Det funkar utmärkt att mörklasera bastun - man har använt en norsk svart lasyr hos mig. Ngt vanligt märke som klarar hetta men det var ingen 'specialfärg' vad jag minner mig.
Det är möjligt att man skall vara försiktigare när det gäller vedeldad bastu.
Jag körde igång elaggregatet ett par gånger för att få bort nymålatlukten innan jag använde bastun första gången. Sedan har ingen lukt märkts.