Hej!

Behöver bättringsmåla södersidan på vår fasad för att nästa år fortsätta med resterande väderstreck.

Huset är för 6 år sedan målat med Flügger Wood Tex 05 (gjort av tidigare ägare). Tycker resultatet är sådär. Även på norrsida har färgen börjat spricka och flagna på sina ställen. Nu när jag tittar på att köpa ny färg inser jag att Flügger är direkt pissdyr, 4200 kr för 9,1 liter av den kulör vi behöver.

När jag söker runt ser jag inte mycket kommenterar om just Flügger, de flesta verkar måla med Caparol och Demidekk som även är billigare.

Finns det någon anledning att fortsätta måla med Flügger? Blir det enklare eller bättre resultat om jag fortsätter på samma "färgsystem" eller kan jag lika gärna byta? Kommer givetvis skrapa av lös färg samt olja och grunda trärena partier.

Mats-S
Körde tidigare med färg från "Fina Gatan" men när Rustas Premium Fasad fick bäst i test på Folksams stora test av utomhusfärger så gav jag den en chans när det var dags för ommålning. Har aldrig ångrat det bytet trots alla skratt från finsmakare och skeptiker. Resultatet var bättre och hållbarare än vad Fina Gatan hade presterat tidigare :)

https://www.rusta.com/sv-se/farg-ta...-red-narmaste-ncs-kod-s5040-y90r-104014310202

- Lättbearbetad och täcker bra
- Fin glans och yta
- Hållbar på utsatta lägen
- MYCKET Prisvärd :) (drygt 100 kr/l)

MEN ... jag är så lyckligt lottad att jag kör med obruten "cottage red" på både villa och sommarställe, så bara att köpa och måla utan krusiduller :) Måste man bryta färgen är det nog tyvärr Fina Gatans priser som gäller 😉

Redigerat:
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Om det blir bra beror mer på om det är samma färgtyp dvs att de är kompatibla än specifikt märke. Fast färg ska inte släppa så snabbt oavsett märke så frågan är vad det är målat med tidigare?

Z z_bumbi skrev:
Om det blir bra beror mer på om det är samma färgtyp dvs att de är kompatibla än specifikt märke. Fast färg ska inte släppa så snabbt oavsett märke så frågan är vad det är målat med tidigare?
Tror Flugger Wood Tex 05 är en akrylatfärg. Ska snacka med dem i färgbutiken imorgon tänkte jag.

Varför det tidigare ägare målat släpper vettifan. Kan det vara dåligt förarbete? Färgen under är troligen likande, huset är byggt 2001 och tror de målat med liknande färg alla år.

Jag har målat fönstren med Flügger och panelen med Demidekk... Demidekk har hållit mycket bättre...

• Gilla
aintnouseintrying
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.