Hej, under inflytt så gjorde flyttgubbarna tyvärr lite åverkan på några av våra väggar, som jag gått o stört mig på länge så nu fick det vara dags att måla överd dem. Har spacklat med fin spackel på de ställen där de kommit åt , var o köpte en provburk med samma färgkod på Bauhaus och en liten 10cm roller med grov textur som jag sen målat över märkena med.

Tyvärr ser man ganska tydligt var jag varit och rollat eftersom färgen är mycket mer 'glansig' eller flammig där. Står man rakt framför ser man ingen skillnad men i släpljus eller från sidan ser man ganska tydligt att det är övermålat.

Finns det något jag kan göra åt det här? Det ska vara samma färg - såtillvida att det är samma NCS nr och glansvärde.. Det är nästan värre ut nu än när det bara var spacklat . Kan jag ha blandat färgen för lite? Vill helst slippa måla om väggarna helt..

• Vägg med målad fläck där färgskillnad syns; nyanserna skiljer sig under vissa ljusförhållanden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När färgen sitter på väggen så brukar den sakta ändra färg lite.
Så även om du tar från samma burk 5 år senade så är det inte säkert att det blir lika dant.

Antingen får du låta en färgbutik blanda en färg som matchar det som sitter där.Eller att måla allt.

Det har gått ungefär 16h, kanske det tar lite längre tid innan det mattas av?

Düsseldorff
Avvakta lite till och se hur det blir. Tyvärr brukar det vara svårt att bättra skador på släta väggar på det där sättet, brukar ofta sluta med att man får rolla alltihop.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.