23 782 läst ·
22 svar
24k läst
22 svar
Malmbergs HD2200 (dosdimmer)
Nej, en helt oduglig lösning med låg WAF.Tosse skrev:
Vi kör med den på ett par ställen pga. att vi har tellstick och tycker det är smidigt att tända med telefonen.
För att dimra måste man alltså trycka
PÅ-AV/PÅ... vänta och sedan AV/PÅ igen.
Med en Schneder brytare på väggen som låter en del när man slår av och på, så har man hunnit väcka fru och barn innan man har hunnit dimra färdigt.
Malmbergsdimmern med återfjädrande brytare fungerar däremot väldigt bra.
Tjo alla. Lite hjälp önskas då jag bytt till led i köket.
Ska ersätta min gamla dosdimmer DRS 315-1 mot en Malmbergs HD2200 enl bild.
Hur kopplar jag detta så det blir rätt.
Min DRS ser ut så här.
Ska ersätta min gamla dosdimmer DRS 315-1 mot en Malmbergs HD2200 enl bild.
Hur kopplar jag detta så det blir rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min DRS ser ut så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om du börjar att resonera kring hur du tror den ska kopplas in så får du veta om det är rätt eller fel 
Det finns L på båda så den är enkel. Du behöver bara identifiera vilken ledare som är fas.
Dena nya har N som den gamla inte har, du behöver alltså en nolla. Finns det?
Den gamla har två trådar som är kopplade till strömbrytaren medan den nya vill ha fas via strömbrytare till S.
Det finns L på båda så den är enkel. Du behöver bara identifiera vilken ledare som är fas.
Dena nya har N som den gamla inte har, du behöver alltså en nolla. Finns det?
Den gamla har två trådar som är kopplade till strömbrytaren medan den nya vill ha fas via strömbrytare till S.
Nollan fattasBo.Siltberg skrev:
Om du börjar att resonera kring hur du tror den ska kopplas in så får du veta om det är rätt eller fel
Det finns L på båda så den är enkel. Du behöver bara identifiera vilken ledare som är fas.
Dena nya har N som den gamla inte har, du behöver alltså en nolla. Finns det?
Den gamla har två trådar som är kopplade till strömbrytaren medan den nya vill ha fas via strömbrytare till S.
Det borde jag sett
Hmm...
Man ser den gamla brytaren i bakgrunden så det är troligen inget problem men värt att notera är att den gamla dimmern eventuellt är potentialfri på tryckknappsanslutningen. Det skulle eventuellt kunna vara ett problem, men troligen är det inte det.
Jag håller med Bo, berätta hur du tänkt så kan man rätta det istället. Det är bättre för den allmänna förståelsen.
Man ser den gamla brytaren i bakgrunden så det är troligen inget problem men värt att notera är att den gamla dimmern eventuellt är potentialfri på tryckknappsanslutningen. Det skulle eventuellt kunna vara ett problem, men troligen är det inte det.
Jag håller med Bo, berätta hur du tänkt så kan man rätta det istället. Det är bättre för den allmänna förståelsen.
Klicka här för att svara

