Jag ska måla om i en lägenhet på 90 kvm (varav 6 kvm badrum). En boyta på ca 84 kvm ska alltså målas (bara vitt och ljusgrått), samt tak. Tapeter ska tas bort på några väggar och lite hål behöver spacklas. Fick en offert på att detta skulle kosta 120.000 kr, och fick en smärre chock.

Är detta ett vanligt pris i Stockholm eller är det helt galet?

• Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja och ja.

Ta ledigt några månader från ditt jobb och måla själv för samma kostnad…

• Gilla
  • Älska
Franken. och 7 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja och ja.

Ta ledigt några månader från ditt jobb och måla själv för samma kostnad
P Pin skrev:
Ja och ja.

Ta ledigt några månader från ditt jobb och måla själv för samma kostnad…
Hur är det möjligt? När jag sökt runt på ungefärliga priser så är det inte i närheten den summan, vad är det som kostar så mycket?

• Gilla
Åke Hagström och 3 till
  • Laddar…
Det är inte kostnadsbaserad prissättning. De tror att du har 120000 och tycker det är värt det eller att tillräckligt många kunder gör det.och så ökar ju värdet på din lägenhet med mer än 120000 🙄

Vad står det i offerten (arbete, material, resor, servicebil, rotavdrag…)

• Gilla
tomas.egnerfors och 8 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är inte kostnadsbaserad prissättning. De tror att du har 120000 och tycker det är värt det eller att tillräckligt många kunder gör det.och så ökar ju värdet på din lägenhet med mer än 120000 🙄

Vad står det i offerten (arbete, material, resor, servicebil, rotavdrag…
P Pin skrev:

Vad står det i offerten (arbete, material, resor, servicebil, rotavdrag…)
Jo det är ju intressant. 120k kostar ungefär vår badrumsrenovering i arbetskostnad, i min värld är det helt orimligt att det ska kosta lika mycket för ett målerijobb. Tror att allt ingår i offerten.

• Gilla
kantarelli1403 och 2 till
  • Laddar…
Materialet kan inte vara så dyrt. Om jag överdriver 20 000 för material och resor. Då är det 100 k för arbetet, eller 142 k före rot. Om jag överdriver har de 1000 kr i timmen dvs 142 timmar eller nästan en månads arbete heltid för en person.

Inte rimligt.

• Gilla
Storstadsbo och 6 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Materialet kan inte vara så dyrt. Om jag överdriver 20 000 för material och resor. Då är det 100 k för arbetet, eller 142 k före rot. Om jag överdriver har de 1000 kr i timmen dvs 142 timmar eller nästan en månads arbete heltid för en person.

Inte rimligt.
Håller med, det låter helt vansinnigt! Undrar nästan om de råkat skriva fel..

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
För ett par år sedan målade vi om två sovrum samt hall, kök och vardagsrum (totalt ca 75kvm, väggar och tak). Jag hade på förhand tagit bort några tapeter men det var en hel del spackling.

Vi betalade 35 000kr efter rot, inkl material.

• Gilla
Revhiet1 och 3 till
  • Laddar…
Hej!
Man måste ju inte offerera billigt när man har mycket att välja på! Alltid bra med flera seriösa firmor! Men jag undrar ju ändån hur det var med ROTen till det onda är den redan med eller var det före?

In
R Rättochfel skrev:
Hej!
Man måste ju inte offerera billigt när man har mycket att välja på! Alltid bra med flera seriösa firmor! Men jag undrar ju ändån hur det var med ROTen till det onda är den redan med eller var det före?
Efter ROT 🥲

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
För ett par år sedan målade vi om två sovrum samt hall, kök och vardagsrum (totalt ca 75kvm, väggar och tak). Jag hade på förhand tagit bort några tapeter men det var en hel del spackling.

Vi betalade 35 000kr efter rot, inkl material.
Det var ungefär något sånt jag hade föreställt mig!

Förra året, så fick spacklat (tapeter och hål överallt) på ca 80kvm boyta. Vi ville ha helt släta väggar, tak målat, nytt 1 stavs parketgolv, nya lister, nya eluttag/lamputtag (ca 20 uttag) och jordat. För ca 150k med material.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Konra Konra skrev:
Förra året, så fick spacklat (tapeter och hål överallt) på ca 80kvm boyta. Vi ville ha helt släta väggar, tak målat, nytt 1 stavs parketgolv, nya lister, nya eluttag/lamputtag (ca 20 uttag) och jordat. För ca 150k med material.
Okej! Var det inkl golv och eljobb? Vilka anlitade ni?

Just att du ställer frågan om 120k är normalt för att måla några rum är ju en vinst för landets alla ockrare.

Nej. Det är självklart inte vettigt.

Hälften vore för dyrt men ni har ju en inbyggd upphetsning till att det ska kosta extra. Lite triggande när pengarna bara rinner mellan fingrarna.

Jag säger kör på och vaska några flaskor champagne från balkongen.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Just att du ställer frågan om 120k är normalt för att måla några rum är ju en vinst för landets alla ockrare.

Nej. Det är självklart inte vettigt.

Hälften vore för dyrt men ni har ju en inbyggd upphetsning till att det ska kosta extra. Lite triggande när pengarna bara rinner mellan fingrarna.

Jag säger kör på och vaska några flaskor champagne från balkongen.
Vad menar du med att vi har en inbyggd upphetsning till att det ska kosta extra?

F.ö. så har vi noll erfarenhet av renovering och ommålning så rimlig prisnivå kanske är vedertaget för dig men inte för oss.

• Gilla
olyckligaolle och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.