A andersmc skrev:
Så om jag inte betalar korvgubben 15 kronor till kommer han att ta ifrån mig min halvätna korv och slänga den på grillen tills den är helt bränd och sedan ge den tillbaka till mig?

Det är inte bara du utan många andra inlägg tyder på denna inställning. Är det det vi kan vänta oss av den allmänna moralen i dagens Sverige: ”det är säkrast att du betalar hantverkarna mer och mer, annars kommer de att fuska”?
Du kan dra hur många korvhistorier du vill. Till slut är det någon som ska få sitt hus målat och det med ett resultat som står sig i 20 år.

Jag tror att risken är stor att man skrapar mycket mindre än vad som egentligen behövs om man håller fast vid priset och det kommer inte kunna kontrolleras. Det kanske ger synbara problem om 10 år och då kommer man inte få någon hjälp eftersom inga sådana garantier lämnas. Hade det varit ett arbete där det var enklare att kontrollera vad som verkligen behövde göras hade man inte behövt kompromissa, men här blir det antagligen svårt.

Vad vi tycker om moralen och annat i det spelar inte så stor roll. Antagligen betalar man hellre 180tusen för ett perfekt resultat än 150 för något som riskerar att se ut som skit efter 5-10 år.

Vad är det man brukar säga, det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

• Gilla
Byggaren Bengt och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du kan dra hur många korvhistorier du vill. Till slut är det någon som ska få sitt hus målat och det med ett resultat som står sig i 20 år.

Jag tror att risken är stor att man skrapar mycket mindre än vad som egentligen behövs om man håller fast vid priset och det kommer inte kunna kontrolleras. Det kanske ger synbara problem om 10 år och då kommer man inte få någon hjälp eftersom inga sådana garantier lämnas. Hade det varit ett arbete där det var enklare att kontrollera vad som verkligen behövde göras hade man inte behövt kompromissa, men här blir det antagligen svårt.

Vad vi tycker om moralen och annat i det spelar inte så stor roll. Antagligen betalar man hellre 180tusen för ett perfekt resultat än 150 för något som riskerar att se ut som skit efter 5-10 år.

Vad är det man brukar säga, det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.
Det kanske kokar ner till hur man är som person, hur man hanterar bluffmakare och dilettanter. En del kanske tänker "Det är bäst jag viker ner mig och gör som de vill, annars kommer de att göra ett dåligt jobb". Jag tänker i alla fall inte så.

Mina tankar går nog hellre i banorna "om de är så dåliga på att räkna är det risk att de är dåliga på att måla också". Eller "de kanske aldrig har skrapat ett hus tidigare, det är därför de inte vet hur lång tid det tar".

Och vad är det som garanterar att de gör ett bra jobb bara för att kunden låter sig luras? Är det inte snarare risk att det blir tvärt om? En kund som de utan vidare kan blåsa på en massa pengar kommer säkert inte att klaga på att färgen börjat släppa om ett par år. Om han gör det så kommer de naturligtvis att rätta till det, mot lämplig ersättning. De kunde ju inte hjälpa att de räknade fel på vilken sorts färg de skulle måla med förra gången. Och nu blev det visst felräknat igen, så de måste ha ytterligare betalt efter att ha målat halva huset.

• Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det kanske kokar ner till hur man är som person, hur man hanterar bluffmakare och dilettanter. En del kanske tänker "Det är bäst jag viker ner mig och gör som de vill, annars kommer de att göra ett dåligt jobb". Jag tänker i alla fall inte så.

Mina tankar går nog hellre i banorna "om de är så dåliga på att räkna är det risk att de är dåliga på att måla också". Eller "de kanske aldrig har skrapat ett hus tidigare, det är därför de inte vet hur lång tid det tar".

Och vad är det som garanterar att de gör ett bra jobb bara för att kunden låter sig luras? Är det inte snarare risk att det blir tvärt om? En kund som de utan vidare kan blåsa på en massa pengar kommer säkert inte att klaga på att färgen börjat släppa om ett par år. Om han gör det så kommer de naturligtvis att rätta till det, mot lämplig ersättning. De kunde ju inte hjälpa att de räknade fel på vilken sorts färg de skulle måla med förra gången. Och nu blev det visst felräknat igen, så de måste ha ytterligare betalt efter att ha målat halva huset.
Nej det handlar inte om hur man är som person, det handlar om vilken förmåga/tid/möjlighet man har att kontrollera att arbetet görs korrekt.

