Vad fint det blev! Använde ni vanlig latexfog i skarvarna som målades över?

L Linze skrev:
Vad fint det blev! Använde ni vanlig latexfog i skarvarna som målades över?
Om du tänker på fogarna i golvet så använde vi fogpenna för att de skulle bli vita igen. Jag minns inte om det följde med i kitet vi köpte eller om man fick köpa till dessa.

Nu överväger vi på allvar att måla om ett badrum med Epodex. Tänkte bara fråga om ni fortfarande är nöjda? Sitter färgen kvar ordentligt?

Hur mycket slipade ni innan målning?

Färgen sitter kvar men är inte helt immun mot repor. Det handlar dock inte om djupa repor, utan snarare ytliga märken som i vissa fall till och med kan gå att gnugga bort. Ytan är dock inte lika hård som en traditionell klinkerplatta. Syns säkert mer eller mindre också beroende på vilken kulör man väljer. På nåt ställe har det även gått en liten färgflisa där något hårt har tappats i golvet.

Sammanfattningsvis blir resultatet inte som ett helt nytt golv och det är kanske inget man väljer om man redan har ett hyfsat fint badrum. Däremot är det en prisvärd lösning om man vill fräscha upp ett befintligt badrum som i grunden är fungerande men börjar kännas lite daterat.

Angående slipning så körde jag över ytan en gång med en excenterslip och torkade av med någon typ av primer/rengöringsspray som följde med.

A Attackbävern skrev:
Färgen sitter kvar men är inte helt immun mot repor. Det handlar dock inte om djupa repor, utan snarare ytliga märken som i vissa fall till och med kan gå att gnugga bort. Ytan är dock inte lika hård som en traditionell klinkerplatta. Syns säkert mer eller mindre också beroende på vilken kulör man väljer. På nåt ställe har det även gått en liten färgflisa där något hårt har tappats i golvet.

Sammanfattningsvis blir resultatet inte som ett helt nytt golv och det är kanske inget man väljer om man redan har ett hyfsat fint badrum. Däremot är det en prisvärd lösning om man vill fräscha upp ett befintligt badrum som i grunden är fungerande men börjar kännas lite daterat.

Angående slipning så körde jag över ytan en gång med en excenterslip och torkade av med någon typ av primer/rengöringsspray som följde med.
Tack för svar :) Vårt badrum är i "dugligt skick" men fult som stryk :D Dock relineat, så vi har liksom ingen jättelust att göra en fullskalig renovering i nuläget. Vi har stått och vägt mellan microcement och att måla om - men microcementet (som vi nog vill ta in hjälp för) blir en 60' ish och inte nödvändigtvis mycket snyggare.

Minns du vad du körde för grovlek på pappret? Tack för hjälpen!

Sandrasun Sandrasun skrev:
Tack för svar :) Vårt badrum är i "dugligt skick" men fult som stryk :D Dock relineat, så vi har liksom ingen jättelust att göra en fullskalig renovering i nuläget. Vi har stått och vägt mellan microcement och att måla om - men microcementet (som vi nog vill ta in hjälp för) blir en 60' ish och inte nödvändigtvis mycket snyggare.

Minns du vad du körde för grovlek på pappret? Tack för hjälpen!
Det låter lite liknande våra förutsättningar då 🙂 Om jag minns rätt så slipade vi med 120 papper.

• Gilla
Sandrasun
  • Laddar…
A Attackbävern skrev:
Vi målade golvet och de inte fullt så eleganta mönstrade kakelplattorna och bården på väggarna. Resultatet blev fullt godkänt tycker vi och badrummet upplevs som modernare efteråt. Färgen torkade ganska snabbt så det gällde att måla snabbt och inte så stora ytor åt gången.
Skapade en annan tråd där jag efterlyser resultat av hur målat kakel ser ut över tid. Detta golv målades för typ 2 år sen, hade varit jätteintressant att se hur det ser ut idag :) För i bilden är det jättefint. så om du har lust och möjlighet får du jättegärna dela med dig av hur det ser ut nu nästan 2 år senare :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.