Jag har fått hjälp av målare att måla min nya träfasad på mitt hus. Virket är mellanstruket och har varit uppsatt i 8 månader innan det målades med en strykning av målaren. Undrar om det är bra gjort. Jag är rädd att det är för tunnt och vill visa bilder för kommentar. Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Centano! Huset är målat en strykning med akrylatfärg av målaren. Trät är grundmålat och mellanstruket en gång på fabrik. Dock var tydligen inte alla mellanstrukna fick jag veta i efterhand. Enligt målaren är det jättefint men jag är osäker på om det håller upp mot 15 år innan nästa målning.Centano skrev:
Från tillverkarens hemsida:
"INTACT Total målas i två-skiktsystem på såväl omålade som på tidigare målade ytor. På nytt trä och slitna målade fasader målas först INTACT Primer och sedan ett skikt INTACT Total akrylatfärg. På tidigare målade fasader i gott skick målas två gången med INTACT Total akrylatfärg."
Så det blir väl en tolkningsfråga om mellanstrykningen kan ersätta INTACT primer och därmed ett skikt INTACT Total akrylatfärg räcker. Vad gjordes mellanstrykningen med för färg? Intakt primer är en alkydgrundfärg, rätt standard på marknaden numera.
"INTACT Total målas i två-skiktsystem på såväl omålade som på tidigare målade ytor. På nytt trä och slitna målade fasader målas först INTACT Primer och sedan ett skikt INTACT Total akrylatfärg. På tidigare målade fasader i gott skick målas två gången med INTACT Total akrylatfärg."
Så det blir väl en tolkningsfråga om mellanstrykningen kan ersätta INTACT primer och därmed ett skikt INTACT Total akrylatfärg räcker. Vad gjordes mellanstrykningen med för färg? Intakt primer är en alkydgrundfärg, rätt standard på marknaden numera.
Jag tolkar det som det bara ska vara en strykning, efter grundmålning, på tidigare omålat trä. Svårt att göra någon direkt bedömning efter bilderna, men kan väl bara säga att det ser fint ut. Det är inte bra med för tjocka lager med färg på nytt trä heller.
Jag kan nog lova dig att det utan vidare håller 20år, kanske längre. Det som mest avgör är hur petig man är på skicket.
Jag kan nog lova dig att det utan vidare håller 20år, kanske längre. Det som mest avgör är hur petig man är på skicket.
Tack för svar! vet inte vad för färg som virket är målat med på fabrik men tror det är akrylatfärg. Skall fråga entreprenören om ett skikt Intact Total räcker. Jag tycker det ser tunnt ut, kvistar lyser igenom. Det kanske brukar se ut så här tunnt trots att det är nymålat?Claes Sörmland skrev:
Från tillverkarens hemsida:
Tack för ditt svar! Det fick mig att slappna av. Bra att veta att för tjocka lager inte är bra på nytt trä.A AG A skrev:Jag tolkar det som det bara ska vara en strykning, efter grundmålning, på tidigare omålat trä. Svårt att göra någon direkt bedömning efter bilderna, men kan väl bara säga att det ser fint ut. Det är inte bra med för tjocka lager med färg på nytt trä heller.
Hoppas att grundmålningen är alkyd för det är standard numera, grundfärg i alkyd och sen en akrylat på det. Av någon anledning fungerar det bättre än att bara smacka på akrylat rakt på träet, kanske för att alkydfärgen innehåller fettsyror som går djupare in i träet?F Fett novis skrev:
Ja,hoppas att det är alkydgrundfärg. Ska ta upp det med entreprenören. Man vill helst inte att det ska sluta med en reklamation, utan man hoppas ju naturligtvis att allt är utfört fackmanna mässigt.Om det blir för många frågetecken kring utförandet är det väl bäst att be någon besiktningsman kolla upp det hela. Vill ju inte att det t.ex blir fula färgskiftningar vid kvisthål eller att färgen börjar flagna om ett år.Claes Sörmland skrev:
Man brukar ju tradiotionellt alltid måla två lager toppfärg för att grundfärg eller annan befintlig färg inte ska lysa igenom. Men idag finns det ju så många nya system som innehåller grundfärg o toppfärg i ett o allt möjligt. Men ser ut som du har en matt färg. Då blir det mer genomslag. Man ser träet mer. Åldringar, kvistar mm och fasaden får liksom mer "liv" än en fasaden målad med blank eller halvblank färg.
Tack för kommentar! Har nu pratat med entreprenören och fått veta att allt är i sin ordning. Ett lager färg ska räcka och kvistar/ ådringar som lyser igenom är helt normalt när det är nymålat. Det är inte kvistmålat och fick veta att det aldrig görs på trä utomhus eftersom färgen är så ”vass”. Fick även veta att målningen håller 7-8 år innan det behöver målas igen(jag trodde att det brukar vara ca 10-15 år). Så jag tänker att då är väl allt som det ska vara och jag bör vara nöjd med målningen av mitt hus?C Cold Gin skrev:Man brukar ju tradiotionellt alltid måla två lager toppfärg för att grundfärg eller annan befintlig färg inte ska lysa igenom. Men idag finns det ju så många nya system som innehåller grundfärg o toppfärg i ett o allt möjligt. Men ser ut som du har en matt färg. Då blir det mer genomslag. Man ser träet mer. Åldringar, kvistar mm och fasaden får liksom mer "liv" än en fasaden målad med blank eller halvblank färg.
Fast grundfärgerna numera är ju inte äkta alkyd som dom var tidigare utan nu är det någon hybridvariant, Teknos har eller hade iaf för 2år sen den riktiga varianten.Claes Sörmland skrev: