17 391 läst ·
21 svar
17k läst
21 svar
Måla kakel med epodex kakelfärg
Medlem
· Stockholms Län
· 134 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 134 inlägg
Färgen sitter kvar men är inte helt immun mot repor. Det handlar dock inte om djupa repor, utan snarare ytliga märken som i vissa fall till och med kan gå att gnugga bort. Ytan är dock inte lika hård som en traditionell klinkerplatta. Syns säkert mer eller mindre också beroende på vilken kulör man väljer. På nåt ställe har det även gått en liten färgflisa där något hårt har tappats i golvet.
Sammanfattningsvis blir resultatet inte som ett helt nytt golv och det är kanske inget man väljer om man redan har ett hyfsat fint badrum. Däremot är det en prisvärd lösning om man vill fräscha upp ett befintligt badrum som i grunden är fungerande men börjar kännas lite daterat.
Angående slipning så körde jag över ytan en gång med en excenterslip och torkade av med någon typ av primer/rengöringsspray som följde med.
Sammanfattningsvis blir resultatet inte som ett helt nytt golv och det är kanske inget man väljer om man redan har ett hyfsat fint badrum. Däremot är det en prisvärd lösning om man vill fräscha upp ett befintligt badrum som i grunden är fungerande men börjar kännas lite daterat.
Angående slipning så körde jag över ytan en gång med en excenterslip och torkade av med någon typ av primer/rengöringsspray som följde med.
Tack för svarA Attackbävern skrev:Färgen sitter kvar men är inte helt immun mot repor. Det handlar dock inte om djupa repor, utan snarare ytliga märken som i vissa fall till och med kan gå att gnugga bort. Ytan är dock inte lika hård som en traditionell klinkerplatta. Syns säkert mer eller mindre också beroende på vilken kulör man väljer. På nåt ställe har det även gått en liten färgflisa där något hårt har tappats i golvet.
Minns du vad du körde för grovlek på pappret? Tack för hjälpen!
Medlem
· Stockholms Län
· 134 inlägg
Det låter lite liknande våra förutsättningar då 🙂 Om jag minns rätt så slipade vi med 120 papper.Sandrasun skrev:
Tack för svarVårt badrum är i "dugligt skick" men fult som stryk
Dock relineat, så vi har liksom ingen jättelust att göra en fullskalig renovering i nuläget. Vi har stått och vägt mellan microcement och att måla om - men microcementet (som vi nog vill ta in hjälp för) blir en 60' ish och inte nödvändigtvis mycket snyggare.
Minns du vad du körde för grovlek på pappret? Tack för hjälpen!
Medlem
· Västra Götaland
· 245 inlägg
Skapade en annan tråd där jag efterlyser resultat av hur målat kakel ser ut över tid. Detta golv målades för typ 2 år sen, hade varit jätteintressant att se hur det ser ut idagA Attackbävern skrev:
Klicka här för att svara