62 141 läst ·
190 svar
62k läst
190 svar
Målare vill ha mer betalt för de räknat för lite på skrapning
Det är helt riktigt. Om man är osäker på det pris man ger så kan man göra en option på 1 eller fler skrapningar med en summa. Som många skriver så är det mycket vanligt att man ger ett lågt pris för att sedan ta in resterande på ÄTA jobb. Räkna rätt från början.Claes Sörmland skrev:
Om kunden efter påbörjat arbete säger att han räknat fel i sin budget och kan inte betala fullt pris. Då ska väl hantverkaren vara rädd om den schyssta kunden och mötas på vägen.T tonyjo72 skrev:
Du har fullständigt missuppfattat vad diskussionen handlar om. Det är inte att betala lite och få mycket, det är att betala det pris som utlovats för det arbete som utlovats.M Mr.L.BKK skrev:
Köper du en Fiat för 100.000 kronor förväntar du dig inte en Ferrari för 1 miljon. Men du förväntar dig inte heller att behöva betala 150.000 kronor.
Det är ju trist såklart - och en klassiker. Men jag skulle varit nöjd för att de faktiskt är öppna med sin inkompetens och meddelar dig direkt att de inte löser det på offererad tid.
Vi handlade upp målare till svärföräldrarnas hus. Offerten låg på 250 tkr. Allt verkade gå enligt plan även om vi inte kunde ha total insyn. När den andra fakturan kom som skulle innebära ett totalpris över 400 - och huset var långt ifrån klart - var katastrofen ett faktum. Kontrakt bröts, det blev stämning och slutade i förlikning. För 275 tkr står vi nu med ett trekvartsmålat hus.
Så ärligt talat, det kan vara värre…
Vi handlade upp målare till svärföräldrarnas hus. Offerten låg på 250 tkr. Allt verkade gå enligt plan även om vi inte kunde ha total insyn. När den andra fakturan kom som skulle innebära ett totalpris över 400 - och huset var långt ifrån klart - var katastrofen ett faktum. Kontrakt bröts, det blev stämning och slutade i förlikning. För 275 tkr står vi nu med ett trekvartsmålat hus.
Så ärligt talat, det kan vara värre…
Prova att läsa inläggen en gång till så ska vi se om det går bättre för dig att förstå poängen.L Lusbunken skrev:Jävligt trött på folk som resonerar som du.
Det är för helvete självklart att hantverkaren ska stå för den offert som getts.
Förstå det sinnessjuka om varenda företag skulle börja hålla på sådär..
"Huset var lite större än vi trodde så vi behöver 2 dagar extra"
"vinklarna i huset var väldigt sneda så det tar nån dag eller två extra att lägga klart golvet".
Som hantverkare/företagare får man räkna med saker som är oförutsägbara. Man gör ett gott jobb oavsett vad man kommer överens med kunden om. Är kunden nöjd kan kunden betala extra för jobbet om denna vill. De är ingenting hantverkaren, som i det här fallet, ska ta upp.
Det är klassiskt parasitbeteende.
Dom var där och inspektera och tog jobbet och har de inte gjort en bra värdering av jobbet får de stå sitt kast.
Det får varenda människa i världen göra kan jag upplysa dig om. Ständigt dessa ursäkter eller misstag andra ska betala för.
Inte konstigt att hantverkare idag har ett så dåligt rykte. Dom är ju ett skämt numera.
hur jag resonerar och agerar för egen del har du ingen aning om.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Det är intressant med dessa företag som räknar ”för lågt” och vill ha mer betalt för ett fast pris. Har faktiskt råkat ut för det vid några tillfällen. Dock har jag aldrig råkat ut för en firma som räknat för högt och betalar tillbaka pengar pga det 
Borde inte TS själv insett att den angivna tiden för skrapning var för lågt räknad? Det tar tid att skrapa.
Jag ägde ett hyreshus från 1885. En lägenhet om 317 kvm skulle renoveras och hyras ut som kontorslokal. Under en period då man trodde att huset skulle komma att rivas hade dåligt måleriarbete gjort och nu fanns det massor med flagnande alkydfärg på profilerade snickerier.
Jag hade en sträng målerimästare som konsult och kontrollant. Jobbet gjordes på löpande räkning. Det tog två proffsmålare sex månader att skrapa rent innan de kunde börja att måla om. Jag var med hela tiden och hade koll. Resultatet blev mycket bra.
Jag ägde ett hyreshus från 1885. En lägenhet om 317 kvm skulle renoveras och hyras ut som kontorslokal. Under en period då man trodde att huset skulle komma att rivas hade dåligt måleriarbete gjort och nu fanns det massor med flagnande alkydfärg på profilerade snickerier.
Jag hade en sträng målerimästare som konsult och kontrollant. Jobbet gjordes på löpande räkning. Det tog två proffsmålare sex månader att skrapa rent innan de kunde börja att måla om. Jag var med hela tiden och hade koll. Resultatet blev mycket bra.
Hur ska TS göra det? De flesta är inte hemmasnickare och även om de är det så underskattar den övre majoriteten både materialåtgång och tidsåtgång för de simplaste projekt.G gråsten skrev:
Sedan om de sa eller att det stod 1 dag för skrapning, hur ska TS vara involverad i arbetsfördelningen för det bolaget? De skulle lika gärna ha skickat in en hel brigad för att slipa.
