Hej!
Tak från -80, betongpannor på läkt och träfiberskiva, ingen papp. Viss mikrobiell påväxt på underlagstaket men inga täcken till att det skulle tränga in vatten ännu.
Finns det någon som helst poäng med att måla taket för att förbättra ytskiktet på pannorna och förhoppningsvis förlänga livslängden ett tag till? Eller sminkar jag bara grisen och det är bättre att bara byta taket direkt även om det inte finns något problem ännu?

Tack på förhand!

Är pannorna verkligen slut?
Om de håller att måla borde de ju hålla ganska många år omålade innan de börjar spricka och falla sönder.

Att måla betongpannor brukar anses jämförbart med att spackla och måla över röta på en träbåt. Det bara försnabbar processen.

C cola88 skrev:
Hej!
Tak från -80, betongpannor på läkt och träfiberskiva, ingen papp. Viss mikrobiell påväxt på underlagstaket men inga täcken till att det skulle tränga in vatten ännu.
Finns det någon som helst poäng med att måla taket för att förbättra ytskiktet på pannorna och förhoppningsvis förlänga livslängden ett tag till? Eller sminkar jag bara grisen och det är bättre att bara byta taket direkt även om det inte finns något problem ännu?

Tack på
C cola88 skrev:
Hej!

Tack på förhand!
Anlitade Decatak för takmålning. De utlovar noggrann kontroll av takets skick och att arbetet endast utförs under rätt väderförhållanden, samt 12 års garanti.

Mindre än ett år senare läcker taket vid snösmältning – något som aldrig hänt tidigare. Fukten har nått takstolarna, med risk för allvarliga skador.

Arbetet utfördes dessutom bara timmar innan kraftigt regn, vilket strider mot deras egna riktlinjer.

Tre oberoende takföretag rekommenderar nu att hela taket måste bytas (ca 220 000 kr).

Reklamation har gjorts utan att vi nått någon lösning. Ärendet går vidare till Allmänna reklamationsnämnden.

Rekommenderar inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.