1 142 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Pärlspont Innerpanel - TIPS? kvistfritt, grundmålat? Leverantörer?
Ska sätta pärlspont i taket på huset vi bygger. Obehandlat med kvistar går bort då jag inte har tid för alla stegen (shellack, måla fjäder mm) dvs jag vill ha kvistfritt eller grundmålat/ målat vitt.
Har kikat hos Eskebo, Kindsbygdens, Horndal samt de stora som Molven, Baseco.
(Detaljer i mitt enskilda fall.
ca 100m2
kikar på en prisbild mellan 200-400kr/m2
12-15mm tjock
Runt 120mm bred)
- Har ni några andra guldkorn att tipsa om som kan leverera kvistfritt eller vit till bra priser?
- Erfarenhet med målat från fabrik? Någon leverantör som haft mindre bra målning? Vad har fungerat bra för er?
ca 100m2
12-15mm tjock
Runt 120mm bred)
Har själv gjort ett stort innertak av obehandlat pärlspont. Kvistlackade 2ggr med vattenbaserad kvistack. Grundmålat efter montering och täckfärg 2ggr. Har nu hållt i 15 år utan problem. Minns inte att kvistlackning var ett besvär. Dutta med rundpensel går fortare än man tror. Köpa grundmålat skulle jag ej våga om det finns. Vill inte göra om jobbet 5 år senare. Kvistfritt finns det ens?Vivktor r skrev:
Ska sätta pärlspont i taket på huset vi bygger. Obehandlat med kvistar går bort då jag inte har tid för alla stegen (shellack, måla fjäder mm) dvs jag vill ha kvistfritt eller grundmålat/ målat vitt.
- Har ni några andra guldkorn att tipsa om som kan leverera kvistfritt eller vit till bra priser?
- Erfarenhet med målat från fabrik? Någon leverantör som haft mindre bra målning? Vad har fungerat bra för er?
ca 100m2
12-15mm tjock
Runt 120mm bred)
Isåfall är det en någon typ av grundmålat vägg/tak panel i mdf med utseende som pärlspont.
"Kvistfri furu, även kallat "Klar Tall" eller "kvistren furu", är furu som är sågad och bearbetad för att vara nästan helt utan kvistar. Den är vanligtvis använd i inredningar, möbler, paneler och snickerier där ett slätt, estetiskt tilltalande trä är önskat." Tex för att slippa kvistar som syns igen täckfärg. - Många som börjat använda - även de stora tillverkarna. Har inget med MDF att göra.H Håbbe01 skrev:Har själv gjort ett stort innertak av obehandlat pärlspont. Kvistlackade 2ggr med vattenbaserad kvistack. Grundmålat efter montering och täckfärg 2ggr. Har nu hållt i 15 år utan problem. Minns inte att kvistlackning var ett besvär. Dutta med rundpensel går fortare än man tror. Köpa grundmålat skulle jag ej våga om det finns. Vill inte göra om jobbet 5 år senare. Kvistfritt finns det ens?
Isåfall är det en någon typ av grundmålat vägg/tak panel i mdf med utseende som pärlspont.
Jag håller absolut med om att det känns klart bättre att göra det själv så man vet att det är bra gjort. MEN - du har alltså gjort 5 enskilda moment på vardera planka? Jisses
Köper man från bra i leverantörer så är det väl torkat trä så den krymper ej och måla fjädern skulle försvåra monteringen. Din prisbild ser svår ut att uppnå då m2 priset på kortare bitar verkar landa på 800kr. Så hitta längre än 3m så man slipper fula skarvar kan bli en utmaning.Vivktor r skrev:
"Kvistfri furu, även kallat "Klar Tall" eller "kvistren furu", är furu som är sågad och bearbetad för att vara nästan helt utan kvistar. Den är vanligtvis använd i inredningar, möbler, paneler och snickerier där ett slätt, estetiskt tilltalande trä är önskat." Tex för att slippa kvistar som syns igen täckfärg. - Många som börjat använda - även de stora tillverkarna. Har inget med MDF att göra.
Jag håller absolut med om att det känns klart bättre att göra det själv så man vet att det är bra gjort. MEN - du har alltså gjort 5 enskilda moment på vardera planka? JissesMålade du inte fjädern innan du satte upp det? Eftersom trä rör sig så målar jag alltid fjädern/ sponten/ hanen innan jag sätter upp för att slippa se den omålade ytan när en glipa uppkommer.
Omålad pärlspont ligger runt 250 kr kvm ink moms. Målad/laserad pärlspont kring 350/400 kr kvm ink moms. En snabb sökning hittar Bygma med ett kvistfritt målat alternativ för 660 kr kvm ink moms.Vivktor r skrev:
ca 100m2
12-15mm tjock
Runt 120mm bred)
Sen kommer man till det rent praktiska oavsett alternativ, en beställning från ex. Norrlandsträ specad med längd medför plocktillägg och längdtillägg. Kanske att du kommer under 400 kr kvm med laserad dito på 100 kvm men det är på håret.
Klicka här för att svara