Mitt råd är, lägg fokus på att vara riktigt styv för att se var deras bristning är. Om det är ett AB med god renommé så är risken låg för en konkurs och därmed goda förutsättningar med juridisk press.
Sedan skrev någon att det inte stod fackmannamässigt i offerten….. jag undrar vad man tänker då.
Är det ett takbolag, golvbolag, elbolag…ni förstår, så finns en rimlig förväntan att jobb ska utföras korrekt enl. Rådande normer, oavsett om det står eller inte i offerten, annars kan man i regel friskriva sig för allt, vilket inte är rimligt och hade aldrig hållit i en rättslig dispyt.
Det står ju i trådstarten att tidsåtgången för skrapningsmomentet inte var specad i offerten och att det först i efterhand framkommit hur lång tid målaren hade tänkt sig att det skulle ta.G gråsten skrev:
Och, nej, man kan normalt inte förvänta sig att en lekman borde inse att en målarfirma gjort en sådan felbedömning.
Med det sagt blir jag också lite förvånad över att de hunnit med att skrapa ett halvt hus, varav stora partier trärent på bara en dag och ändå redan spräckt sin tidsplan.
Om TS inte har angett någon tidsåtgång åt målaren för vilken tid skrapningen skall ingå så är det upp till målaren att bedöma åtgången i sitt anbud. Jag skulle dessutom avråda från att gå med på någon ÄTA om det facto inte är någon ändring i omfattningen av arbetet.
Man kan ju tänka sig att om man har räknat för lite tid för skrapningen, så kommer mängden grundmålning som behövs av trärent öka med samma omfattning. eftersom detta förmodligen också torde vara "felkalkylerat".
Ett fastprisavtal är ett avtal om fast pris. Det finns många andra sätt att köpa in entreprenadarbeten på och det bör man välja innan avtalsskrivande.
Ändringar kan ex vara att man har avtalat om 1 strykning och ser att detta inte kommer att räcka och köper till 1 strykning till. Eller att man tycker att friggeboden också skall målas om och köper in detta efter avtalets tecknande. Sådana ändringar och tillägg skall regleras enligt den a-pris lista som man har erhållit i samband med anbudet och avtalsskrivningen. Lycka till med målningsentreprenaden önskar jag TS.
Man kan ju tänka sig att om man har räknat för lite tid för skrapningen, så kommer mängden grundmålning som behövs av trärent öka med samma omfattning. eftersom detta förmodligen också torde vara "felkalkylerat".
Ett fastprisavtal är ett avtal om fast pris. Det finns många andra sätt att köpa in entreprenadarbeten på och det bör man välja innan avtalsskrivande.
Ändringar kan ex vara att man har avtalat om 1 strykning och ser att detta inte kommer att räcka och köper till 1 strykning till. Eller att man tycker att friggeboden också skall målas om och köper in detta efter avtalets tecknande. Sådana ändringar och tillägg skall regleras enligt den a-pris lista som man har erhållit i samband med anbudet och avtalsskrivningen. Lycka till med målningsentreprenaden önskar jag TS.
Då är Du fel ute! Vid fastpris har hantverkaren tagit höjd för detta!S steve5432 skrev:Är jag helt fel ute om jag säger att det är okej om fastpriset drar iväg med 15% pga oförutsedda kostnader?
Jag förstår dock inte hur detta kan bli fel, skrapning+målning borde väl vara något som en målare har hyfsad hum om hur lång tid det tar, lite beroende på vilken sorts färg och panel som sitter på huset.
/s
L Lusbunken skrev:
Jag ska sammanfatta vad jag sagt i tråden så kanske polletten trillar ner även för dig:
1. Juridiskt sett är ett fast pris fast. Dvs konsumenten har rätt att hänvda att avtalet ska gälla.
2. Om merarbetet är stort är risken stor att man inte får den tjänst man avtalat. <= Läs flera gånger till du förstår innebörden av detta. Jag ser inte att det är någon annan än jag som försökt förstå hur stor den risken är (med frågor som TS inte svarat på).
För snitt-konsumenten är #2 ett problem eftersom man inte vet hur arbetet ska utföras för att det ska bli bra. Man kan också ha andra skäl till att inte kunna kontrollera arbetet, tex kanske man har svårt att klättra på ställningar för att inspektera. Därför är det relevant att förstå att man kan gå på en nit även om man har rätt i sak.
Du och några till har fastnat i något primalt behov av att göra världen svartvit och trycka till den som gjort fel (och det kan ju vara kul) men du missar helt att i praktiken är det inte så enkelt för alla att få rätt även när man har rätt. Därför behöver man reflektera över vilken situation man hamnar i om man vidhåller sin position (avtalat pris gäller) - hamnar jag i en god position givet mina egna intressen eller riskerar mitt läge att försämras?
Du bortser helt från risken att hamna i ett sämre läge och därför gör du bort dig med dina hårda ord.
Och för att stilla din nyfikenhet. Nej, jag skulle nog själv inte jämka speciellt mycket i detta fall, jag har svart bälte i att skriva tjänsteavtal och förmågan att kontrollera arbetet som utförs så risken att jag får något annat än det jag köpt är liten. Och nej, när jag själv skriver fastprisavtal kopplat till mantid så har jag friskrivningar för sådant som erfarenhetsmässigt utgör en risk i tidsuppskattningarna och jag jobbar inte mot privatpersoner eller i byggbranschen.