Hej!

Jag har ett tak med betongpannor från 82 där solceller är installerade. Undertaket är kraftig takduk som skarvas. Skarven gör att jag kan kika upp på bärläkten och undersidan av pannorna här och där från vinden. Jag noterade i våras att det på ett ställe finns blånad och vitmögel på en bit av läkten. Vi har en utbyggnad och problemet befinner sig precis i skarven mellan orginaltak (från 82) och taket för utbyggnaden (från 92).

Då vi har solceller kan jag inte komma åt detta ovanifrån. Jag har sprayat området med Jape MögelFri vid 3 tillfällen via vinden. Nu undrar jag om ni tror det går att måla träet underifrån för att skydda det mot väta. Väta tränger in mha kapillärkraften i överlappet mellan pannor i mycket små mängder vid långvarig nederbörd eller väldigt långvarig hög luftfuktighet. Detta sker inte bara på denna plats ytan över hela taket. Taket är för ett år sedan behandlat och målat.

Tacksam för era tips på om det dels går att måla eller om jag bör ta till någon annan åtgärd.

Kan tillägga att jag tänkte täta i överlappen mellan pannorna med denna (https://www.hornbach.se/p/sanitetsk...BjjDrn29i113Q1rrAC8BGHRGTA7ypmYYaAngSEALw_wcB) vid just denna plats för att förhindra att mer väta kommer in.

• Takpannor underifrån, träbjälkar, suddig hand, mörkt utrymme, grått damm eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.