon friskluft utifrån i andra rum (där det saknas frånluft).
Är det så att alla hennes grannar har sina fönster ventiler stängda (vilket är mer fel än morsans dörr) så kan det bli så att luften tas från din mammas lgh och förser delvis de andra lgh, men det är då inte hennes fel.
Har man självdrag står det t.o.m. i de äldre byggnormerna att man ska vädra för att öka ventilations flödet (föra ut fukt).
Dock kyler hennes överventilering ut byggnadsstommen vilket leder till kallare golv/väggar/tak i omkringliggande lägenheter som du värmesystemet måste hantera vilket leder till högre energikostnader.
Det kan även vara så att lägenheterna har s.k. ett-rörs värmesystem då ligger elementen efter varandra och den i slutet på slingan blir kallare eftersom värmen gått åt i den överventilerade lägenheten. Dock är det väldigt sällan så att samma slinga betjänar flera lägenheter.
Jag misstänker att huvudproblemet är att grannarna inte vill betala för den ökade energikostnaden som blir för att värma den oisolerade altanen.
Det är sådant utnyttjande av de gemensamma utgifterna, typ jag kan göra så här för det påverkar inte mig mentaliteten, som gör att föreningarna allt oftare sätter in individuell mätning på lägenheterna.
Får man en räkning på hur mycket värme eller varmvatten man gör av med så slösar man inte lika mycket.
Det din mamma kan göra, om hon vill fortsätta övervädra, är att stänga av sina element och låta föreningen mäta temperaturen i hennes lgh.
Kan hon påvisa genom mätningarna att elementen är avstängda och att hon därigenom förbrukar betydligt mindre energi så har inte föreningen något att komma med.
Medlem
· Västmanland
· 194 inlägg
Kallare golv och väggar i kringliggande lägenheter bör dock öka risken för kondens i dessa?T Teknikern skrev:Jag har jobbat på en av de två (HSB/Riksbyggen). Det var ett ständigt återkommande problem att folk vädrade "för mycket".
Ändå onödigt att ha den öppen hela tiden bara för att, om det inte finns en bra anledning?
Slöseri med uppvärmningen och kan skapa iskalla golv hos de som bor ovanför till exempel. Men ändå lite var mans sak att bestämma över och gränsfall ifall man kan styra något sådant.
Folk som förbannar sig över styrelsen som anfört detta hade nog inte själv valt att göra detta ifall det själva stod för uppvärmningen 😉
Klart hon kan ha den öppen ibland men inte hela tiden, det låter bara dumt.?
Slöseri med uppvärmningen och kan skapa iskalla golv hos de som bor ovanför till exempel. Men ändå lite var mans sak att bestämma över och gränsfall ifall man kan styra något sådant.
Folk som förbannar sig över styrelsen som anfört detta hade nog inte själv valt att göra detta ifall det själva stod för uppvärmningen 😉
Klart hon kan ha den öppen ibland men inte hela tiden, det låter bara dumt.?
Om hon går med i Bostadsrättsägarnas Riksförbund kan hon få juridisk hjälp därifrån.K Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Det blir obalans i tilluft och frånluft. Systemet bygger på att ett visst mått av tilluft ska flöda in i bostaden efter den yta lägenheten/villan är på. Har du ingen frånluftventil i badrummet? Den ska dra ut fukten då du duschat. Gör den inte det är ventilationen fel inställd.4774 skrev:
En förening med omkring 5000 medlemmar där det finns 1.2 miljoner bostadsrätter och flera av dessa har 2 ägare? Känns som en väldigt ekonomiskt svag förening, och hemsidan med senaste nyheter från 2023 get inte direkt ett bra intryck...W Willewille skrev:
Vore det inte bättre att kontakta jurist själv? Eller via hemförsäkringen om den täcker första samtalet? (Annars brukar ju många jurister ha 15 minuter gratis rådgivning)
Eller helt enkelt inte ha dörren öppen på vintern.
Varför skulle de inte ha det? Om förvaltning sker via HSB om det är en HSB-förening, bör väl föreningen kunna anlita jurist från dem? I brevet framgår ju också om nedkylning av omkringliggande lägenheter med fördyrad el, samt risk för fukt. Kanske tanken om drivsnö eller dylikt eftersom det gäller vintertidClaes Sörmland skrev:
Du svarar själv på din fråga. Om styrelsen anlitar en jurist hos HSB att skriva ett brev åt föreningen så sker det på styrelsens mandat. Inte på HSBs. HSB har inget eget mandat att skriva sådana här brev.M Maria M skrev:Varför skulle de inte ha det? Om förvaltning sker via HSB om det är en HSB-förening, bör väl föreningen kunna anlita jurist från dem? I brevet framgår ju också om nedkylning av omkringliggande lägenheter med fördyrad el, samt risk för fukt. Kanske tanken om drivsnö eller dylikt eftersom det gäller vintertid
Rösta ut styrelsenK Kanotisten skrev:Min mor har fått en skriftlig varning från sin Brf om att hon haft sin terrassdörr öppen för mycket och att detta kan skapa problem med fukt och mögel i huset. Hon hotas med vräkning ifall hon fortsätter att ha den öppen så mycket som hon gjort hittills. (Jag vet också att föreningen skulle få svårt att vräka henne p g a, men jag vill inte heller att hon bråkar om detta, bättre om hon stänger dörren)
Till saken är att hon har den öppen stora delar av dagen, så det stämmer.
Jag har läst stadgar och ordningsregler för Brf och hittar ingen info om detta, men har sagt till min mor att hon ska hålla dörren stängd förutom när hon ska vädra.
Men jag är nyfiken om föreningen har rätt att en öppen dörr kan skapa problem med fukt och mögel i huset och hos grannarna. Har sökt information, men inte riktigt hittat trovärdig information.
Det låter som om de tar i lite i onödan, de kan uttrycka sig annorlunda , eller prata med din mor.
Men sitter ett mekaniskt ventilationssytem i huset så stör det om någon har öppet konstant.
Det ska vara stängt annat än om man vill vädra lite av någon anledning.
Ingår värme och det står öppet annat än korta stunder förstår jag irritationen.
Men sitter ett mekaniskt ventilationssytem i huset så stör det om någon har öppet konstant.
Det ska vara stängt annat än om man vill vädra lite av någon anledning.
Ingår värme och det står öppet annat än korta stunder förstår jag irritationen.