6 446 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Måla köksstomme/köksluckor
Hallå!
Tänkte måla om köket och har för närvarande hela kökets väggar med Inova silkesmatt S0502-Y och listerna i obruten vit (Nordsjös ready v40, glansgrad 40). Min fundering är om det kommer se fult ut om jag kör på samma färger för köksinredningen, dvs målar köksstommarna i samma obrutna vitfärg och köksluckorna i S0502-Y? Vill ha ett vitt kök och sen inreda med detaljer för att bryta av det vita. Skall även in med en ekskiva som köksbänk. Vad tror ni om detta?
En sak till också, när jag ska måla köksstommarna, hur går jag tillväga? Hittar ingen riktig bra steg för steg guide för hur man gör, eller är det bara så enkelt som att tvätta av ytan och måla på färgen om stommarna inte har några skravanker och behöver spacklas?
Tack på förhand!
Tänkte måla om köket och har för närvarande hela kökets väggar med Inova silkesmatt S0502-Y och listerna i obruten vit (Nordsjös ready v40, glansgrad 40). Min fundering är om det kommer se fult ut om jag kör på samma färger för köksinredningen, dvs målar köksstommarna i samma obrutna vitfärg och köksluckorna i S0502-Y? Vill ha ett vitt kök och sen inreda med detaljer för att bryta av det vita. Skall även in med en ekskiva som köksbänk. Vad tror ni om detta?
En sak till också, när jag ska måla köksstommarna, hur går jag tillväga? Hittar ingen riktig bra steg för steg guide för hur man gör, eller är det bara så enkelt som att tvätta av ytan och måla på färgen om stommarna inte har några skravanker och behöver spacklas?
Tack på förhand!
Varför blanda två olika nyanser av vitt på skåpen?
Jag tror att den brutna vita (0502-Y) blir snyggast på både stommen och luckan.
Ditt förslag om målningen av stommar verkar bra.
1. Målartvätta
2. Slipa
3.Grundmåla om det kommer fram trä
4. Spackla
5. Slutstryk, minst två gånger.
Om stommarna är bra räcker målartvätt och slutstrykning.
Jag tror att den brutna vita (0502-Y) blir snyggast på både stommen och luckan.
Ditt förslag om målningen av stommar verkar bra.
1. Målartvätta
2. Slipa
3.Grundmåla om det kommer fram trä
4. Spackla
5. Slutstryk, minst två gånger.
Om stommarna är bra räcker målartvätt och slutstrykning.
Tänkte att det kanske skulle vara snyggt att få lite nyansskillnad mellan stomme och skåpslucka, även fast den inte är så stor. Dock så kommer det vara skillnad i glansighet mellan stomme och lucka så det blir nog bra med den brutna vita på bägge. Tack för svaret, bara att sätta på sig målarrocken och börja arbeta! 
Klicka här för att svara