S Salaschenko skrev:
Hej
Anlitade en målarfirma som först tvättade huset och därefter började skrapa. De hade uppenbarligen tänkt sig skrapning för 1 dag men meddelade under dagens slut att de räknat alldeles för lågt och deras offert inte skulle hålla om de skulle skrapa mer (står inte specificerat i offerten att de bara skulle skrapa 1 dag).

I offert står att de ska tvätta, skrapa och måla 2lager (+1 lager där det blir trärent). Det behövs uppenbarligen skrapas trärent mer än de tänkt sig. Färgen köper vi själva så det kan inte vara något problem.

Min fråga är: Rent principiellt har väll ändå jag som konsument rätt att de utför jobbet (skrapningen) fackmannamässigt enligt offerten som vi båda parter kommit överens om på förhand. Det är inget löpande, utan en fastpris-offert. Just nu har de lämnat huset halvt skrapat och stora partier trärena.

Jag vill givetvis att det ska bli ett bra jobb, och har viss medkänsla för att alla kan göra (räkna) fel. Vill ju ändå ha ett bra slutresultat. Men visst borde vi egentligen kunna stå på oss och säga att offertens pris gäller, och det ska utföras enligt den. Det står inte att det ska skrapas trärent visserligen, men om det ska utföras fackmannamässigt så innebär det väl det?
Är du privatperson så är du helt ointressant för firmor. Har provat att få offerter på ommålning av mitt fritidshus och aldrig fått en enda. Till slut bytte vi fasad och beställde förmålade bräder som vi själva och grannar och bekanta fick måla när dom satt på väggen. Kanske inte det svar du ville ha men min erfarenhet.

Så många frågor så lite svar.

De väll bra ta dialogen med målaren.
och mötas halvvägs.
För alla gör fel i bland.
Visst har du fått in 100 offerter på samma jobb och 99 stycken har legat på nästan samma pris och den 100 har varit 50% billigare så ska du också ha ett jobb som motsvara den kostnaden.
För alla privatkunder frågar alltid minst 20 olika företag om samma jobb och väljer då alltid de billigast.
Då är de alltid 19 företag har nästan samma pris men den 20 företaget är 50%billigar.
som privat kund kan tydligt inte förstå varför 19 företag har samma pris men den 20 är så mycket billigare.

Målare-med-Yrkesstolthet Målare-med-Yrkesstolthet skrev:
Nej nej.
Gör han dåligt jobb så får han det i röven senare...
Allt handlar om att utföra ett fackmannamässigt arbete..
Annars har dom inte i marknaden att göra..
Hur tänker du?
Sådana kunder som du är lätta att lura.
Vad vill du ha när du köper en tjänst?
Ärlighet
Och ett gott samarbete.
Tyvärr har firman visat hur dåliga dom är.
I ett tidigt skede.
Det som göms i snö , kommer fram i tävlingen.!
Håller med dig till 100% men samhället idag handlar bara om att utnyttja andra. Särskilt hantverkare har jag varit i krig med flertalet gånger då deras beteende och försök till lurendrejeri varit skrämmande.

De är klart att många är rädda för konfrontation men då får dessa stackare stå sitt kast och bli utnyttjade av skamlösa s.k hantverkare.

Det var inte alltför längesen det fanns en stolthet i branschen där man värderade nöjdheten hos kund minst lika högt som vinsten på utfört jobb.

De dagarna är borta sen länge. Nu är de stenhård konkurrens och företag försöker ta alla genvägar och fulknep de kan för att dra in maximalt på varje jobb. Dessa måste man ställa till svars stenhårt...

Iskisk Iskisk skrev:
Så många frågor så lite svar.

De väll bra ta dialogen med målaren.
och mötas halvvägs.
För alla gör fel i bland.
Visst har du fått in 100 offerter på samma jobb och 99 stycken har legat på nästan samma pris och den 100 har varit 50% billigare så ska du också ha ett jobb som motsvara den kostnaden.
För alla privatkunder frågar alltid minst 20 olika företag om samma jobb och väljer då alltid de billigast.
Då är de alltid 19 företag har nästan samma pris men den 20 företaget är 50%billigar.
som privat kund kan tydligt inte förstå varför 19 företag har samma pris men den 20 är så mycket billigare.
Varför ska han mötas halvvägs när han fått en offert av ett proffs? Ska hantverkare inte stå för sitt ord och kunskaper 2022?

Vidrigt. De är bara för firman att ta de som en läropeng och förbättra sina offerter. Varför ska kunden ta den smällen som en extra kostnad? Vad är det för fel på er som resonerar såhär? Hur beter ni er i allmänhet?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Håller med dig till 100% men samhället idag handlar bara om att utnyttja andra. Särskilt hantverkare har jag varit i krig med flertalet gånger då deras beteende och försök till lurendrejeri varit skrämmande.

De är klart att många är rädda för konfrontation men då får dessa stackare stå sitt kast och bli utnyttjade av skamlösa s.k hantverkare.

Det var inte alltför längesen det fanns en stolthet i branschen där man värderade nöjdheten hos kund minst lika högt som vinsten på utfört jobb.

De dagarna är borta sen länge. Nu är de stenhård konkurrens och företag försöker ta alla genvägar och fulknep de kan för att dra in maximalt på varje jobb. Dessa måste man ställa till svars stenhårt...
Dessutom är det så att i varje nybygge oavsett vad vi tror så har den som fptt uppdraget anlitat någon annan som i sin tur...Så den du pratade med från början är bara en inhyrd nisse från Manpower som inte har några egna kunder utan tvingas acceptera villkoren.

