1 446 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Fabriksmålade snickerier - glans?
Hej,
Jag har några fabriksmålade snickerier som behöver bättringsmålas. Mer specifikt är det en del skruvhål som ska spacklas igen och sedan målas över.
Jag tänkte försöka matcha snickerifärgen som ska användas för bättringsmålningen så bra som möjligt glans- och färgmässigt till den fabriksmålade färgen.
Så jag tänkte bara höra om någon vet vad det vanligtvis är för glans på den färg som används till fabriksmålade snickerier (tex fönsterkarmar, golvlister, dörrfoder, osv)?
Jag har några fabriksmålade snickerier som behöver bättringsmålas. Mer specifikt är det en del skruvhål som ska spacklas igen och sedan målas över.
Jag tänkte försöka matcha snickerifärgen som ska användas för bättringsmålningen så bra som möjligt glans- och färgmässigt till den fabriksmålade färgen.
Så jag tänkte bara höra om någon vet vad det vanligtvis är för glans på den färg som används till fabriksmålade snickerier (tex fönsterkarmar, golvlister, dörrfoder, osv)?
Ta med dig en bit list till färgbutiken så hjälper dom dig!N NyfikenVit skrev:Hej,
Så jag tänkte bara höra om någon vet vad det vanligtvis är för glans på den färg som används till fabriksmålade snickerier (tex fönsterkarmar, golvlister, dörrfoder, osv)? Jag tänkte försöka matcha snickerifärgen som ska användas för bättringsmålningen så bra som möjligt glans- och färgmässigt till den fabriksmålade färgen nämligen.
Tänk på att slipa lite lätt på det fabriksmålade innan du målar på det så att du får en bra vidhäftning..
I det här fallet är det fönsterkarmar som redan är monterade, så de är inte så lätta att ta med till butik.Bicmac skrev:
Men är det inte ungefär samma glans på alla fabriksmålade snickerier (fönsterkarmar, golvlister, dörrfoder, osv)? Jag tänker mig alltså för "standardvarianten" av sådana snickerier i NCS S 0502-Y kulör. Så inte någon "specialvariant" beställd med en viss glans eller kulör.
Ja tittar du på lister hos dom proffesionella byggvaruhusen såsom Beijer, Derome mm. Så har dom sina egna billiga märken som Raw hos Beijer dessa håller ingen vidare i lackningen utan känns som en billigare behandling, förmodligen för att kunna konkurrera med billigare varuhus..Så jag tror inte att det är så enkelt!N NyfikenVit skrev:I det här fallet är det fönsterkarmar som redan är monterade, så de är inte så lätta att ta med till butik.
Men är det inte ungefär samma glans på alla fabriksmålade snickerier (fönsterkarmar, golvlister, dörrfoder, osv)? Jag tänker mig alltså för "standardvarianten" av sådana snickerier i NCS S 0502-Y kulör. Så inte någon "specialvariant" beställd med en viss glans eller kulör.
Du får köpa färgprov ifrån färghandlaren och testa dig fram..
Kanske, men frågan gällde inte kvaliteten på färgen i det här fallet, utan glansnivån (15, 20, 40, eller vad det nu kan vara).Bicmac skrev:
Ja tittar du på lister hos dom proffesionella byggvaruhusen såsom Beijer, Derome mm. Så har dom sina egna billiga märken som Raw hos Beijer dessa håller ingen vidare i lackningen utan känns som en billigare behandling, förmodligen för att kunna konkurrera med billigare varuhus..Så jag tror inte att det är så enkelt!
Du får köpa färgprov ifrån färghandlaren och testa dig fram..
Och glansnivån är väl ungefär densamma på "standardsnickerier" i NCS S 0502-Y kulör? I alla fall när jag tittar på golvlister, dörrkarmar, osv på Bauhaus, Hornbach, etc.
Jag använde Jotuns snickerifärg med glans 15 på gamla företaget när vi bättrade eller målade om snickerier. Är nog närmsta. Tror glansen ligger runt 25 på fabrikslackat men blir lite mattare än om man målar själv med pensel.
Ja, det beror på vad för alternativ för glans som finns tillgängliga från tillverkaren av snickerifärgen också. Tex för Jotun Lady Supreme Finish finns bara 15 och 40 att välja på (inget däremellan).L Liljeros skrev:
De två alternativen för glans verkar för övrigt vara vanliga även hos andra tillverkare. Så det är lite lustigt om det blivit "standard" för fabriksmålade snickerier att använda glans 25. Men det kanske är som du skrev att glansen på fabriksmålat blir lite mattare än om man målar själv med pensel (vid samma glansnivå på själva färgen), så fabriksmålat glans 25 motsvarar ungefär handmålat glans 15.
Får nog ta och testa med glans 15 då och se hur det blir. Det kanske också syns mindre att man "bättrat" om den bättringsmålade ytan är lite mattare än övriga ytor på snickerierna, än tvärtom? Glans 40 på den bättringsmålade ytan blir nog för hög glans i det här fallet då.
Redigerat:
Mycket beror ju på hur du ska bättra, ska du bara snygga till stötskador är det att rekommendera att verkligen bara dutta på skadan varsamt. Är det större märken och man är petig så skulle jag nog nästan måla om hela den karmdelen.N NyfikenVit skrev:Ja, det beror på vad för alternativ för glans som finns tillgängliga från tillverkaren av snickerifärgen också. Tex för Jotun Lady Supreme Finish finns bara 15 och 40 att välja på (inget däremellan).
De två alternativen för glans verkar för övrigt vara vanliga även hos andra tillverkare. Så det är lite lustigt om det blivit "standard" för fabriksmålade snickerier att använda glans 25. Men det kanske är som du skrev att glansen på fabriksmålat blir lite mattare än om man målar själv med pensel (vid samma glansnivå på själva färgen), så fabriksmålat glans 25 motsvarar ungefär handmålat glans 15.
Får nog ta och testa med glans 15 då och se hur det blir. Det kanske också syns mindre att man "bättrat" om den bättringsmålade ytan är lite mattare än övriga ytor på snickerierna, än tvärtom? Glans 40 på den bättringsmålade ytan blir nog för hög glans i det här fallet då.
Min erfarenhet är att absolut närmast fabrisklackat uppnås med en microfiberroller samt Jotuns snickerifärg i glans 15. Det använda jag när mindre partier av snickerier skulle målas upp såsom lister och dylikt och det inte var värt att ta merkostnader för fabrikslack pga dyra startkostnader. Fick mig veterligen aldrig en anmärkning på detta vid några besiktningar.
I det här fallet är det några skruvhål i fönsterkarmar. Någon har skruvat i skruvar tidigare och sedan tagit bort dem.L Liljeros skrev:
Att byta ut hela fönsterkarmen är inte ett alternativ. Vill också undvika att måla om hela fönsterkarmen, eftersom man då kommer se skillnad mellan fönsterkarmen som då blir handmålad, jämfört med fönsterramen som fortfarande är fabriksmålad. Så tanken är att spackla igen skruvhålen med snickerispackel eller snabbspackel, och sedan "duttmåla" över det.
Redigerat:
Klicka här för att svara