Vi ska renovera vårt badrum och idag sitter det kakel/klinkel i snedtaket. Vi tycker det vore snyggast med målat tak egentligen, vad är bäst ur fukt-synpunkt?
Vi har ett ganska brant snedtak som ni ser, där badkaret är placerat långt in under. När vårt barn badar så skvätter det gärna upp i taket (likaså när man använder handduschen). Det kommer inte gå att undvika att snedtaket blir utsatt för en del vatten.
Undrar också kring storlek på plattor ifall vi ska lägga klinker i taket. Är det bäst med 30x30 eller fungerar t.ex. 30x60?
Idag har fogen mellan nedre kanten av takfönstret och kaklet spruckit, så jag undrar också om sådana risker finns med kakel på snedtak? Framförallt om vi skulle välja större, tyngre plattor?
Heltt enkelt - dela gärna med er hur ni tänkte och gjorde med ert snedtak eller vad ni har för tankar kring vårt!
Vi har ett ganska brant snedtak som ni ser, där badkaret är placerat långt in under. När vårt barn badar så skvätter det gärna upp i taket (likaså när man använder handduschen). Det kommer inte gå att undvika att snedtaket blir utsatt för en del vatten.
Undrar också kring storlek på plattor ifall vi ska lägga klinker i taket. Är det bäst med 30x30 eller fungerar t.ex. 30x60?
Idag har fogen mellan nedre kanten av takfönstret och kaklet spruckit, så jag undrar också om sådana risker finns med kakel på snedtak? Framförallt om vi skulle välja större, tyngre plattor?
Heltt enkelt - dela gärna med er hur ni tänkte och gjorde med ert snedtak eller vad ni har för tankar kring vårt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 132 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 132 inlägg
Det finns godkända målade system även i plats för bad och dusch, se här: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/
Det är risk för sprickor om underlaget inte är tillräckligt stabilt utan rör sig med årstiderna. Branschreglerna har ändrats med tiden så att de numera kräver mycket mer stabilitet för vägg- och golvkonstruktioner än det var tidigare.
Det är risk för sprickor om underlaget inte är tillräckligt stabilt utan rör sig med årstiderna. Branschreglerna har ändrats med tiden så att de numera kräver mycket mer stabilitet för vägg- och golvkonstruktioner än det var tidigare.
Är kanske en ommöblering ett alternativ? Badkaret byter plats med handfatet och wc? 🙂
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag kan bara hålla med dig. 😂Magnus E K skrev:
Tycker man får en obehaglig känsla av att befinna sig under en kaklad yta.
I övrigt har TS fått mängder med tips av mig redan via Facebook 😉🙏
Jag smiter in med en fråga som inte riktigt har med orginalfrågan att göra, men något jag har hört från annat håll som jag måste fråga.
Behöver man installera fuktskydd i snedtak? För mig borde det vara ett ja, men jag bygger inte våtrum själv.
Behöver man installera fuktskydd i snedtak? För mig borde det vara ett ja, men jag bygger inte våtrum själv.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nej det behöver man normalt sett inte då TAK inte behöver fuktskydd men det handlar så klart som mycket annat även om sunt förnuft.Padde Kvist skrev:
Är snedtaket i en duschplats och utsätts för vattenbegjutning så ska man så klart skydda den ytan också.
Precis mitt resonemang också. Sen lär man stöta på snålisar som ska spara pengar och inte vilja fuktskydda snedtaket i duschen för "det behöver man inte." Men tack för info!Paul-Staffanstorp skrev:
Klokt med fuktskydd iom att det utsätts för vatten. Jag föredrar målat snedtak (våtrumsfärg), tycker det ser bättre ut. Om det känns trångt med badkaret under snedtaket, fundera på om det är möjligt med ommöblering?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har ingen expertkunskap själv men litade på våra hantverkare som menade att det målningssystem de använder är tillräckligt för att vårt snedtak. Det estetiska har fler lyft och det bör understrykas. Min uppfattning är att det blir en tung känsla att har kakel i taket. Så här har vi gjort det:
https://www.instagram.com/p/DEvLKkiotrF/?img_index=7&igsh=MWV6aW9rMDNhNWxiZQ==
https://www.instagram.com/p/DEvLKkiotrF/?img_index=7&igsh=MWV6aW9rMDNhNWxiZQ==
