Hej!

Jag ska måla om några kakelplattor i köket (alla kakelplattor är vita bortsett från en smal bård i en ful, flammig 90-talsblå färg, det är den jag vill måla svart). Har försökt läsa mig till hur man ska gå till väga och på vissa ställen står det att jag ska ”rugga” upp kakelplattorna med sandpapper och på andra ställen att man inte ska göra det. Vilket är det?

Har ni andra tips? Vilken färg rekommenderar ni? Jag har sett färg från Biltema och Beckers, har någon testat någon av dessa?

Tack på förhand!

Vid en minirenovering av vårt kök för många år sedan så målade vi vårt kakel vitt. Vi använde då vanlig snickerifärg och det gick utmärkt. Jag minns inte hur länge vi hade färgen innan vi renoverade köket på riktigt men det var nog runt 7 år tror jag, och färgen höll fint hela den tiden.

Vi försökte att rugga upp ytan innan målning men kakel är ju så hårt så det är tveksamt om det gjorde så stor skillnad. Dock så tar det ju inte lång stund att gå över ytan med sandpapper så det är ju värt ett försök. Jag tror dock att det är viktigare att rengöra kaklet riktigt noggrant så att det inte sitter fett i fogarna för då lär färgen släppa.

Janus82 Janus82 skrev:
Vid en minirenovering av vårt kök för många år sedan så målade vi vårt kakel vitt. Vi använde då vanlig snickerifärg och det gick utmärkt. Jag minns inte hur länge vi hade färgen innan vi renoverade köket på riktigt men det var nog runt 7 år tror jag, och färgen höll fint hela den tiden.

Vi försökte att rugga upp ytan innan målning men kakel är ju så hårt så det är tveksamt om det gjorde så stor skillnad. Dock så tar det ju inte lång stund att gå över ytan med sandpapper så det är ju värt ett försök. Jag tror dock att det är viktigare att rengöra kaklet riktigt noggrant så att det inte sitter fett i fogarna för då lär färgen släppa.
Tack för svar!☀️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.