Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 inlägg
Tycker kopplingsschemat på dimmern visar rätt tydligt hur den ska kopplas in :/
Är ingen elektriker, finns det möjligen en chans att få det förklarat för sig.
Tex: vart ska brytaren kopplas in, samt behöver jag mer än fas/nolla?
Tex: vart ska brytaren kopplas in, samt behöver jag mer än fas/nolla?
Din brytare är "switch" på kopplingsschemat. Säker på att du har nolla? Nolla bör inte finnas anslutet i din brytare nämligen. Ibland är det lättare att sätta pucken i takdosan.
Tänk på att allt detta är behörighetskrävande. Jag tror att några av svaren tidigare antyder att din formulering tyder på att du inte har tillräcklig kunskap för att lösa detta på säkert sätt.
Svar på din fråga: Signalen från din brytare ska in på S. Tändtråd in på pil med våg. Nolla in på N. Fas in på L.
Tänk på att allt detta är behörighetskrävande. Jag tror att några av svaren tidigare antyder att din formulering tyder på att du inte har tillräcklig kunskap för att lösa detta på säkert sätt.
Svar på din fråga: Signalen från din brytare ska in på S. Tändtråd in på pil med våg. Nolla in på N. Fas in på L.
Okey, jag förstår att jag låter som en rookie i detta senario. Jag har endast kopplat vanliga dimmers och vanliga vippor tidigare. Börjar förstå varför detta kräver behörighet.
Kanske helt enkelt får bli en vanlig dimmer här istället, eftersom det är enklare att sätta in.
Jag är dock fundersam på hur "takdose" lösningen ser ut?
Kanske helt enkelt får bli en vanlig dimmer här istället, eftersom det är enklare att sätta in.
Jag är dock fundersam på hur "takdose" lösningen ser ut?
En vanlig dimmer är nog enklare då den i regel kräver mindre modifikation av befintligt. Oftast tar man samma ledare och flyttar till dimmern. I min åsikt är vriddimmer överlägset. Enda anledningen till dosdimmer för mig är om man vill dimma från båda sidor i en trapp eller på en dubbelbrytare. Jag gillar inte brytare som återfjädrar.
I takdosan kopplar du på precis samma sätt. Den gamla tändkabeln blir nu signal. En ny tändkabel blir en kort snutt mellan pucken och uttaget (förutsätter att det är ett takuttag vi pratar om). Nolla och fas har du i regel i takdosan.
Men allt skiljer från fall till fall. Det är inte ovanligt att det finns nolla bakom strömbrytaren om det sitter ett uttag nedanför.
I takdosan kopplar du på precis samma sätt. Den gamla tändkabeln blir nu signal. En ny tändkabel blir en kort snutt mellan pucken och uttaget (förutsätter att det är ett takuttag vi pratar om). Nolla och fas har du i regel i takdosan.
Men allt skiljer från fall till fall. Det är inte ovanligt att det finns nolla bakom strömbrytaren om det sitter ett uttag nedanför.
Man styr alltså dimningen direkt från brytaren även om det är nexa? Fick höra att dimningen sköttes via nexa kontrollen.
Tog en titt, på hur nexa fungerar. Det verkar som den är precis vad jag söker, jag provar den och återkommer 
Rasmus Thulin skrev:
Nexa dosdimmer fungerar fint, lite "svår" att dimma med dock.
Först tänder man, och för att dimma släcker och tänder man snabbt igen.
Helt ok med tanke på hur enkel den är att installera, mycket prisvärd.
