Hejsan gänget!

Behöver lite tips och råd gällande målning av tryckt altanräcke. Erfarenheter från er som lyckats mindre bra (så man inte gör samma misstag), och ni som har lyckats bra.

Till våren ska jag bygga ett altanräcke på 60-70 meter. Jag skulle vilja ha allt vitt förutom överliggaren, men inser att jag inte kommer att hinna både bygga och måla i år.. För många projekt på gång samtidigt som måste bli klara. 😊

Har läst om rätt många som har målat sina räcken i otryckt virke men vars räcken har blivit rötna efter bara några få år, så funderar på det här med att måla på tryckat vilket även skulle passa bättre i min tidsplan..

Läser att en del som förespråkar Alcro bestå fönsterfärg (som är den tätaste produkterna i deras system), mendans andra skriver att man ska köra på diffusionsöppen färg (som ändå låter rätt logiskt så man inte stänger in fukten iom att man målar runt om) som linoljefärg eller alkydoljefärg. Någon som har kört med vit lasyr? Vit slamfärg kanske vore något (om det finns), men kanske inte är så kul att bli vit om underkroppen om man hänger lite på räcket.

Googlar man runt lite snabbt så står det ofta att det går lika bra att måla torkat tryckt som att måla otryck, bara att man håller under rekommenderad fukthalt när man målar. Men samtidigt hittar man skapligt många trådar där folk som väntat både ett och två eller flera år som har målat på tryckt där det ändå har flagnat efter två år.

Det hade varit väldans intressant att höra.. Ni som har väntat i 1-2 år och målat torrt tryckt virke och där det har flagnat efter 2 år, hur har ni målat och vad har ni använt er av för färg? Och ni som har väntat lika länge men där inte färgen har flagnat efter låt säga 5 år, hur har ni målat och vad har ni använt er av för färg?

Målade ett plank för ca 10 år sedan. Grundade med Jotun Visir och målade sedan två gånger med Alcro bestå fasad. Detta håller än idag.

Satte upp en ny planksnutt för ca 5 år sedan, denna målades med Alcro täcklasyr, detta fick skrapas och målas om förra sommaren då ca 20-30% börjat flagna.

Ska måla en pergola till våren och kommer köra täcklasyr även då!

Tror det viktiga är att det är torrt, så vänta minst ett år efter att det är uppsatt!

• Gilla
Lassetasse
  • Laddar…
Jag har målat tryckt virke med linoljefärg och jag ser inga problem. I de fall då jag målat alla sidor har jag tänkt lite mer på fukthalt men annars torkar det i alla fall (eftersom det sitter luftigt). Självklart inget virke som är plaskblött men mycket har inte varit "målartorrt".

• Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
Du bör vänta minst ett år om det är tryckt virke så det får torka upp.

Alternativt att du köper vanligt virke och förmålar i varmt rum.

Grund plus 2 ggr täck.

Så gjorde jag där jag köpte regelvirke 45x45 och 90x90 och slipade innan grundning.Behövde inte speciellt mycket slipning. Köp virke på riktig brädgård så brukar det finnas bra virke och inte elände från Byggmax

• Gilla
Bobbobula
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.