C
A andersmc skrev:
Är det inte snarare risk att det blir tvärt om?
Absolut, det är ju precis det där TS nu måste läsa av efter bästa förmåga.
Nu förutsatte du att TS har med bluffmakare och dilettanter att göra och det sätter ju i så fall en tydlig riktning för vidare agerande, men till att börja med är det kanske lämpligt att lyssna in målarens syn på saken.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Om nu inte fast pris ska gälla, varför finns ens den avtalsmodellen?
Då borde ju allt göras upp med löpande räkning istället.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Om nu inte fast pris ska gälla, varför finns ens den avtalsmodellen?
Fast pris ska gälla, det är så klart utgångspunkten.

Men när målaren nu säger att det inte gäller längre är det ju inte bara att ringa till polisen och be dem tvinga målaren att måla klart. Nu tvingas TS agera och det kan vara allt mellan att acceptera målarens nya pris till att dra målaren till tingsrätten. Frågan är vad som är bäst för TS i det läget.

C cpalm skrev:
Fast pris ska gälla, det är så klart utgångspunkten.

Men när målaren nu säger att det inte gäller längre är det ju inte bara att ringa till polisen och be dem tvinga målaren att måla klart. Nu tvingas TS agera och det kan vara allt mellan att acceptera målarens nya pris till att dra målaren till tingsrätten. Frågan är vad som är bäst för TS i det läget.
Hmm, ska man behöva agera efter ingånget avtal om fast pris, så låter det ju väldigt jobbigt.

• Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Klart att fastprisavtalet ska gälla. Förklara det tydligt men vänligt. Sedan om du dricksar är ju upp till dig. Fråga annars hur mycket påslag han lagt på för fastprisofferten. Det borde han ju redovisa. Om du överhuvudtaget ska gå med på något ökat pris bör du ju få reda på hur många timmar han räknat för målning. Om målningen sedan går snabbare kan du ju dra ifrån.

var det ditt eller hans förslag med fastprisavtal? Förhoppningsvis hans förslag

• Gilla
keps71 och 2 till
  • Laddar…
S Salaschenko skrev:
Hej
Anlitade en målarfirma som först tvättade huset och därefter började skrapa. De hade uppenbarligen tänkt sig skrapning för 1 dag men meddelade under dagens slut att de räknat alldeles för lågt och deras offert inte skulle hålla om de skulle skrapa mer (står inte specificerat i offerten att de bara skulle skrapa 1 dag).

I offert står att de ska tvätta, skrapa och måla 2lager (+1 lager där det blir trärent). Det behövs uppenbarligen skrapas trärent mer än de tänkt sig. Färgen köper vi själva så det kan inte vara något problem.

Min fråga är: Rent principiellt har väll ändå jag som konsument rätt att de utför jobbet (skrapningen) fackmannamässigt enligt offerten som vi båda parter kommit överens om på förhand. Det är inget löpande, utan en fastpris-offert. Just nu har de lämnat huset halvt skrapat och stora partier trärena.

Jag vill givetvis att det ska bli ett bra jobb, och har viss medkänsla för att alla kan göra (räkna) fel. Vill ju ändå ha ett bra slutresultat. Men visst borde vi egentligen kunna stå på oss och säga att offertens pris gäller, och det ska utföras enligt den. Det står inte att det ska skrapas trärent visserligen, men om det ska utföras fackmannamässigt så innebär det väl det?
Tror du dom hade sänkt fakturan om jobbet gått fortare än målaren tänkt sig, just saying

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S Salaschenko skrev:
Hej
Anlitade en målarfirma som först tvättade huset och därefter började skrapa. De hade uppenbarligen tänkt sig skrapning för 1 dag men meddelade under dagens slut att de räknat alldeles för lågt och deras offert inte skulle hålla om de skulle skrapa mer (står inte specificerat i offerten att de bara skulle skrapa 1 dag).

