R
tänkte bara återkoppla till tråden. Jag torrla toaletten, polerade med krompolish, gav inget resultat. Gick över till att hälla en massa kaustiksoda och lite vatten, sen fick de står 5 minuter och bubbla. Därefter gick jag på det igen och fick tisllut bort det. Fasen vad det satt!

R
Ja nu är man tillbaka i tråden igen. Som jag skrev ovan provades allt, ren kaustiksoda kokade i toaletten men inte ens de fick de att bli bättre. Jag skulle därför vilja måla om nere i toaletten. Vilken typ av färg kan jag måla med som klarar av "påfrestningen" att vara under vatten när de är klart o ta "skit" sp att säga. Emaljlack tänkte jag på men de verkar bara säljas i små stift, jag behöver en liten burk och pensla på! Eller vilken färg ska man ta/spray?

Jag har gjort samma erfarenhet som du.

Att efter att ha polish-behandlat det missfärgade porslinet,
som var resultatet av vad nu de polska snickarna hällde i toan.
Så kommer nu missfärgningarna tillbaka successivt.

Men jag tror inte det finns någon räddning.
Bara att slanta upp ett par loppor på en ny tron.
Och det skall vi väl kunna leva med :)

Jag hade nog provat med en 2-komponentsfärg från biltema tex.
Kostar 200-250:-
Enklast och fräschast vore givetvis att byta hela stolen.

R
hmm vilken 2-komponent på biltema? Länka gärna, vore super sjysst!
Att byta toalettstolen hade jag också gjort men de är en vägghängd toa och får då infästningar på annat ställe nästa gång med fula hål osv.

Peter2400 skrev:
Jag hade nog provat med en 2-komponentsfärg från biltema tex.
Kostar 200-250:-
Enklast och fräschast vore givetvis att byta hela stolen.
Jag tror man blir besviken om man försöker måla.

Målarfärg, om det så är polyuretan eller epoxi, kan inte jämföras med den yta som glaserat porslin har i hårdhet och glans.
Det kommer nog inte hålla sig fräscht länge är jag rädd.

Roland112 skrev:
hmm vilken 2-komponent på biltema? Länka gärna, vore super sjysst!
Att byta toalettstolen hade jag också gjort men de är en vägghängd toa och får då infästningar på annat ställe nästa gång med fula hål osv.
Vi målade vårt gjutmarmor badkar för 7 år sen och använde ImageUploadedByByggahus.se1405206490.114082.jpg
och grundfärg, det har hållt väldigt bra.
Det är en väldigt hård och glansig yta
men det är en stor skillnad på badkar och en toa.
Om det är viktigt för dig att det blir bra så hade jag inte chansat på biltemas färg, international kostar det dubbla men där vet man vad man får, men jag har ingen aning om färgen tål att stå under vatten konstant

R
verkar omöjligt så jag ger upp, tack iaf.

Har du provat med någon av alla syror som föreslagits? Kaustiksoda är inte en syra utan starkt basiskt och fräter delvis på andra saker än syror. Om du gör ett försök med någon syra så ge inte upp redan efter fem minuter. Fem timmar är mer lagom.

Angående internationals polyuretanlackfärg så tål den absolut att vara permanent under vatten. Den är utmärkt att lacka båtar med. Trots detta är jag tveksam till om det fungerar som yta i en toalett.

En ny vägghängd kostar inte många tusingar, jag skulle satsa på det

R
snackade med en jag känner som jobbar på colorama, han gav mig kakelfärg och vips så är toalettstolskröken som ny! Vit och fin och inga fula missfärgningar. Har förvisso bara haft de nu i ett par dagar men testade med toalettborste och gnodde på det men de är som pansar och sitter perfekt.
Testa gärna själva ni som behöver =)

R
tänkte bara jag skulle återkoppla till denna tråden med hur de gick.
Kakelfärgen jag använde fungerade en tid, den gulnade dock och började sedan flagna. Jag skaffade då en trissa till borrmaskin som ser ut som en sådan man rengör tex grillgaller med (stålborste). Jag körde med denna och alla belägningar försvann direkt. Dock skapar trissan svarta beläggningar i porslinet istället men dessa gick att polera bort med krompolering.
Idag ser kröken ut som ny och det är en fröjd att ha en fräsch toalett! Hett tips till alla som har problem med beläggningar i toalettkröken!

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Axialborste-19205/

tack

Så bra att det löste sig. Jag undrar fortfarande om inte någon syra hade varit effektivt. Provade du det?

R
jag testade med ren kaustiksoda, hjälpte inte ett alls tyvärr. Ståltrissan var de enda som funkade. Nu är de lent och fint igen =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.