Hej! Någon som har erfarenhet av att måla IKEA köksluckor? Insikt i hållbarheten på målningen? Tacksam för alla tips 
Frun målade våra köksluckor (ej ikea) med en elektrisk färgspruta, typ grön bosch eller liknande.
Det tog mycket längre än planerat.
Resultatet blev ok, men färgen släppte lite i kanterna redan år2 (1+2åring nöter kraftigt på kök).
Det drog ut på tiden dels pga vi/hon kraftigt underskattade hur mycket yta som krävs för att måla/torka luckor från ett helt kök, så arbetet fick delas upp i väldigt många etapper i vår källare.
Sen höll inte riktigt den ursprungliga energin hela arbetet igenom, så en del genvägar togs mot slutet.
Resultatet blev ändå okej givet ursprungsläget. Alla bruna 70talsluckor fick en färg som inte såg ut som blöja.
Det blev en hyggligt slät finish, om än med lite rinn där det slarvats.
Generella tips.
Rengör färgsprutan efter varje omgång, den blir den lättare att använda nästa gång om den inte torkat ihop.
Provmåla gärna en bit spånskiva så du får en känsla för hur sprutan funkar och hur mycket färg du kan applicera innan det börjar rinna.
Har du tänkt behålla de målade luckorna länge - var noggrann. (Slipa/tvätta/etc).
Ska det bara hålla något år tills kommande helrenovering och köket redan är i halvrisigt skick - ta genvägar!
Det sparar mycket tid att slippa slipa alla ytor på varenda lucka. Nötningar kan ma dutta mer färg på om det krisar.
Vi blev trots allt nöjda, och det var en nödlösning för att kunna skjuta köksrenovering några år i framtiden.
Det tog mycket längre än planerat.
Resultatet blev ok, men färgen släppte lite i kanterna redan år2 (1+2åring nöter kraftigt på kök).
Det drog ut på tiden dels pga vi/hon kraftigt underskattade hur mycket yta som krävs för att måla/torka luckor från ett helt kök, så arbetet fick delas upp i väldigt många etapper i vår källare.
Sen höll inte riktigt den ursprungliga energin hela arbetet igenom, så en del genvägar togs mot slutet.
Resultatet blev ändå okej givet ursprungsläget. Alla bruna 70talsluckor fick en färg som inte såg ut som blöja.
Det blev en hyggligt slät finish, om än med lite rinn där det slarvats.
Generella tips.
Rengör färgsprutan efter varje omgång, den blir den lättare att använda nästa gång om den inte torkat ihop.
Provmåla gärna en bit spånskiva så du får en känsla för hur sprutan funkar och hur mycket färg du kan applicera innan det börjar rinna.
Har du tänkt behålla de målade luckorna länge - var noggrann. (Slipa/tvätta/etc).
Ska det bara hålla något år tills kommande helrenovering och köket redan är i halvrisigt skick - ta genvägar!
Det sparar mycket tid att slippa slipa alla ytor på varenda lucka. Nötningar kan ma dutta mer färg på om det krisar.
Vi blev trots allt nöjda, och det var en nödlösning för att kunna skjuta köksrenovering några år i framtiden.
Det finns en bra tråd i målningsdelen om spraymålning, rekommendation att börja där. Ett bra resultat kräver, som ovan skriver, gediget underarbete med slipning och grundmålning om färgen ska sitta kvar. Spraymålning på det kan ge ett perfekt resultat.
Jag gjorde en ställning av lite överblivet virke. Satte 3 trallskruvar som varje lucka fick vila på.
Inga problem att måla många. Bara att stapla på höjden
Inga problem att måla många. Bara att stapla på höjden
Produkter som diskuteras: "trallskruvar"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Går superbra. Vi målade om björkfaner-luckor från Ikea och resultatet blev bättre än förväntat. Vi gjorde allt förarbete med tvättning och slipning (var noga med slipning). Grundmålade efter det sen på med två lager färg med en fin skumroller. Blev jättefin yta. Detta var typ 2 år sen och ännu ingen skavank i färgen (färgsläpp lr liknande). Kör!C cmdcvr skrev:
Klart att man ska måla sina köksluckor. Men jag tycker att det är märkligt mycket fokus på sprutlackering och superslät yta. Tänk på att många mer exklusiva kök är handmålade med pensel för att få en mer levande yta.
Kvänum använde i alla fall tidigare Tre Stjerner golvfärg för platsmålning av sina stommar och luckor.
Linoljefärg fäster otroligt bra på det mesta, men är rätt tidskrävande att måla med.
Äggoljetempera ger en fantastisk matt finish som slits vackert (men kanske inte något för den som söker plast perfektion).
Kvänum använde i alla fall tidigare Tre Stjerner golvfärg för platsmålning av sina stommar och luckor.
Linoljefärg fäster otroligt bra på det mesta, men är rätt tidskrävande att måla med.
Äggoljetempera ger en fantastisk matt finish som slits vackert (men kanske inte något för den som söker plast perfektion).
Redigerat:
Fast vad menas med frågan egentligen?
Ikea säljer luckor av olika kvalite.
Folierad spån,
Fint målad MDF
Spegeldörrar i folie eller MDF.
Gillar man inte nyansen eller är de de i behov av renovering?
Mycket kan ges en andra changs.
Min fru står inte ut med mörka dystra färger i kök, så måla kan vara en lösning. Men vad tusan gör man med en stor dyr stenkiva till arbetsbänk. Jag skulle bara acceptera den och tänka på hur mycket pengar förra ägaren lade ner på köket, men så vill jag ha en glad fru...
Men åter till köksluckor.
Sprutmåla hemma är väl inget jag rekomenderar.
Är man duktig på att måla rekomenderar jag pensel för bästa resultat.
Är man mindre duktig rekomenderar jag någon liten roller.
Sen beror det ju på. Har man någon bra plats att stå och måla på eller vill man måla på plats?
Är man lite händig kan man göra nya luckor själv, fast det tar rätt mycket tid...
Ikea säljer luckor av olika kvalite.
Folierad spån,
Fint målad MDF
Spegeldörrar i folie eller MDF.
Gillar man inte nyansen eller är de de i behov av renovering?
Mycket kan ges en andra changs.
Min fru står inte ut med mörka dystra färger i kök, så måla kan vara en lösning. Men vad tusan gör man med en stor dyr stenkiva till arbetsbänk. Jag skulle bara acceptera den och tänka på hur mycket pengar förra ägaren lade ner på köket, men så vill jag ha en glad fru...
Men åter till köksluckor.
Sprutmåla hemma är väl inget jag rekomenderar.
Är man duktig på att måla rekomenderar jag pensel för bästa resultat.
Är man mindre duktig rekomenderar jag någon liten roller.
Sen beror det ju på. Har man någon bra plats att stå och måla på eller vill man måla på plats?
Är man lite händig kan man göra nya luckor själv, fast det tar rätt mycket tid...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden