Vi ska bygga inom en snar framtid och sitter och funderar på hur vi vill ha det. Jag har snöat in rejält på målade badrum medan min andra hälft känner sig lite tveksam. Jag tänker mig klinker på golvet som går upp 5-10 cm på väggen, plus kakel i duschen. I övrigt målat. Min anledning är främst att jag tycker att det är snyggt med målat. Det blir inte lika hårt intryck som helkaklat. Sen blir det ju även lättare att göra om ifall man ledsnar efter några år. Det är ju betydligt besvärligare att kakla om.

Av vad jag har läst så ska målat och kaklat håll ungefär lika bra i badrum, men det vet jag inte om jag tror på. Vad har ni för erfarenheter av målat vs kaklat badrum? Höjer kaklar badrum värdet vid ev försäljning (inte för att vi tänkte flytta)? Är det nått annat bra att veta?

Vid en försäljning uppfattas nog målat som en budgetlösning, och sänker värdet.

Jag har inte jättebra koll på vilka målningssystem som finns för våtrum idag. Det är alltså lika noggrant reglerat hur det skall målas, som hur det skall sättas tätskikt under kakel. Men de system jag känner till förutsätter att man sätter en relativt profilerad glasfiberduk. De ger alltså inte en slät målad yta.

Det i sin tur gör att ytan lätt samlar på sig damm och smuts. Och kan vara svårt att få helt ren. Det blir givetvis mycket värre om det även skulle vara inne i duschen. Men i ett badrum har man relativt kraftig frånluft i ventilationen. Det drar in luft från övriga våningen, med damm från hela våningen. Just badrum brukar komma två efter sovrum vad gäller dammvolym vid städning. Eftersom det trots bra ventilation blir lite kondens under kortare eller längre tider på väggarna, så kommer det fukt/vatten som får dammet att fastna som smuts. Då ger det stor skillnad om man har en helt slät vägg, eller en med vävstruktur.

Å andra sidan så kan man ju lätt måla om, när ytan börjar se alltför "ostädad" ut.

P
Alcro har en slät duk på gång men vet inte om den går att köpa ännu. Satte själv upp den lite gulaktiga väven men tyckte att strukturen kändes som 80-tals renovering så jag slätspacklade allt, jo jag vet att det inte är ok enligt Alcros våtrumsprogram men allt är ovan kaklet från ca 120 cm och upp till taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.