Får man fråga hur många $ till de vill ha?

EddieHansson
Fast pris är ju garantin man köper jämfört med löp. Dyrare men inga överraskningar.

Tycker nog att ta dialogen med firman och förklara att fast pris var viktigt. Ingen idé att bli arg och sätta hårt mot hårt. Priset borde redan innehålla viss marginal för firman att ta av.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L Lusbunken skrev:
Varför ska han mötas halvvägs när han fått en offert av ett proffs? Ska hantverkare inte stå för sitt ord och kunskaper 2022?

Vidrigt. De är bara för firman att ta de som en läropeng och förbättra sina offerter. Varför ska kunden ta den smällen som en extra kostnad? Vad är det för fel på er som resonerar såhär? Hur beter ni er i allmänhet?
Hejsan.
Allt handlar väll om vilket slutresultat man vill ha.
Som alla privatkunder är så vill dom gärna ha en Ferrari men bara betal för en Fiat

• Gilla
tonyjo72
  • Laddar…
S Salaschenko skrev:
Hej
Anlitade en målarfirma som först tvättade huset och därefter började skrapa. De hade uppenbarligen tänkt sig skrapning för 1 dag men meddelade under dagens slut att de räknat alldeles för lågt och deras offert inte skulle hålla om de skulle skrapa mer (står inte specificerat i offerten att de bara skulle skrapa 1 dag).

I offert står att de ska tvätta, skrapa och måla 2lager (+1 lager där det blir trärent). Det behövs uppenbarligen skrapas trärent mer än de tänkt sig. Färgen köper vi själva så det kan inte vara något problem.

Min fråga är: Rent principiellt har väll ändå jag som konsument rätt att de utför jobbet (skrapningen) fackmannamässigt enligt offerten som vi båda parter kommit överens om på förhand. Det är inget löpande, utan en fastpris-offert. Just nu har de lämnat huset halvt skrapat och stora partier trärena.

Jag vill givetvis att det ska bli ett bra jobb, och har viss medkänsla för att alla kan göra (räkna) fel. Vill ju ändå ha ett bra slutresultat. Men visst borde vi egentligen kunna stå på oss och säga att offertens pris gäller, och det ska utföras enligt den. Det står inte att det ska skrapas trärent visserligen, men om det ska utföras fackmannamässigt så innebär det väl det?
Jag tycker att bra hantverkare skall man vara rädd om, alla kan räkna fel och gör de ett bra jobb så jobba med dem inte emot. Tror du har allt att vinna om du är schysst. Tycker många i detta forum har en negativ syn på sina hantverkare (inte du) ha en öppen dialog är alltid bäst.

• Gilla
Tribaliztic och 3 till
  • Laddar…
T tonyjo72 skrev:
Jag tycker att bra hantverkare skall man vara rädd om, alla kan räkna fel och gör de ett bra jobb så jobba med dem inte emot. Tror du har allt att vinna om du är schysst. Tycker många i detta forum har en negativ syn på sina hantverkare (inte du) ha en öppen dialog är alltid bäst.
Mycket kolka ord.

• Gilla
Stefan Modigh
  • Laddar…
Hantverkare är inga välgörare utan lika snikna som alla andra här vi samhället. Tyvärr är dom kungar och ska bestämma det som är bäst för dom själva och då blir det här ett resultat av det.

A andersmc skrev:
Ett fast pris är ett fast pris.

Tänk att du köpt en korv med bröd för 25 spänn. När du ätit halva korven säger korvgubben plötslig: ”Oj, jag räknade visst fel. Du måste ge mig 15 kronor till.”
då hade jag lämnat tillbaka korven och begärt mina 25 spänn tillbaka

Alla vill ha en Ferrari men vill bara betala för en Fiat…

S Salaschenko skrev:
Hej

Frågar er nu ‍♂️
-Vet ni vad fackmannamässigt innebär ? ( vem skall utföra kontroll innan arbetet påbörjas samt under arbetet o vid slutbesiktning) ) och vad kan ni hänvisa till i form av AMA / regelverk/ annat / allmänna bestämmelser/ alltså hur det skal utföras ? finns det dokumenterat i offert eller beställningsskrivelse att allt eller endast den skrapning skall vara fackmannamässigt utfört ? Är firman en firma med fullt yrkeskunniga arbetare ? vilka genomgått lärlingsutbildning i Sverige i de 4 år vilka / i alla tidigare varit krav för att erhålla kompetens såsom målare ? o därefter kan en lärling söka att få utföra de föreskrivna prov vilka en grupp skall kontrollera innan o under samt efter att hela arbetet färdigställts / De fanns eller finns även de vilka har visat full behörighet inom yrket och blivit Målarmästare i Sverige o då krävs i allmänhet minst 8 års eller om omständigheter så kräver mer år med stadigvarande daglig / kontinuerlig fullt yrkesutövande för att kunna nå de kunskaper vilka minst behövs / Sverige har idag ett överflöd av komplett okunniga sk. "yrkesmålare" lycksökare / skurkar / bovar / banditer/ blåbyxemålare/ vilka utger sig för att kunna klara av allt vilket måleriyrket avser både invändigt samt utvändigt jämte vet vad olika underlag kan äventyra om inte rätt behandling utförs ..
Önskar er alla allt gott men ni måste inse att yrkeskunnande och juridik är "outstanding " ett måste / Vänligen Tove&Classe

Måla kan väl alla göra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.