9 031 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Måla yttertaket (takpannor) i ljus färg för att sänka sommartemperaturen?
Bästa alternativet för att minska in- och utstrålningen torde vara välpolerad metall, så läge att tillverka pannor av rostfritt stål?kashieda skrev:
Om omgivningen har lägre temperatur än objektet kommer strålningen från objektet inte att vara lika stor från ett objekt med lägre emissivitet.
Och kulören i synliga spektrat betyder ganska inget alls när vi diskuterar emissivitet i infrarött.
Edit: lade till en negation som gör att första meningen faktiskt blir korrekt.
IR-strålning "rör sig" bara om det finns ett medium som strålning kan färdas i. Men ok, betongpannor är ju inte i mycket kontakt med något på undersidan, så där strålar de. Fast inte in i vinden, utan riktat mot tjärpappen eller vad man har som underlag på sponten. Men det som sedan strålar in mot vinden är ju inte betongpannan utan vanligen träspont under tjärpappen, eventuellt via stenull eller annan isolering som inte heller är genomskinlig för värmestrålning. Råspontens insida (eller vad man har innerst på vindstaket) har ju en helt annan färg än betongpannorna och därmed annan strålningsfaktor. Kanske hårklyverier, men nu gällde ju tråden färgen på pannorna och då ska man titta på färgen av det som strålar inåt också, tycker jag.Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte argumentet.
Jag tänker att de mörka betongpannorna värms upp av solen snabbare än samma betongpannor som är vitmålade. När de värms upp så avger de mer värme och IR-strålning. Denna rör sig åt alla håll inklusive inåt den oisolerade vinden.
Vinden blir därmed i snitt något varmare när pannorna är mörka jämfört med när de är vitmålade när solen lyser vintertid vilket håller vinden torrare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden