2 813 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Måleri offert
Hej!
Har fått en uppskattning på tidsåtgång gällande tapetsering och målerijobb i ett hus. Det är 4 sovrum 2 ska målas och 2 tapetseras även taket ska sprutmålas. 3 rum räckte det en gång och ett rum 2 gånger. Förutom sovrummen ska ett vardagsrum. Hall och ett passage från hall till sovrum tapetseras även tak ska sprutmålas. Målaren räknar med att det kan ta 160 tim på 2 personer. Är det rimligt?
Har fått en uppskattning på tidsåtgång gällande tapetsering och målerijobb i ett hus. Det är 4 sovrum 2 ska målas och 2 tapetseras även taket ska sprutmålas. 3 rum räckte det en gång och ett rum 2 gånger. Förutom sovrummen ska ett vardagsrum. Hall och ett passage från hall till sovrum tapetseras även tak ska sprutmålas. Målaren räknar med att det kan ta 160 tim på 2 personer. Är det rimligt?
Två personer två veckor.
Då går det snabbt och utan högsta kvalitet.
Ska det både målas snickerier, primas, bredspacklas, undrlagsmålas och tapetseras.
Jag vill påstå att proffs behöver mer tid för att göra det med bästa kvalitet.
Kolla med fler. Jag är tveksam till denna begränsade tid för att ett bra resultat.
Då går det snabbt och utan högsta kvalitet.
Ska det både målas snickerier, primas, bredspacklas, undrlagsmålas och tapetseras.
Jag vill påstå att proffs behöver mer tid för att göra det med bästa kvalitet.
Kolla med fler. Jag är tveksam till denna begränsade tid för att ett bra resultat.
160 timmar delat på 2 alltså 2 veckor målaren sa att det kunde ta mindre tid. 5-6 dagar på 2 man låter mer rimligt. Alltså 80-96 timmar. Glad att du blev nöjd 😊Farstatjej90 skrev:
Visst men det beror på också, min villa va helt tom. Har du grejer in huset tar det tid att klä in och det kan finnas andra problem. Sen om nåt ska bort från väggen är det också annorlunda, det var ganska lite underarbete. Men 160h låter som sagt för mycket. Tror 40h kan dras av iaf....G Gringo79 skrev:
Tillägg: och är detta fast pris kommer det offerten vara på kanske 20-30% fler timmar än det tar för de tar höjd för saker som kan gå fel..
Villan kommer stå tomt och jag kommer ta bort lister mm men ska ta in flera offerter och jämnföra. Det var inget fastpris heller utan löpande.Farstatjej90 skrev:
fast om du vet att målarna är bra och dom lämnar pris på löpande, ska du ju ta det och springa. kan inte bli bättre.
Tyvärr lämnar mer eller mindre inga duktiga hantverkare offerter på löpande räkning då man inte tjänar några pengar på det.
Tyvärr lämnar mer eller mindre inga duktiga hantverkare offerter på löpande räkning då man inte tjänar några pengar på det.
Firman har gjort ett jobb åt mig innan på fast pris och jag blev nöjd med resultatet. Tyckte att 67000 kr för arbetskostnad räknat på 30% rot lät mycket. Och då börjar hjärnspöken, man vill inte bli blåst. Men nånstans måste man ju lita på folk, jag kommer besöka huset och kolla hur det går då och då så det lungt. Men tack för din åsikt!O oliven1 skrev:
jo, men om du är nöjd men firman så spelar ju den uppskattade offerten mindre roll?G Gringo79 skrev:Firman har gjort ett jobb åt mig innan på fast pris och jag blev nöjd med resultatet. Tyckte att 67000 kr för arbetskostnad räknat på 30% rot lät mycket. Och då börjar hjärnspöken, man vill inte bli blåst. Men nånstans måste man ju lita på folk, jag kommer besöka huset och kolla hur det går då och då så det lungt. Men tack för din åsikt!
du betalar ju för nedlagt arbete och är dom duktiga som så spelar det verkligen ingen roll.
det är när det är fast pris du blir blåst, mer eller mindre alltid
Dock är det ju 50% rot du får räkna på , eftersom höjningen gäller mellan 12 Maj - 31 December. Förutsatt att utrymme finns att utnyttja.G Gringo79 skrev:Firman har gjort ett jobb åt mig innan på fast pris och jag blev nöjd med resultatet. Tyckte att 67000 kr för arbetskostnad räknat på 30% rot lät mycket. Och då börjar hjärnspöken, man vill inte bli blåst. Men nånstans måste man ju lita på folk, jag kommer besöka huset och kolla hur det går då och då så det lungt. Men tack för din åsikt!
Moderator
· Stockholm
· 57 676 inlägg
Nu är det 12 - 13 år sedan. Men då anlitade vi målare. Det var 3 rum. Ett stort vardagsrum, där bara väggarna skulle tapetseras. Det var ca 25 löpmeter väggar. Med nya gipsskivor, som skulle spacklas och tapetseras.
Två sovrum, det ena med vävspänt tak som målades, i övrigt ny tapet på äldre tapet. Det andra sovrummet hade nytt gipstak och två nya gipsväggar, två väggar med äldre tapet. Så spackling spärrmålning av äldre tapet osv.
Två målare som var där i en dryg vecka, men inte på heltid. Kostade ca 17 000 efter ROT. Som var 50% på den tiden. Då var detta ändå ca 25% över vad de hade uppskattat i förväg. De hade missat att vi valt en tapet som var ovanligt bred till ett av rummen (trots att jag frågade dem i förväg om bredden kunde vara ett problem, tapetbutiken tipsade om att det ev. var ett problem), så den passade inte i deras limmningsmaskin, och de hade inte heller ett tapetbord som var brett nog, de fick arbeta på golvet istället. De gjorde att bra jobb, och var där de timmar de tog upp, så jag bråkade inte om att det var mer än 15% över uppskattat pris.
Två sovrum, det ena med vävspänt tak som målades, i övrigt ny tapet på äldre tapet. Det andra sovrummet hade nytt gipstak och två nya gipsväggar, två väggar med äldre tapet. Så spackling spärrmålning av äldre tapet osv.
Två målare som var där i en dryg vecka, men inte på heltid. Kostade ca 17 000 efter ROT. Som var 50% på den tiden. Då var detta ändå ca 25% över vad de hade uppskattat i förväg. De hade missat att vi valt en tapet som var ovanligt bred till ett av rummen (trots att jag frågade dem i förväg om bredden kunde vara ett problem, tapetbutiken tipsade om att det ev. var ett problem), så den passade inte i deras limmningsmaskin, och de hade inte heller ett tapetbord som var brett nog, de fick arbeta på golvet istället. De gjorde att bra jobb, och var där de timmar de tog upp, så jag bråkade inte om att det var mer än 15% över uppskattat pris.
Redigerat:
Klicka här för att svara