I offert står att de ska tvätta, skrapa och måla 2lager (+1 lager där det blir trärent). Det behövs uppenbarligen skrapas trärent mer än de tänkt sig. Färgen köper vi själva så det kan inte vara något problem.

Min fråga är: Rent principiellt har väll ändå jag som konsument rätt att de utför jobbet (skrapningen) fackmannamässigt enligt offerten som vi båda parter kommit överens om på förhand. Det är inget löpande, utan en fastpris-offert. Just nu har de lämnat huset halvt skrapat och stora partier trärena.

Jag vill givetvis att det ska bli ett bra jobb, och har viss medkänsla för att alla kan göra (räkna) fel. Vill ju ändå ha ett bra slutresultat. Men visst borde vi egentligen kunna stå på oss och säga att offertens pris gäller, och det ska utföras enligt den. Det står inte att det ska skrapas trärent visserligen, men om det ska utföras fackmannamässigt så innebär det väl det?
Håller helt spontant med dig i ditt resonemang. Stå på dig ! Du som beställare skall inre bli lidande av firmans bristfälliga bedömning av arbetets omfattning och tillhörande tidsåtgång. Ingår i deras uppdrag. Mvh Dag

Jag ogillar sådan här problematik. Jag tar alla hantverkare på löpande räkning så slipper jag risken för tjafs. Jag håller full koll på timmarna och kvalitet i detaljerna, och jag är alltid med och hjälper till som deltagare i teamet så gott jag kan. I gamla hus upptäcks alltid saker och man måste ofta göra på nya sätt, man ändrar sig när man ser hur det blir, osv. Klart bäst för alla parter med löpande räkning. Jag väljer hantverkare på samarbetsförmåga och pålitlighet. Relationen är och ska vara alldeles utmärkt. Samtidigt som vi är ett lag kan jag peta i detaljer (behövs eftersom jag är pedant). De bästa hantverkarna håller också rimligt pris, för de har alltid uppdrag och dessutom en yrkesstolthet och ett anseende att vara rädd om.

• Gilla
Tribaliztic och 7 till
  • Laddar…
Kan inte tycka annat än att det är friman som skall stå för det själva om de gjort en fastpris. Jag har jobbat som konsult väldigt länge inom IT och tar vi ett fastpris så är det mitt/vårat fel om vi räknat fel. Kunden skall inte drabbas för att vi är inkompetenta på att räkna tycker jag. Och jag tycker det är värre om en kund är en privatperson som ett företag "utsätter" såhär... Blir lite utpressning för direkt tänker man att de kommer göra ett dåligt jobb om man tar strid emot det och det kanske förstör ens hus i det långa loppet....
Det är som folk säger.. är det ett fastpris så är det ju INGA företag som drar ner priset om de gör det snabbare och billigare....

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
D Deww skrev:
Jag har jobbat som konsult väldigt länge inom IT och tar vi ett fastpris så är det mitt/vårat fel om vi räknat fel.
Precis. Vi har ofta en faktor 3.14 (pi) vi multiplicerar med på fastpris och går ändå med förlust ibland.

• Gilla
Paintball1
  • Laddar…
Har företaget lämnat ett fast pris så gäller det avtalade priset. Man kan inte komma och grina efter 1 dag att arbetet tar lite längre tid än beräknat. Herregud! Vad är det för oseriöst företag. Bara för dem att bita ihop och köra på. Företaget får väl ta från deras materialvinst för att täcka upp ifall de har räknat lågt på just skrapning. Vänd gärna på steken - skulle företaget dra av på priset om arbetet flyter på snabbare än de har beräknat? Nä, knappast.

C cpalm skrev:
Absolut, det är ju precis det där TS nu måste läsa av efter bästa förmåga.
Nu förutsatte du att TS har med bluffmakare och dilettanter att göra och det sätter ju i så fall en tydlig riktning för vidare agerande, men till att börja med är det kanske lämpligt att lyssna in målarens syn på saken.
Nja, de måste inte vara bluffmakare och dilettanter. De kan vara bluffmakare eller dilettanter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.