Tosse skrev:
Går den inte att köra med impulsfjäder?
Verkar inte så, den skall kopplas enligt bild.
Schematisk illustration av installation av vägguttag och elektrisk kopplingsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tosse skrev:
Går den inte att köra med impulsfjäder?
Nej, en helt oduglig lösning med låg WAF.
Vi kör med den på ett par ställen pga. att vi har tellstick och tycker det är smidigt att tända med telefonen.
För att dimra måste man alltså trycka
PÅ-AV/PÅ... vänta och sedan AV/PÅ igen.
Med en Schneder brytare på väggen som låter en del när man slår av och på, så har man hunnit väcka fru och barn innan man har hunnit dimra färdigt.
Malmbergsdimmern med återfjädrande brytare fungerar däremot väldigt bra.
 
Tjo alla. Lite hjälp önskas då jag bytt till led i köket.
Ska ersätta min gamla dosdimmer DRS 315-1 mot en Malmbergs HD2200 enl bild.
Hur kopplar jag detta så det blir rätt.

En hand håller en Malmbergs HD2200 dimmer bredvid en installerad DRS 315-1 dosdimmer mot en vit takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min DRS ser ut så här.
En dosdimmer DRS 315-1 med ledningar och tekniska specifikationer synliga, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du börjar att resonera kring hur du tror den ska kopplas in så får du veta om det är rätt eller fel ;)
Det finns L på båda så den är enkel. Du behöver bara identifiera vilken ledare som är fas.
Dena nya har N som den gamla inte har, du behöver alltså en nolla. Finns det?
Den gamla har två trådar som är kopplade till strömbrytaren medan den nya vill ha fas via strömbrytare till S.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om du börjar att resonera kring hur du tror den ska kopplas in så får du veta om det är rätt eller fel ;)
Det finns L på båda så den är enkel. Du behöver bara identifiera vilken ledare som är fas.
Dena nya har N som den gamla inte har, du behöver alltså en nolla. Finns det?
Den gamla har två trådar som är kopplade till strömbrytaren medan den nya vill ha fas via strömbrytare till S.
Nollan fattas :mad: Då jag inte drog den för länge sedan.....
Det borde jag sett :crysmile:
 
tommib
Hmm...
Man ser den gamla brytaren i bakgrunden så det är troligen inget problem men värt att notera är att den gamla dimmern eventuellt är potentialfri på tryckknappsanslutningen. Det skulle eventuellt kunna vara ett problem, men troligen är det inte det.
Jag håller med Bo, berätta hur du tänkt så kan man rätta det istället. Det är bättre för den allmänna förståelsen.
 
Det som krävs är nolla ner till dosan och det ska nog inte vara något större problem om du kan lokalisera kopplingsdosan, ev kan takdosan ha använts som kopplingsdosa
 
U Uffe A skrev:
Det som krävs är nolla ner till dosan och det ska nog inte vara något större problem om du kan lokalisera kopplingsdosan, ev kan takdosan ha använts som kopplingsdosa
Drog ner nollan från takdosan. CHECK :cool:nu fungerar det.;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.